27 December 2012
WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.
Wahai Ali, bagi orang MUKMIN ada 3 tanda-tandanya:
1) Tidak terpaut hatinya pada harta benda dunia.
2) Tidak terpesona dengan bujuk rayu.
3) Benci terhadap perbuatan dan perkataan sia-sia..
Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.
Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahasiakan ibadahnya.
2) Merahasiakan sedekahnya.
3) Merahasiakan ujian yg menimpanya.
Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.
Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
26 December 2012
TERUSKAN USAHA KE MASJID AGAR TERMASUK 7 GOLONGAN
1. Abu Hurairah melaporkan, Rasulullah SAW bersabda, "Sesiapa yang pergi ke masjid pada waktu pagi dan petang, Allah akan menyediakan satu hidangan baginya. Hidangan itu adalah yang biasa diberikan kepada tetamu-tetamu Syurga. Hidangan itu adalah hadiah kepadanya kerana pergi ke masjid pada waktu pagi dan petang." ( HR Bukhari dan Muslim )
2. Abu Hurairah melaporkan, Rasulullah SAW pernah berkata, "Sesiapa yang membersihkan dirinya daripada najis dan kotoran di rumahnya, kemudian beliau pergi ke masjid bagi menunaikan salah satu daripada sembahyang lima waktu, maka Allah memberikan ganjaran bagi setiap langkahnya menuju ke masjid itu. Setiap satu langkah menghapuskan satu dosa kecil yang pernah dilakukan dan dinaikkan satu darjat." ( HR Muslim )
3. Ubay bin Kaab melaporkan, "Terdapat seorang Ansar. Rupa-rupanya, rumahnya adalah rumah yang paling jauh dari masjid. Namun demikian, beliau tidak pernah terlewat bersolat di masjid. Setiap waktu solat dia pasti sempat menunaikannya bersama jemaah lain. Ada orang mengatakan kepadanya, "Bukankah lebih baik apabila saudara memiliki keldai? Saudara dapat jadikannya sebagai kenderaan apabila berjalan pada waktu malam gelap dan pada waktu siang yang panas terik?' Namun lelaki Ansar tadi menjawab, 'Saya tidak suka apabila rumah saya berhampiran dengan masjid. Sebenarnya saya mahu setiap langkah saya pergi dan pulang dari masjid itu diberi ganjaran pahala.' Apabila Rasulullah SAW mendengar kata-kata lelaki itu, Baginda lantas memberikan respon kepadanya. 'Sebenarnya Allah sudah mengumpulkan semua pahala bagi saudara bagi setiap langkah saudara itu." ( HR Muslim )
4. Abu Musa melaporkan, Rasulullah SAW berkata, "Sebenarnya pahala yang paling besar diberikan oleh Allah kepada orang yang mendirikan sembahyang adalah kepada orang yang paling jauh berjalan ke masjid. Pahala yang besar itu juga diberikan kepada orang yang duduk menunggu waktu sembahyang supaya dapat bersama-sama imam menunaikan solat fardhu. Ini adalah lebih baik daripada solat sendiri, kemudian beliau tertidur." ( HR Bukhari & Muslim )
5. Buraidah melaporkan, Rasulullah SAW bersabda, "Sampaikan berita gembira ini kepada semua orang. Mereka yang berjalan pada waktu malam gelap menuju ke masjid, diberi cahaya yang terang benderang pada Hari Kiamat kelak." ( HR Abu Daud dan Tirmidhi )
6. Abu Sa'id al-Khudri melaporkan, Rasulullah SAW bersabda, "Apabila saudara semua biasa melihat seseorang berjalan pergi dan balik dari masjid, saudara jadilah saksi bahawa beliau adalah orang yang beriman. Allah menjelaskan dalam Surah al-Taubah ayat 18 yang bermaksud, 'Orang yang memeriahkan masjid adalah orang yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat.' " ( HR Tirmidhi )
7. Hadis hasan riwayat Imam al-Baihaqi dari Abu Hurairah r.a., sabda Rasulullah SAW:
7 golongan manusia yang akan diberi naungan oleh Allah di bawah 'Arasy-Nya pada suatu hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya:
Satu - Seseorang yang hatinya penuh perhatian terhadap masjid, terpaut pada masjid
Dua - Seseorang yang diajak berzina oleh seorang perempuan yang punya kedudukan, namun ia berkata, "Aku takut akan azab Allah."
Tiga - Dua orang yang saling mencintai kerana Allah
Empat - Seseorang yang memejamkan matanya dari segala yang diharamkan oleh Allah.
Lima - Mata yang tidak tidur, berjaga sebagai tentera Islam menjaga markaz Islam.
Enam - Mata yang berjaga ketika perang melawan musuh.
Tujuh - Mata yang menangis kerana takut dan kagum terhadap kebesaran Allah.
Menurut Ibnu Hajar, yang dimaksudkan dengan hati yang terpaut pada masjid; zahirnya kalimat "mu'allaq" berasal dari kata ta'liq (terpaut/tergantung) iaitu diserupakan dengan sesuatu yang tergantung atau terkait di masjid seperti lampu, hal itu sebagai tanda hatinya selama-lamanya terpaut di masjid walaupun jasadnya berada di luar masjid. Sesuai dengan riwayat Al-Jauzaqi, "Seolah-olah hatinya tergantung di masjid". Atau kalimah "mu'allaq" itu diambil dari kalimah 'Alaqah iaitu rasa cinta yang sangat kuat, hal itu sesuai dengan riwayat Imam Ahmad dengan lafaz "mu'allaq bil masajid" (hatinya terpaut ke masjid). Demikian juga riwayat Salman ada tambahan lafaz "min hubbiha" (kerana rasa cinta). (Fathul Bari II:145)
Kesimpulannya, setelah disenaraikan hadis-hadis di atas ini, maka perlulah kita rasa teruja untuk ke masjid bermula dari saat ini.
