RAKAN BLOG MASJID

21 October 2013

ADAB DAN LARANGAN ZIARAH KUBUR



Ziarahlah tanah perkuburan bagi mengingati akan kematian
Sunat memberi salam dan mendahului kaki kanan.
Sunat ambil wuduk, jika ada masjid berdekatan solat sunat tahyatul masjid selepas itu baru ziarah kubur.
Makruh sekiranya ada percampuran lelaki/perempuan bukan mahram, kecuali yang sudah tua hukumnya harus
Sunat baca Quran kemudian tahlil disusuli dengan doa. Duduk hampir dengan kuburnya.
Dilarang tawaf sekeliling kubur atau melakukan kerja syirik.
Lebih mulia ziarah hari Jumaat atau lebaran tetapi tak salah hari lain.
Membersih kubur, jauh dari bercakap hal keduniaan, dilarang merokok atau mengotorkan tanah perkuburan, mematikan telefon bagi mengelak gangguan kepada orang lain
Berpakaian kemas dan menutup aurat
Membantu menjaga tanah perkuburan dan menghormati kemulian tanah perkuburan, dilarang membuang air kecil dan besar kecuali ditempat yang disediakan.
Dilarang membuat kenduri atau makan-makan kecuali minum bagi menghilangkan dahaga.
Dilarang memain alat muzik dan sebarang bunyian

HUKUM SEMBELIHAN PUTUS LEHER

Di atas gambar dari sebuah video yang merakamkan cara sembelihan sengaja memutuskan terus leher binatang ternakan tersebut. Hukumnya makruh (Tertakluk kepada syarat lain telah dipenuhi rujuk butiran di bawah).
Rakaman video di atas adalah Sembelihan yang memutuskan leher dengan cara tidak disengajakan.(sila rujuk butiran di bawah)

HUKUM DAN PERATURAN  MENYEMBELIH BINATANG

1.ISTILAH MENYEMBELIH PADA SYARA’

Menyembelih ialah suatu perbuatan yang melukakan bahagian tertentu pada badan binatang bertujuan untuk mengeluarkan darah daripada badan binatang itu supaya ia mati, mengikut peraturan dan syarat-syarat yang tertentu.

2.SYARAT-SYARAT ORANG YANG HENDAK MENYEMBELIH
Disyaratkan orang yang hendak menyembelih itu mestilah
1.     Orang Islam atau
2.     Ahli Kitab daripada Yahudi atau Nasrani yang harus orang Islam berkahwin dengan dia.

3.SYARAT-SYARAT BINATANG YANG HENDAK DISEMBELIH
1.     Binatang yang hendak disembelih itu mestilah;
1.1. Binatang yang masih hidup.
1.2. Binatang yang halal dimakan.
1.3  Binatang yang dikuasai atau dalam kawalan dan mudah disembelih seperti kerbau, lembu, kambing dan sebagainya.
1.4  Binatang liar yang dapat ditangkap hidup-hidup atau yang tak dapat bergerak kerana tercedera anggotanya.
( Nota: Binatang ternakan seperti lembu atau kerbau yang terlepas lari dan menjadi liar hingga sukar untuk di tangkap, serta sukar untuk disembelih, maka harus jika ia diburu dan jika ia terbunuh ketika diburu tidak perlu lagi disembelih sama seperti binatang buruan jua. Tetapi jika dapat ditangkap hidup-hidup dan mudah dikuasai untuk disembelih, maka  disembelih adalah lebih utama).  

4.HUKUM BINATANG BURUAN YANG TIDAK PERLU DISEMBELIH

Binatang liar seperti rusa, kijang, kancil dan sebagainya atau binatang ternakan  yang telah menjadi liar hingga sukar untuk ditangkap dan sukar untuk disembelih, adalah tergolong kepada  “binatang buruan”, tertakluk kepada syarat-syarat berikut :-
1.    Binatang yang diburu hendaklah binatang liar yang halal dimakan.
2.    Binatang yang diternak tetapi telah terlepas lari dan menjadi liar yang sukar untuk ditangkap semula, seperti kerbau atau lembu yang terlepas dan menjadi liar dan sukar untuk disembelih dengan cara biasa, boleh dikira sebagai binatang liar yang boleh diburu.

