RAKAN BLOG MASJID

21 August 2009

SELAMATKAN DIRI ANDA DARI FITNAH DAJJAL


Rasullullah S.A.W telah mengajarkan kita bagaimana cara untuk menyelamatkan diri daripada fitnah Dajjal. Antaranya adalah;

1. Selalu menjaga doa sebagaimana yang disuruh oleh Rasulullah SAW pada akhir setiap solat ( setelah tahiyat akhir ) seperti berikut:

Barangsiapa yang berlindung kepada Allah, maka Allah akan melindunginya, dan barangsiapa yang menjaga doa ini maka Allah juga akan menjaganya.

2. Menghafal surah Al-Kahfi atau sepuluh ayat yang di awalnya atau sepuluh ayat yang di akhirnya. Bahkan orang yang menghafal tiga ayat sahaja di awal surah Al-Kahfi, maka ia terjaga daripada fitnah Dajjal.

Telah bersabda rasulullah SAW yang bermaksud;
" Barangsiapa yang menghafal 10 ayat dari awal surah Al-Kahfi, maka ia akan terjaga dari fitnah Dajjal"

Maka barangsiapa yang ditakdirkan oleh Allah untuk melihat Dajjal hendaklah ia meludahi mukanya, seakan-akan ia adalah Khinzib, iaitu syaitan pengganggu solat dan hendaklah ia membaca ayat-ayat awal atau akhir dari surah Al-Kahfi semoga Allah menyelamatkannya daripada Dajjal

3. Barangsiapa yang mendengar kemunculan Dajjal hendaklah ia berlindung di kota Mekah atau Madinah kerana kedua-dua tempat ini tidak akan dapat dimasuki oleh Dajjal.

4. Barangsiapa yang tidak mampu melakukannya tiga hal di atas, hendaklah ia lari daripada berdepan dengan Dajjal kerana ia tidak akan membahayakannya dengan tetap berzikir dan berdoa.

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."