Ayuh, kita ubah diri. Apa nak malas-malas lagi. Allah dah sediakan ganjaran lumayan tu.
Bukan lagi dalam hati ada taman.
Tapi, dalam hati ada masjid.
Ada cinta yang kuat untuk ketemu Allah di rumah-Nya.
Masjid, aku datang!
Wallahu'alam
Rusydee Artz,
Selamat Tinggal,
4 Safar 1434 H
Rujukan:
"Kelebihan sembahyang: koleksi terpilih daripada kitab Riyadus Solihin" By Muzayyanah binti Abdullah eds.
23 December 2012
AWAS FITNAH DUA TA !
Fitnah Harta dan Wanita
Harta dan wanita adalah dua bentuk kenikmatan yang diinginkan boleh insan bergelar lelaki. Adalah menjadi naluri manusia hidup mencari harta. Lelaki berharta sering menjdi idaman wanita. Ramai wanita mencari teman hidup mereka dengan menjadikan harta sebagai ukuran kebahagiaan.
Harta juga dianggap sebagai sumber kuasa. Dengan harta manusia mendapat kuasa manakala kuasa pula manusia boleh mengaut harta. Dengan harta inilah mereka menikmati kelazatan makan minum, seks, keseronokan, tempat tinggal yang indah dan sebagainya.
Sebenarnya harta bukanlah suatu benda yang seratus peratus membawa kepada bahagia. Ungkapan harta membawa bahagia adalah bukan mutlak benar. Harta sering menjadi punca sengketa antara adik beradik dan sanak saudara. Ramai orang merana kerananya. Harta punca perceraian suami isteri, pertelingkahan waris-waris, dan perpecahan adik beradik.
Kepada pencari harta, ingatlah hadis nabi SAW yang bermaksud:
Anak Adam berkata: Hartaku, hartaku, maka Allah berkata kepadanya: Wahai anak Adam apakah engkau memiliki dari hartamu kecuali apa yang telah engkau makan lalu habiskan, atau apa yang telah engkau pakai lalu menjadi lusuh dan apa yang telah engkau sedekahkan lalu diberikan balasan dengannya.
Fitnah wanita tidak kurang juga. Kata nabi SAW yang bermaksud:
Dunia ini memang indah menawan. Allah jadikan kamu Khalifah di atas muka bumi ini. Oleh itu hendaklah kalian bersikap waspada terhadap tarikan dunia dan wanita. Kerana bencana yang mula-mula menimpa Bani Israil adalah datangnya dari kaum wanita.
Allah berfirman yang bermaksud:
Ketahuilah bahawa harta-harta kamu dan anak-anak kamu adalah fitnah dan bahawa di sisi Allah tersedia ganjaran yang amat besar. (Al-Anfal: 28).
Allah mengingatkan lagi dengan firman-Nya yang bermaksud:
Barangsiapa yang berkehendakkan hidup dunia dan perhiasannya maka kami akan berikan hasil jerih payah mereka dan mereka tidak sedikitpun dianiaya. Akan tetapi orang-orang tersebut tidak ada apa-apa habuan untuk mereka di akhirat kelak kecuali api neraka. Pahala amalannya gugur dan sia-sialah apa yang mereka lakukan. (Hud:15-16).
Mafhum hadis nabi SAW:
Apabila umatku mengagung-agungkan dunia, nescaya akan direnggut daripada mereka kehebatan Islam. Jika mereka meninggalkan kewajipan amar ma’ruf dan nahi munkar nescaya mereka akan diharamkan daripada mendapat berkat wahyu. Apabila mereka saling mencaci antara satu sama lain, maka jatuhlah martabat mereka di sisi Allah.
Justeru, saya berpesan kepada diri saya dan anda semua agar berhati-hati dengan dua ta (harta dan wanita). Kepada wanita, peranan anda dalam dakwah amat besar. Lelaki dan juga wanita sebenarnya bantu membantu dalam usaha agama.
“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan wanita, sebahagian mereka (adalah) menjadi pembantu bagi sebahagian yang lain. mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan solat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.(at taubah:71).”
Harta dan wanita adalah dua bentuk kenikmatan yang diinginkan boleh insan bergelar lelaki. Adalah menjadi naluri manusia hidup mencari harta. Lelaki berharta sering menjdi idaman wanita. Ramai wanita mencari teman hidup mereka dengan menjadikan harta sebagai ukuran kebahagiaan.
Harta juga dianggap sebagai sumber kuasa. Dengan harta manusia mendapat kuasa manakala kuasa pula manusia boleh mengaut harta. Dengan harta inilah mereka menikmati kelazatan makan minum, seks, keseronokan, tempat tinggal yang indah dan sebagainya.
Sebenarnya harta bukanlah suatu benda yang seratus peratus membawa kepada bahagia. Ungkapan harta membawa bahagia adalah bukan mutlak benar. Harta sering menjadi punca sengketa antara adik beradik dan sanak saudara. Ramai orang merana kerananya. Harta punca perceraian suami isteri, pertelingkahan waris-waris, dan perpecahan adik beradik.
Kepada pencari harta, ingatlah hadis nabi SAW yang bermaksud:
Anak Adam berkata: Hartaku, hartaku, maka Allah berkata kepadanya: Wahai anak Adam apakah engkau memiliki dari hartamu kecuali apa yang telah engkau makan lalu habiskan, atau apa yang telah engkau pakai lalu menjadi lusuh dan apa yang telah engkau sedekahkan lalu diberikan balasan dengannya.
Fitnah wanita tidak kurang juga. Kata nabi SAW yang bermaksud:
Dunia ini memang indah menawan. Allah jadikan kamu Khalifah di atas muka bumi ini. Oleh itu hendaklah kalian bersikap waspada terhadap tarikan dunia dan wanita. Kerana bencana yang mula-mula menimpa Bani Israil adalah datangnya dari kaum wanita.