3.   Binatang yang diburu apabila telah dibunuh dengan cara  memanah, atau merejam dengan lembing, atau menikam dengan senjata yang tajam seperti tombak, pedang, mata pisau, atau alat-alat tajam yng diperbuat daripada batu, buluh, kayu, kaca, besi, tembaga, emas, perak, timah dan logam-logam lain yang tajam, (tidak termasuk sesuatu alat daripada kuku, gigi atau tulang; dan tidak termasuk tembakan daripada peluru senapang, meriam, bom, alat peletup dan sebagainya), adalah dikira seperti telah disembelih. Maka ia tidak perlu disembelih lagi.

4.   Binatang liar atau binatang ternakan yang terjatuh ke dalam lubang atau perigi buta, atau lurah gunung yang sempit, hingga sukar untuk diselamatkan atau disembelih dengan cara biasa, maka bolehlah dilakukan sepertimana memburu.. Setelah ia mati, bolehlah diangkat naik ke atas dan tidak perlu disembelih lagi. Ia adalah halal untuk dimakan dan bermanfaat kerana terhindar daripada menjadi bangkai.


5.SYARAT ALAT MENYEMBELIH

1.   Alat menyembelih mestilah daripada alat yang tajam yang boleh melukakan seperti pisau, parang, golok dan sebagainya. Ta’arif alat-alat yang tajam ialah sesuatu yang tajam (yakni boleh melukakan) yang dibuat daripada daripada kaca, batu, kayu, buluh, besi, timah, emas, perak, dan logam-logam lain, (tetapi tidak termasuk sesuatu daripada  kuku, gigi dan tulang).

6.SYARAT MENYEMBELIH

1.  Menyembelih ialah dengan cara memotong dan memutuskan halqum dan dua urat-urat marih pada leher binatang, kedudukan sembelihan ialah diantara bawah dagu dan pangkal leher binatang itu.

2. Menyembelih itu mestilah memutuskan halqum dan urat-urat mari pada leher binatang kedudukannya diantara bawah dagu dan pangkal leher disebelah atas dada. Bagi binatang yang lehernya panjang tempat sembelihan ialah lebih hampir kepada dagunya.

3.   Senghaja melakukan sembelihan keatas binatang itu.

4.   Binatang yang disembelih itu mati kerana sembelihan itu bukan mati disebabkan yang lain seperti direndam dalam air, disiram air panas, dihempap benda berat, dipukul, dipijak dan sebagainya.


7.SUNAT
1.    Menajamkan pisau.
2.  Bagi binatang yang panjang tengkoknya seperti, unta, angsa, kasuari, burung unta dan sebagainya, sunat memutuskan dua urat tengkok dan apa-apa selebihnya.
3.   Menghadapkan sembelihannya ke qiblat.
4.    Membaca nama Allah  dan Solawat atas Nabi SAW seperti
      بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ  اَللّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ عَلى سَيِّدِنَا مُحَمَّد
      atau yang ringkas;
      بِسْمِ اللهِ  اَللهُ اَكْـبَر، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى سَيِّدِنَا مُحَمَّد  

8.MAKRUH
 Makruh jika yang menyembelih ialah;
1.     Kanak-kanak yang belum mumaiyyiz.
2.     Orang mabuk.
3.     Orang gila.
4.     Makruh menyembelih hingga putus leher binatang (dengan senghaja, kalau tidak senghaja 
        tidak makruh). 

9.ADAB-ADAB KETIKA MENYEMBELIH
1.     Hendaklah berlaku ihsan terhadap binatang yang hendak disembelih. Yakni tidak 
         menganiaya dan berlaku kasar terhadapnya.
2.     Jangan menajamkan pisau dihadapan binatang sembelihan.
3.     Jangan menyembelih dihadapan binatang-binatang lain yang belum disembelih.

10.BEBERAPA MAKLUMAT PENTING YANG PERLU DIKETAHUI TENTANG
      MENYEMBELIH.
  1.     Tidak disyaratkan hanya orang lelakisahaja yang harus menyembelih. Orang perempuan dan kanak-kanak yang Mumayyiz pun diharuskan menyembelih, yakni boleh menyembelih walaupun ada orang lelaki.
2.   Lelaki dewasa yang tiada uzur adalah lebih afdhal daripada perempuan dan kanak-kanak.