Allah berfirman yang bermaksud:
Ketahuilah bahawa harta-harta kamu dan anak-anak kamu adalah fitnah dan bahawa di sisi Allah tersedia ganjaran yang amat besar. (Al-Anfal: 28).
Allah mengingatkan lagi dengan firman-Nya yang bermaksud:
Barangsiapa yang berkehendakkan hidup dunia dan perhiasannya maka kami akan berikan hasil jerih payah mereka dan mereka tidak sedikitpun dianiaya. Akan tetapi orang-orang tersebut tidak ada apa-apa habuan untuk mereka di akhirat kelak kecuali api neraka. Pahala amalannya gugur dan sia-sialah apa yang mereka lakukan. (Hud:15-16).
Mafhum hadis nabi SAW:
Apabila umatku mengagung-agungkan dunia, nescaya akan direnggut daripada mereka kehebatan Islam. Jika mereka meninggalkan kewajipan amar ma’ruf dan nahi munkar nescaya mereka akan diharamkan daripada mendapat berkat wahyu. Apabila mereka saling mencaci antara satu sama lain, maka jatuhlah martabat mereka di sisi Allah.
Justeru, saya berpesan kepada diri saya dan anda semua agar berhati-hati dengan dua ta (harta dan wanita). Kepada wanita, peranan anda dalam dakwah amat besar. Lelaki dan juga wanita sebenarnya bantu membantu dalam usaha agama.
“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan wanita, sebahagian mereka (adalah) menjadi pembantu bagi sebahagian yang lain. mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan solat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.(at taubah:71).”
20 December 2012
RENUNGAN UNTUK PENDIDIK/PENCERAMAH?
Firman Allah SWT:
أَتَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan) kebaikan, sedangkan kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri, padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)? Maka tidaklah kamu berfikir?(al-baqarah:44)
Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (2) كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ (3
Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.(as saf:2-3)
Hadis Nabi SAW:
«يجاء بالرجل يوم القيامة فيلقى في النار فتندلق به أقتابه, فيدور بها في النار كما يدور الحمار برحاه, فيطيف به أهل النار فيقولون: يا فلان ما أصابك, ألم تكن تأمرنا بالمعروف وتنهانا عن المنكر ؟ فيقول: كنت آمركم بالمعروف ولا آتيه, وأنهاكم عن المنكر وآتيه» رواه البخاري ومسلم
Rasulullah SAW bersabda, "Seseorang didatangkan pada hari kiamat dan dilemparkan kedalam neraka. Ususnya keluar dan dia berputar-putar seperti kaldai berputar-putar dengan pelananya. Para penduduk neraka mengelilingi orang itu dan berkata, `Wahai Fulan, mengapa engkau sedemikian itu? Bukankah engkau memerintahkan kebaikan dan melarang
kemungkaran?' Orang itu menjawab, `Dulu aku memerintahkan kalian untuk berbuat baik, tapi aku tidak melakukannya. Dan aku melarang kalian dari berbuat kemungkaran, tapi aku melakukannya'." (HR. Bukhari dan Muslim)
Penyair arab ada mengatakan
لا تنه عن خلق وتأتي مثله
عار عليك إذا فعلت عظيم
Jangan melarang satu perbuatan yang engkau melakukannya.
Celaan besar bagimu jika engkau melakukan itu.
18 December 2012
UMRAH KANAK-KANAK?
Umrah Kanak-kanak
Berapa hari yang lalu saya telah dihubungi oleh seorang kawan bertanyakan tentang umrah budak belum mumayyiz. Kawan saya ini akan menunaikan umrah bersama isteri dan anak kecilnya yang sebaya dengan anak saya, Muhammad. Nama anak kawan saya ini juga Muhammad. Catatan tentang Muhammad boleh dibaca di teratak bayt al Iman.
Secara ringkasnya kanak-kanak tidak diwajibkan haji ataupun umrah, tetapi jika dikerjakan juga, ibadatnya sah. Pahala akan diberi kepada anak ini dan juga ibu bapanya yang menolongnya menjalankan ibadat. Ibadat haji dan umrah yang dikerjakan oleh kanak-kanak tidak gugur kewajipannya jika kanak-kanak ini sudah cukup umur.
Al imam Muslim dalam kitab sahih Muslim menyebut satu hadis nabi dalam kitab haji, bab sahnya ibadat haji bagi budak kecil dan pahala bagi orang yang melakukan ke atasnya, hadis nombor 1336:
Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahwasanya Rasulullah s.a.w. bertemu dengan sekelompok orang yang berkenderaan di Rawha' - sebuah tempat di dekat Madinah, lalu baginda bertanya "Siapakah kaum ini?" Mereka menjawab: "Kita kaum Muslimin." Kemudian mereka bertanya: "Siapakah Tuan?" Baginda menjawab: "Saya Rasulullah." Kemudian ada seorang wanita yang mengangkat seorang anak kecil di hadapan bagimnda lalu bertanya: "Adakah anak ini perlu beribadat haji?" Baginda menjawab: "Ya dan untukmu - wanita itu - juga ada pahalanya." (Riwayat Muslim)
Al imam an nawawi menaqalkan hadis ini dalam kitabya Riyadhus solihin dalam bab bekerjasama dalan kebaikan dan ketaqwaan. As Syaikh Uthaimin dalam syarahan beliau berkenaan hadis ini menyatakan bahawa haji budak kecil adalah sah. Kanak-kanak belum baligh akan mendapat pahala di atas kebaikan yang dilakukan dan tidak mendapat dosa kerana belum sampai umur taklif.
Posted by mohdrusli
Berapa hari yang lalu saya telah dihubungi oleh seorang kawan bertanyakan tentang umrah budak belum mumayyiz. Kawan saya ini akan menunaikan umrah bersama isteri dan anak kecilnya yang sebaya dengan anak saya, Muhammad. Nama anak kawan saya ini juga Muhammad. Catatan tentang Muhammad boleh dibaca di teratak bayt al Iman.