3.   Binatang buruan yang mati dipanah atau dilembing ketika diburu dikira sudah disembelih, maka  tidak perlu disembelih lagi.

4.   Binatang yang sukar hendak disembelih cara biasa, tidak kira binatang buruan atau ternakan, contohnya seperti lembu yang terjatuh ke dalam lubang yang sempit harus ia dimatikan dengan cara berburu. Contohnya: dengan cara menikam mana-mana bahagian yang boleh mengalirkan darahnya supaya ia mati. Setelah ia dikeluarkan daripada lubang, ia tidak perlu desembelih lagi kerana ia dikira sudah disembelih.

5.  Binatang yang mati ditembak tidak halal dimakan, sebab peluru senapang tidak termasuk dalam istilah alat tajam untuk menyembelih atau untuk memburu. (Nota: Adapun “peluru tajam yang berbentuk anak panah” yang digunakan dalam senjata “cross bow” adalah dikiaskan sebagai anak panah jua. Maka ia bukanlah peluru senapang).

6.   Bahagian badan binatang yang terputus ketika hidupnya dikira bangkai. Maka ia  haram dimakan.

7.   Hukum keatas beberapa ralat, kesilapan dan perkara-perkara berkaitan dengan binatang sembelihan:-
7.1. Sah sembelihan walaupun terlupa membaca nama Allah (Bismillah…) 
       dan Solawat (Allahumma solli ‘ala Muhammad) ketika  menyembelih,
       kerana membaca Basmallah dan  Solawat hukumnya sunat, bukan wajib).
7.2. Sah sembelihan walaupun semasa sedang menyembelih, terangkat
       pisau sebentar  kemudian diteruskan.
      7.3. Sah sembelihan, jika, apabila diangkat pisau didapati urat mari masih
             belum putus, hendaklah diteruskan serta merta ditempat yang sama.
7.4. Sah sembelihan, walaupun binatang yang disembelih itu mengambil masa
       dua atau tiga hari baru mati.
7.5. Jika lebih pada biasa hingga melebihi tiga hari tidak juga mati, maka hendakklah
       desembelih buat kali yang kedua pada bahagian atas atau pada bahagian bawah
       sembelihan yang pertama.
7.6. Sah sembelihan, walaupun yang tolong memegang binatang adalah
        orang bukan Islam.
7.7. Sah sembelihan, jika terputus leher binatang sembelihan secara tidak sengaja.
       Jika senghaja, hukumnya makruh.
7.8. Haram sembelihan orang kafir kecuali orang Yahudi atau Nasrani
       daripada Ahli Kitab.
7.9. Tidak sah sembelihan, jika didapati halqum atau urat mari tidak putus.
7.10.Hukumnya haram memperacepatkan matinya binatang yang disembelih
        dengan cara merendam dalam air biasa atau menjirus dengan air panas,
        atau menindih dengan benda berat atau memijaknya atau membantingnya
        hingga mati dan sebagainya. Jika ia mati dengan cara sedemikian, ia dikira
        bangkai dan haram dimakan.
7.11 Haram memakan binatang yang tidak dihalalkan oleh Syarak, walaupun ianya
       disembelih.(Contoh: Singa, harimau, Anjing, Babi, Serigala, Musang, Kucing, Ular,
       Biawak, Burung Helang dan lain-lain).
7.12.Haram memakan bangkai atau sebahagian anggota binatang yang terpotong
       semasa hidupnya.
7.14.Haram memakan binatang yang disembelih yang tidak mengikut peraturan atau
        syarat-syarat yang dinyatakan di atas.

11. Pada badan binatang yang telah disembelih dengan sempurna, terdapat 10 perkra atau bahagian organ-organnya yang haram dimakan, iaitu:-

1.   Darahnya.
2.   Najis dan kotorannya.
3.   Lendir-lendir selain darah dan najis.
4.   Bagi yang jantan: zakar, buah zakar dan semua organ-organ kelaminnya.
5.   Bagi yang betina: faraj yang luar, salur faraj dan semua organ-organ kelaminnya.
6.   Duburnya.
7.   Pundi-pundi kencingnya.
8.   Mempedunya (termasuk sarung dan isinya).
9.   Kulit ari yang nipis dibawah kulit.
10. Kulit yang berpenyakit.