Secara ringkasnya kanak-kanak tidak diwajibkan haji ataupun umrah, tetapi jika dikerjakan juga, ibadatnya sah. Pahala akan diberi kepada anak ini dan juga ibu bapanya yang menolongnya menjalankan ibadat. Ibadat haji dan umrah yang dikerjakan oleh kanak-kanak tidak gugur kewajipannya jika kanak-kanak ini sudah cukup umur.
Al imam Muslim dalam kitab sahih Muslim menyebut satu hadis nabi dalam kitab haji, bab sahnya ibadat haji bagi budak kecil dan pahala bagi orang yang melakukan ke atasnya, hadis nombor 1336:
Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahwasanya Rasulullah s.a.w. bertemu dengan sekelompok orang yang berkenderaan di Rawha' - sebuah tempat di dekat Madinah, lalu baginda bertanya "Siapakah kaum ini?" Mereka menjawab: "Kita kaum Muslimin." Kemudian mereka bertanya: "Siapakah Tuan?" Baginda menjawab: "Saya Rasulullah." Kemudian ada seorang wanita yang mengangkat seorang anak kecil di hadapan bagimnda lalu bertanya: "Adakah anak ini perlu beribadat haji?" Baginda menjawab: "Ya dan untukmu - wanita itu - juga ada pahalanya." (Riwayat Muslim)
Al imam an nawawi menaqalkan hadis ini dalam kitabya Riyadhus solihin dalam bab bekerjasama dalan kebaikan dan ketaqwaan. As Syaikh Uthaimin dalam syarahan beliau berkenaan hadis ini menyatakan bahawa haji budak kecil adalah sah. Kanak-kanak belum baligh akan mendapat pahala di atas kebaikan yang dilakukan dan tidak mendapat dosa kerana belum sampai umur taklif.
Posted by mohdrusli
17 December 2012
PETUA LEMBUTKAN HATI KANAK-KANAK
Petua untuk lembutkan hati kanak-kanak sudah banyak diberikan oleh para kaunselor samada dalam golongan agamawan maupun profesional. Antara yang banyak membincangkan tentangnya ialah pakar motivasi yang amat dikenali, Dr. Fadhilah Kamsah. Ustazah Nur Bahiyyah pun ada petua sebegini.
Untuk meraikan yang bertanya maka saya cuba jawab serba sedikit. Mengikut Kamus Dewan, edisi ketiga (2002) “petua” ialah nasihat, petunjuk, atau panduan yang berguna (biasanya oleh orang tua-tua atau yang bepengalaman) tentang cara melaksanakan atau mencapai sesuatu dengan berkesan.
Seperti yang tersebut dalam Kamus Dewan, saya simpulkan bahawa petua bukan fatwa yang wajib diikut dan bukan juga berdasarkan nas yang bersifat qat’i (pemutus). Banyak petua ustaz itu dan ustaz ini yang menganjurkan baca surah-surah atau ayat tertentu untuk melembutkan hati kanak-kanak.
Antara ayat yang dibaca ialah surah Taha ayat satu hingga lapan, surah ar Rahman ayat satu hingga empat dan diakhiri dengan surah al- syarh. Ada juga yang menganjurkan agar membaca surah al-asr tiga kali dan dihembuskan ke dalam hidung kanank-kanak ketika dia menarik nafas semasa tidur.
Perlu disebut di sini bahwa al-quran semua sekali bersifat syifa’. Dalilnya Allah sebut:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman. (yunus:57).
Adapun ayat-ayat yang dibaca untuk melembutkan hati kanak-kanak itu maka ianya adalah petua daripada orang-orang dulu yang boleh kita amalkan sebagai salah satu jalan ikhtiar. Nak baca ayat lain boleh juga. Itu dari segi bacaan. Dari segi amalannya pula ialah seperti berikut:
1.Tangani dengan rotan
عن ابن عباس عن الرسول صلى الله عليه و سلم قال : " علقوا السوط حيث يراه أهل البيت ، فإنه أدب لهم " .
Hendaklah kamu menggantungkan rotan di rumah kamu di tempat yang boleh dilihat oleh ahli rumah.
2.Didikan berterusan
Kejayaan mendidik bukanlah datang sejurus setelah dididik. Ianya memerlukan masa yang panjang. Hari ini mereka nakal, besok jadi ahli fatwa. Siapa tahu kanak-kanak yang selalu menjajal lari dari sekolah itu kelak menjadi wali Allah.
3.Tarbiah melalui pengkisahan
Dengarkan mereka cerita-cerita tauladan yang boleh diambil pengajaran. Al-quran sendiri sarat dengan kisah tauladan. Kanak-kanak suka dengar cerita. Selitkan unsur tauladan daripadanya.
4.Tauladan yang baik daripada cikgu
Kalau kita cakap jangan merokok maka kita janganlah merokok. Dalam sukatan tahun lima buku agama ada sebut tentang kelebihan solat berjemaah. Kita ajar murid kelebihan solat berjamaah tapi kita tak berjamaah. Kanak-kanak tak admire kita.
5.Doa
Doa adalah senjata mukmin. Jangan tidak berdoa. Berdoalah kepada tuhan. Boleh doa dalam apa-apa bahasa. Contohnya “Ya Allah, jadikanlah kanak-kanak ini orang yang berjurus”.
Untuk meraikan yang bertanya maka saya cuba jawab serba sedikit. Mengikut Kamus Dewan, edisi ketiga (2002) “petua” ialah nasihat, petunjuk, atau panduan yang berguna (biasanya oleh orang tua-tua atau yang bepengalaman) tentang cara melaksanakan atau mencapai sesuatu dengan berkesan.
Seperti yang tersebut dalam Kamus Dewan, saya simpulkan bahawa petua bukan fatwa yang wajib diikut dan bukan juga berdasarkan nas yang bersifat qat’i (pemutus). Banyak petua ustaz itu dan ustaz ini yang menganjurkan baca surah-surah atau ayat tertentu untuk melembutkan hati kanak-kanak.
Antara ayat yang dibaca ialah surah Taha ayat satu hingga lapan, surah ar Rahman ayat satu hingga empat dan diakhiri dengan surah al- syarh. Ada juga yang menganjurkan agar membaca surah al-asr tiga kali dan dihembuskan ke dalam hidung kanank-kanak ketika dia menarik nafas semasa tidur.
Perlu disebut di sini bahwa al-quran semua sekali bersifat syifa’. Dalilnya Allah sebut:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman. (yunus:57).
Adapun ayat-ayat yang dibaca untuk melembutkan hati kanak-kanak itu maka ianya adalah petua daripada orang-orang dulu yang boleh kita amalkan sebagai salah satu jalan ikhtiar. Nak baca ayat lain boleh juga. Itu dari segi bacaan. Dari segi amalannya pula ialah seperti berikut:
1.Tangani dengan rotan
عن ابن عباس عن الرسول صلى الله عليه و سلم قال : " علقوا السوط حيث يراه أهل البيت ، فإنه أدب لهم " .
Hendaklah kamu menggantungkan rotan di rumah kamu di tempat yang boleh dilihat oleh ahli rumah.
2.Didikan berterusan
Kejayaan mendidik bukanlah datang sejurus setelah dididik. Ianya memerlukan masa yang panjang. Hari ini mereka nakal, besok jadi ahli fatwa. Siapa tahu kanak-kanak yang selalu menjajal lari dari sekolah itu kelak menjadi wali Allah.
3.Tarbiah melalui pengkisahan
Dengarkan mereka cerita-cerita tauladan yang boleh diambil pengajaran. Al-quran sendiri sarat dengan kisah tauladan. Kanak-kanak suka dengar cerita. Selitkan unsur tauladan daripadanya.
4.Tauladan yang baik daripada cikgu
Kalau kita cakap jangan merokok maka kita janganlah merokok. Dalam sukatan tahun lima buku agama ada sebut tentang kelebihan solat berjemaah. Kita ajar murid kelebihan solat berjamaah tapi kita tak berjamaah. Kanak-kanak tak admire kita.
5.Doa
Doa adalah senjata mukmin. Jangan tidak berdoa. Berdoalah kepada tuhan. Boleh doa dalam apa-apa bahasa. Contohnya “Ya Allah, jadikanlah kanak-kanak ini orang yang berjurus”.
16 December 2012
SOLAT PAKAI KASUT?
Soalan: Bolehkah bersolat dengan memakai kasut
Jawapan:
Sebelum saya jawab soalan di atas terlebih dahulu saya nak sebut bahawa perkara yang amat ditekankan dalam Islam ialah menuntut agar umatnya berilmu pengetahuan. Sungguh bahawa ilmu itu mesti ada sebelum beramal العلم مقدم من القول والفعل . Untuk bahagia di dunia kena ada ilmu, jika mahu gembira di sana kena ada ilmu, kalau mahu selamat dunia akhirat kena ada ilmu terlebih dahulu.
Ada satu kisah berlaku kepada sulthonil ulama, as-Syeikh Izzudin Adussalam. Masa beliau tak berapa arif tentang agama beliau ada bermimpi, tiga kali mimpi basah. Kali pertama mimpi apabila terjaga terus beliau mandi janabah kemudian tidur semula mimpi lagi, Apabila terjaga terus beliau mandi wajib. Tiga kali berturt-turut dia mimpi basah dan tiga kali dalam dalam satu malam beliau mandi wajib kerana sangkaannya jika berjunub terus kena mandi.
Keesokan paginya ramai sahabat mengziarahinya kerana beliau demam. Apabila beliau menceritakan bagaimana beliau demam maka para sahabatnya mentertawakannya. Anggapan bahawa perlu mandi segera apabila janabah sebenarnya tidak betul. Semenjak daripada itu beliau berazam untuk belajar dan akhirnya beliau muncul sebagai salah seorang ulama pada zamannya.
Kembali kepada persoalan tadi, bolehkah solat dengan memakai kasut. Jawapan ringkasya boleh. Jawapan panjangnya begini:
Umum mengetahui bahawa antara syarat sah solat ialah suci badan, pakaian dan tempat daripada najis. Salah satu daripada pakaian ialah kasut. Jika pada kasut itu terdapat najis maka tidak sah solatnya kerana pada kasutnya ada najis, bukan kerana pakai kasut itu. Dalam satu hadis nabi S.A.W:
سئل أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ رضي الله عنه ( أَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي فِي نَعْلَيْهِ قَالَ نَعَمْ ) البخاري 386 مسلم 555 ،
Anas bin Malik ditanya adakah Nabi S.A.W bersolat memakai kedua kasutnya maka jawab Anas: “Ya”.
Nabi selalu menyuruh agar kita tidak menyerupai atau meniru Yahudi. Golongan Yahudi tidak bersembahyang dengan memakai kasut maupun setokin (khuf). Maka kita solat pakai kasut atau setokin.
( خَالِفُوا الْيَهُود فَإِنَّهُمْ لا يُصَلُّونَ فِي نِعَالهمْ وَلا خِفَافهمْ )
Bagaimana pula solat berkasut di dalam masjid? Jika masjid itu dihamparkan permaidani atau tikar sejadah dan sebagainya seperti yang terdapat pada masa sekarang, ulama mengatakan mesti menanggalkan kasut kerana dikhuatiri mengotorkan masjid dan akan menyebabkan para jemaah berasa tidak selesa.