Wallahu a’alam bissawab.

Oleh:  Khalid Assalabaqie.
(Mohon pembetulan dan penambah-baikan daripada sdr./sdri. sekalian)


16 October 2013

QIBAS DI SEMBELIH DI MASJID ASSALAM BUKIT SENTOSA


Maksud Hadis

Dari Jabir bin Abdillah, dia berkata: “Aku shalat ‘Idil Ad-ha bersama Rasulullah صلى الله عليه وسلم, selesai dari solat beliau lalu datang dengan dua ekor Qibas, menyembelihnya dengan ucapan : Bismillah, Allahu Akbar, Allahumma haadza ‘anni wa ‘amman lamyudhohhi min ummati (Dengan Nama Allah, Allah Maha Besar, ya Allah ini Qurban dariku dan dari umatku, yang tidak mampu berQurban).” [Hadits Riwayat Imaam Abu Daawud]











Apa itu Qibas?
Qibas adalah spesis bebiri yang memiliki ekor yang gemuk (besar di bahagian pangkal ekor)
Jenis-jenis Qibas yang terdapat di seluruh dunia adalah seperti Damara, Awassi , Karakul dan Ujumqin

Kelebihan Qibas
Boleh dikorbankan pada umur setahun masuk kedua atau sudah bersalin gigi hadapan walaupun belum cukup setahun tetapi melebihi 6 bulan
Haiwan yang cukup lasak, tahan penyakit dan mudah untuk diuruskan
Daging mengandungi berbagai zat mineral seperti zinc & besi yang mudah diserap oleh badan serta vitamin b12 dan asid amino penting

14 October 2013

HIASI EIDUL ADHA DENGAN TAKBIR !

Hari Raya Aidiladha pula disunatkan bertakbir pada petang hari Arafah atau 9 Zulhijah dan pada hari-hari Tasyriq, iaitu hari 10, 11, 12 dan 13 Zulhijah.

Demikian juga dengan Hari Raya Haji, kita bertakbir kerana menang dalam melaksanakan ibadat haji. Kalaupun tidak kita sendiri yang mengerjakannya, mungkin ada saudara-mara kita yang menang dalam menunaikan fardu itu atau rukun Islam kelima itu.. Kita menumpang gembira atas kemenangan mereka. Justeru, kita bertakbir Allahu Akbar sebanyak mungkin pada hari-hari tertentu.

Jika takbir menandakan pencapaian kemenangan dalam perjuangan kita, sebaiknya ucapan takbir perlu dibacakan dengan penuh semangat dan dengan suara yang agak tinggi, sesuai dengan kemenangan yang kita capai.

Ada beberapa tempat kita disuruh bertakbir, semuanya menunjukkan kemenangan dan pernyataan semangat. Takbir itu diucapkan dengan nada yang lebih agresif dan berani. Misalnya, ketika menyembelih haiwan korban tatkala pisau mengena leher haiwan bagi menyatakan secara simbolik bahawa sembelihan itu bukan kerana memuja syaitan yang memang sukakan dirinya dipuja dengan darah, tetapi korban kerana Allah Yang Maha Besar dan Maha Agung.

10 October 2013

KHATIB JUMAAT INI !


JOM DAFTAR ANAK BERKHATAN DI ASSALAM!


BOLEHKAH MUSLIM MASUK GEREJA ?

Hukum Masuk Ke Gereja Hukum dasar seorang muslim masuk ke gereja adalah mubah atau boleh. Namun bila di dalamnya sedang diadakan upacara keagamaan, maka kita diharamkan hadir di dalamnya. Meski pun ada juga yang tidak mengharamkannya.

Namun para fuqoha berbeza pendapat tentang hukum seorang muslim memasuki gereja.

1. Yang Memakruhkan

Ulama di kalangan mazhab Al-Hanafiyah menyatakan bahawa makruh hukumnya seorang muslim memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir.

Sebab tempat tersebut merupakan tempat berkumpulnya syaitan bukan kerana seorang muslim tidak mempunyai hak untuk memasukinya.

2. Yang Membolehkan

Para ulama di kalangan mazhab Malikiyah dan Hanabilah serta sebagian ulama Syafi'iyah berpendapat bahawa seorang muslim diperbolehkan memasuki gereja atau tempat ibadah orang kafir lainnya.