Kesimpulannya jika kita bersolat di tempat selain dari masjid maka tak perlulah menanggalkan kasut untuk beramal dengan sunnah. Solat di padang, pantai, tepi jalan dan lain-lain.
Nota tambahan: Musim-musi cuti ini ramai anak ikut program luar. Bagus kalau diajar solat tanpa menanggalkan kasut! Kredit gambar-gambar untuk Madani Jati Training & Consultancy
Solat dalam keadaan berkasut bukan merupakan satu adat kebiasaan bagi umat Islam di Malaysia. Namun, adat kebiasaan sepatutnya tidak dijadikan sebagai hujah untuk kita memutuskan bahawa memakai kasut sambil bersolat tidak disyariatkan oleh Islam. Segala dalil yang berkaitan terutamanya daripada Al-Quran dan As-Sunnah perlu diteliti terlebih dahulu sebelum kita mengambil sebarang keputusan berkaitan perkara ini.
Hukumnya sah berdasarkan dalil dari Sahih Muslim pada bab (Rasulullah SAW membenarkan solat berkasut): Rasulullah SAW membenarkan solat dalam keadaan berkasut dan bersandal selama mana ianya tidak bernajis.
Dalil yang berkaitan dengan bab ini ialah :
1) Diriwayatkan oleh Adam Bin Abi Iyas berkata dari Syu`bah berkata daripada Abu Maslamah Said Bin Yazid Al-Azyid RA katanya:
“Aku pernah bertanya Anas bin Malik adakah Rasulullah SAW pernah bersolat dengan memakai kasut?” Anas menjawab “Ya!”
(Hadis riwayat Sahih Bukhari no. 386, Sahih Muslim no. 555 dan dalam Sunan Tirmidzi no. 396). Kemudian Abu Maslamah mengatakan bahawa para ulama sepakat mengamalkannya.
2) Imam Al-Iraqi di dalam syarahnya terhadap kitab Sunan Imam At-Tirmidzi :
"Bahawa solat dengan memakai kasut diamalkan dan disukai oleh Umar Al-Khattab, Uthman Ibnu Affan, Abdullah Ibnu Abbas, Anas bin Malik,Salamah bin Al-Akwa dan Aus ibnu Ath-Tsaqafi radiyallahu anhu."
3)Ibnu Abi Aus berkata bahawa pakciknya menerangkan bahawa "saya melihat RAsullAllah menunaikan solat dengan memakai kedua-dua kasutnya" (Hadis dari Sunan Ibnu Majah)
Solat dalam keadaan berkasut menurut pandangan Ibnu Dakik adalah satu bentuk rukhsah (keringanan yang diizinkan dalam keadaan tertentu) dalam ibadah solat dan bukannya perkara sunat kerana ianya tidak termasuk dalam perkara yang dituntut ketika bersolat. Ianya boleh dilakukan dengan syarat kita perlu memastikan dengan penglihatan biasa bahawa tiada kesan-kesan najis atau kotoran yang melekat pada kasut.
Mengikut pandangan ulama, sekiranya terdapat najis ianya boleh dibersihkan dengan menggosokkan kasut ke tanah untuk menyucikannya dan kadar bersihnya memadai boleh dilihat dengan mata kasar. Imam Syafie memberikan 2 pandangan iaitu sah dan tidak sah.
Kisah berkaitan pensyariatan perkara ini
Amalan bersolat dengan memakai kasut ini, sebenarnya bermula di awal penghijrahan umat Islam ke Madinah. Ketika itu memang telah wujud beberapa kumpulan kaum Yahudi yang tinggal di sana. Apabila Nabi Muhammad S.A.W dan umat Islam mendirikan solat di masjid yang baru dibina dengan tidak berkasut maka berkata penduduk kaum Ansar Madinah, bahawa orang Yahudi juga beribadah tanpa berkasut.
Maka dengan itu Nabi S.A.W memerintahkan agar umat Islam bersolat dengan berkasut. Telah diriwayatkan daripada Abu Daud dan Al-Hakim daripada Syadad Bin Aus berkata Nabi Muhammad SAW telah bersabda :
"Berperilakulah yang berlawanan dengan orang-orang Yahudi kerana mereka tidak mengerjakan solat dengan memakai sandal atau kasut mereka".
Adapun hadis berkaitan dengan mengenai berkasut dalam solat merupakan suatu perkara yang diperintahkan yang diriwayatkan oleh Ibnu Adi dan Ibnu Mardawiyah merupakan hadis dhaif.
Oleh itu, sebab atau punca permulaan hukum diharuskan memakai kasut ketika bersolat ialah bagi membezakan diri daripada perbuatan ibadah kaum Yahudi. Islam sememangnya sejak dari awal kelahirannya amat menekan kepada umatnya agar membezakan diri dari kaum-kaum yang lain. Ini termasuklah cara peribadatan, cara berpakaian, adat kebiasaan dan sebagainya. Tuntutan ini ialah bagi membuktikan Islam adalah agama yang unggul dan ia tidak bercampur aduk atau hasil tiruan dari agama-agama lain. Membezakan diri dari agama lain juga bermatlamat supaya kita dapat memastikan bahawa amal ibadat kita adalah tulen dari ajaran Islam yang sejati dan bukan pinjaman dari agama lain.
Keadaan perlaksanaan solat berkasut
Solat dalam keadaan berkasut boleh dilakukan tanpa mengira masa. Rasulullah SAW melakukannya terutama ketika bermusafir. Namun, Rasulullah SAW tidak melakukannya ketika bersolat di dalam rumah Baginda SAW. Hal ini menunjukkan solat dalam keadaan ini perlu dilaksanakan mengikut keadaan. Pada masa kini, kebanyakan masjid atau surau telahpun dibina dengan binaan yang sempurna dan menyediakan hamparan sejadah, permaidani atau simen sebagai alas bersolat. Oleh itu, solat dalam keadaan berkasut tidak dituntut perlaksanaannya dalam keadaan ini kerana kawasan solat yang bersih. Akan tetapi, sekiranya keadaan tersebut perlu maka tiada masalah untuk menunaikannya melalui dalil-dalil yang telah kita bentangkan sebentar tadi. Cuma perkara yang tidak biasa dilakukan pastinya akan kekok ketika mana menunaikannya.