Tapi sebahagian yang lainnya mensyaratkan harus ada izin dari mereka yang menggunakan tempat tersebut.

Keterangan seperti ini boleh kita baca pada kitab Kasyful Qana' jilid 1 halaman 294 serta kitab Hasyiyatul Jamal jilid 3 halaman 572.

Oleh karena itu hukum memasuki gereja seperti halnya untuk menghadiri perkawinan atau bertugas melakukan pekerjaan tertentu, bukanlah sesuatu yang diharamkan.

Asalkan selama orang muslim tersebut tidak melaksanakan hal-hal yang bertentangan dengan aturan-aturan agama. Meskipun demikian, sebaiknya dia tidak melakukannya (masuk ke gereja) kecuali jika perlu dan mendesak.

Yang Mutlak Diharamkan

Sedangkan hukum memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka adalah haram. Sahabat Umar bin Al-Khattab ra berkata: "Janganlah kalian memasuki tempat ibadah orang kafir pada saat mereka sedang merayakan hari agama mereka, kerana kemarahan Allah akan turun kepada mereka."

https://www.facebook.com/yusof.embong

08 October 2013

HUKUM PINDAH IBADAH QURBAN KE NEGERI LAIN




Hukum Memindahkan Daging Korban/ Melakukan Ibadah Korban ke Tempat Atau Negeri/Negara lain: 

  • Mazhab Hanafi berpendapat bahawa makruh hukumnya memindahkan sembelihan korban ke negeri lain seperti zakat, kecuali jika diberikan kepada saudara maranya yang berada di negeri lain atau kepada penduduk negeri lain yang lebih berhajat kepada daging itu berbanding penduduk di negeri sendiri.()
  • Mazhab Maliki pula berpandangan bahawa tidak diharuskan memindahkannya ke kawasan atau negeri yang jaraknya tidak jauh dari tempat korban tersebut dilaksanakan, kecuali penduduk kawasan tersebut lebih berhajat daripada penduduk di kawasan atau negeri sendiri.
  • Mazhab Hanbali dan Syafi’e juga berpandangan seperti Mazhab Maliki. (2) Hukumnya adalah harus menurut mazhab Shafie berasarkan kaedah qiyas dengan pengeluaran zakat di luar Negara di mana sepatutnya didahulukan tempat sendiri.(3)
  • Di Malaysia Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-66 yang bersidang pada 25 Nov 2004 telah memutuskan bahawa harus mengagihkan daging Korban ke tempat atau negara lain.(4)

Berkenaan melakukan ibadat Korban di luar negeri/Negara, Sheikh Muhammad bin Muhammad bin Mukhtar al-Shanqiti berpendapat bahawa ibadah Korban di luar Negara adalah sah dan pelakunya akan mendapat pahala melakukan ibadat Korban. Tetapi yang afdalnya dilakukan di kawasan tempat tinggalnya. Lebih afdal lagi sekiranya dilakukan ibadat Korban di kawasan kediamannya dan juga di luar Negara yang berdepan dengan kesukaran.[5] Dr. Nazim al-Misbah juga menyokong pandangan ini. Beliau menolak pandangan yang mendakwa ibadat Korban di luar Negara adalah sama dengan sedekah biasa[ 6]Menurutnya lagi pendapat ini tidak ada dalil yang kuat. Bahkan ia bercanggah dengan fakta yang meyatakan bahawa Rasulullah SAW mewakilkan Sayyidina Ali untuk melakukan penyembelihan Korban baginda ketika Haji Wada’.

Kesimpulan, yang afdal dan hukum asal bagi ibadah Korban ialah dilaksanakan di negeri sendiri. Sekiranya dibuat di luar Negara, tidak menjadi kesalahan. Bagi mereka yang mampu, boleh buat dua dua sekali.


 [1.) Wahbah al-Zuhayli, Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu, jil. 3, ms. 630
 [2. Ibid., 630
 [3] Imam Taqiyuddin al-Husaini, Kifayat al- Akhyar, ms.534.
 ( 5] http://ar.islamway.com/fatwa/5759. Accessed 11/10/2012.
 [6] http://www.alaan.cc/pagedetails.asp?nid=121971&cid=30. 11/10/2012.

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."