Kesimpulan
1)Solat dengan keadaan berkasut dibolehkan dengan syarat ia bersih daripada najis.
2)Solat dengan keadaan berkasut ialah sunnah Rasulullah SAW dan termasuk dalam perkara rukhsah dalam agama.
3)Syariat Islam diwahyukan oleh Allah dan tidak akan menyerupai amalan agama lain.
4)Dalil agama perlu mengatasi adat kebiasaan dalam menentukan hukum sesuatu ibadat.
Rujukan :
1)Sahih Bukhari, hadis 386. Bab solat berkasut. Percetakan Maktabah As-thaqafah Ad-diniah.
2)Sahih Muslim Bisyarah Nawawi. Jilid Ketiga. Percetakan Maktabah Dar At-turath.
3)Fathul Bari. Juzuk pertama. Percetakan Maktabah Obaikan.
Tambahan rujukan :
- Al-Fatawa Min Ahsan Al-Kalam Fi Al-Fatawa Wa Al-Ahkam, , jilid pertama, oleh Syeikh Atiyah Saqar, cetakan Maktabah Wahbah
Wallahu a’lam
Disediakan oleh :
Muhammad Zuhaili Bin Zanal Ali,
Anggota Felo MANHAL PMRAM 2012
Jawapan:
Sebelum saya jawab soalan di atas terlebih dahulu saya nak sebut bahawa perkara yang amat ditekankan dalam Islam ialah menuntut agar umatnya berilmu pengetahuan. Sungguh bahawa ilmu itu mesti ada sebelum beramal العلم مقدم من القول والفعل . Untuk bahagia di dunia kena ada ilmu, jika mahu gembira di sana kena ada ilmu, kalau mahu selamat dunia akhirat kena ada ilmu terlebih dahulu.
Ada satu kisah berlaku kepada sulthonil ulama, as-Syeikh Izzudin Adussalam. Masa beliau tak berapa arif tentang agama beliau ada bermimpi, tiga kali mimpi basah. Kali pertama mimpi apabila terjaga terus beliau mandi janabah kemudian tidur semula mimpi lagi, Apabila terjaga terus beliau mandi wajib. Tiga kali berturt-turut dia mimpi basah dan tiga kali dalam dalam satu malam beliau mandi wajib kerana sangkaannya jika berjunub terus kena mandi.
Keesokan paginya ramai sahabat mengziarahinya kerana beliau demam. Apabila beliau menceritakan bagaimana beliau demam maka para sahabatnya mentertawakannya. Anggapan bahawa perlu mandi segera apabila janabah sebenarnya tidak betul. Semenjak daripada itu beliau berazam untuk belajar dan akhirnya beliau muncul sebagai salah seorang ulama pada zamannya.
Kembali kepada persoalan tadi, bolehkah solat dengan memakai kasut. Jawapan ringkasya boleh. Jawapan panjangnya begini:
Umum mengetahui bahawa antara syarat sah solat ialah suci badan, pakaian dan tempat daripada najis. Salah satu daripada pakaian ialah kasut. Jika pada kasut itu terdapat najis maka tidak sah solatnya kerana pada kasutnya ada najis, bukan kerana pakai kasut itu. Dalam satu hadis nabi S.A.W:
سئل أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ رضي الله عنه ( أَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي فِي نَعْلَيْهِ قَالَ نَعَمْ ) البخاري 386 مسلم 555 ،
Anas bin Malik ditanya adakah Nabi S.A.W bersolat memakai kedua kasutnya maka jawab Anas: “Ya”.
Nabi selalu menyuruh agar kita tidak menyerupai atau meniru Yahudi. Golongan Yahudi tidak bersembahyang dengan memakai kasut maupun setokin (khuf). Maka kita solat pakai kasut atau setokin.
( خَالِفُوا الْيَهُود فَإِنَّهُمْ لا يُصَلُّونَ فِي نِعَالهمْ وَلا خِفَافهمْ )
Bagaimana pula solat berkasut di dalam masjid? Jika masjid itu dihamparkan permaidani atau tikar sejadah dan sebagainya seperti yang terdapat pada masa sekarang, ulama mengatakan mesti menanggalkan kasut kerana dikhuatiri mengotorkan masjid dan akan menyebabkan para jemaah berasa tidak selesa.
Kesimpulannya jika kita bersolat di tempat selain dari masjid maka tak perlulah menanggalkan kasut untuk beramal dengan sunnah. Solat di padang, pantai, tepi jalan dan lain-lain.
Nota tambahan: Musim-musi cuti ini ramai anak ikut program luar. Bagus kalau diajar solat tanpa menanggalkan kasut! Kredit gambar-gambar untuk Madani Jati Training & Consultancy
Solat dalam keadaan berkasut bukan merupakan satu adat kebiasaan bagi umat Islam di Malaysia. Namun, adat kebiasaan sepatutnya tidak dijadikan sebagai hujah untuk kita memutuskan bahawa memakai kasut sambil bersolat tidak disyariatkan oleh Islam. Segala dalil yang berkaitan terutamanya daripada Al-Quran dan As-Sunnah perlu diteliti terlebih dahulu sebelum kita mengambil sebarang keputusan berkaitan perkara ini.
Hukumnya sah berdasarkan dalil dari Sahih Muslim pada bab (Rasulullah SAW membenarkan solat berkasut): Rasulullah SAW membenarkan solat dalam keadaan berkasut dan bersandal selama mana ianya tidak bernajis.
Dalil yang berkaitan dengan bab ini ialah :
1) Diriwayatkan oleh Adam Bin Abi Iyas berkata dari Syu`bah berkata daripada Abu Maslamah Said Bin Yazid Al-Azyid RA katanya:
“Aku pernah bertanya Anas bin Malik adakah Rasulullah SAW pernah bersolat dengan memakai kasut?” Anas menjawab “Ya!”
(Hadis riwayat Sahih Bukhari no. 386, Sahih Muslim no. 555 dan dalam Sunan Tirmidzi no. 396). Kemudian Abu Maslamah mengatakan bahawa para ulama sepakat mengamalkannya.
2) Imam Al-Iraqi di dalam syarahnya terhadap kitab Sunan Imam At-Tirmidzi :
"Bahawa solat dengan memakai kasut diamalkan dan disukai oleh Umar Al-Khattab, Uthman Ibnu Affan, Abdullah Ibnu Abbas, Anas bin Malik,Salamah bin Al-Akwa dan Aus ibnu Ath-Tsaqafi radiyallahu anhu."
3)Ibnu Abi Aus berkata bahawa pakciknya menerangkan bahawa "saya melihat RAsullAllah menunaikan solat dengan memakai kedua-dua kasutnya" (Hadis dari Sunan Ibnu Majah)
Solat dalam keadaan berkasut menurut pandangan Ibnu Dakik adalah satu bentuk rukhsah (keringanan yang diizinkan dalam keadaan tertentu) dalam ibadah solat dan bukannya perkara sunat kerana ianya tidak termasuk dalam perkara yang dituntut ketika bersolat. Ianya boleh dilakukan dengan syarat kita perlu memastikan dengan penglihatan biasa bahawa tiada kesan-kesan najis atau kotoran yang melekat pada kasut.
Mengikut pandangan ulama, sekiranya terdapat najis ianya boleh dibersihkan dengan menggosokkan kasut ke tanah untuk menyucikannya dan kadar bersihnya memadai boleh dilihat dengan mata kasar. Imam Syafie memberikan 2 pandangan iaitu sah dan tidak sah.
Kisah berkaitan pensyariatan perkara ini
Amalan bersolat dengan memakai kasut ini, sebenarnya bermula di awal penghijrahan umat Islam ke Madinah. Ketika itu memang telah wujud beberapa kumpulan kaum Yahudi yang tinggal di sana. Apabila Nabi Muhammad S.A.W dan umat Islam mendirikan solat di masjid yang baru dibina dengan tidak berkasut maka berkata penduduk kaum Ansar Madinah, bahawa orang Yahudi juga beribadah tanpa berkasut.
Maka dengan itu Nabi S.A.W memerintahkan agar umat Islam bersolat dengan berkasut. Telah diriwayatkan daripada Abu Daud dan Al-Hakim daripada Syadad Bin Aus berkata Nabi Muhammad SAW telah bersabda :
"Berperilakulah yang berlawanan dengan orang-orang Yahudi kerana mereka tidak mengerjakan solat dengan memakai sandal atau kasut mereka".
Adapun hadis berkaitan dengan mengenai berkasut dalam solat merupakan suatu perkara yang diperintahkan yang diriwayatkan oleh Ibnu Adi dan Ibnu Mardawiyah merupakan hadis dhaif.
Oleh itu, sebab atau punca permulaan hukum diharuskan memakai kasut ketika bersolat ialah bagi membezakan diri daripada perbuatan ibadah kaum Yahudi. Islam sememangnya sejak dari awal kelahirannya amat menekan kepada umatnya agar membezakan diri dari kaum-kaum yang lain. Ini termasuklah cara peribadatan, cara berpakaian, adat kebiasaan dan sebagainya. Tuntutan ini ialah bagi membuktikan Islam adalah agama yang unggul dan ia tidak bercampur aduk atau hasil tiruan dari agama-agama lain. Membezakan diri dari agama lain juga bermatlamat supaya kita dapat memastikan bahawa amal ibadat kita adalah tulen dari ajaran Islam yang sejati dan bukan pinjaman dari agama lain.
Keadaan perlaksanaan solat berkasut
Solat dalam keadaan berkasut boleh dilakukan tanpa mengira masa. Rasulullah SAW melakukannya terutama ketika bermusafir. Namun, Rasulullah SAW tidak melakukannya ketika bersolat di dalam rumah Baginda SAW. Hal ini menunjukkan solat dalam keadaan ini perlu dilaksanakan mengikut keadaan. Pada masa kini, kebanyakan masjid atau surau telahpun dibina dengan binaan yang sempurna dan menyediakan hamparan sejadah, permaidani atau simen sebagai alas bersolat. Oleh itu, solat dalam keadaan berkasut tidak dituntut perlaksanaannya dalam keadaan ini kerana kawasan solat yang bersih. Akan tetapi, sekiranya keadaan tersebut perlu maka tiada masalah untuk menunaikannya melalui dalil-dalil yang telah kita bentangkan sebentar tadi. Cuma perkara yang tidak biasa dilakukan pastinya akan kekok ketika mana menunaikannya.
Kesimpulan
1)Solat dengan keadaan berkasut dibolehkan dengan syarat ia bersih daripada najis.
2)Solat dengan keadaan berkasut ialah sunnah Rasulullah SAW dan termasuk dalam perkara rukhsah dalam agama.
3)Syariat Islam diwahyukan oleh Allah dan tidak akan menyerupai amalan agama lain.
4)Dalil agama perlu mengatasi adat kebiasaan dalam menentukan hukum sesuatu ibadat.
Rujukan :
1)Sahih Bukhari, hadis 386. Bab solat berkasut. Percetakan Maktabah As-thaqafah Ad-diniah.
2)Sahih Muslim Bisyarah Nawawi. Jilid Ketiga. Percetakan Maktabah Dar At-turath.
3)Fathul Bari. Juzuk pertama. Percetakan Maktabah Obaikan.
Tambahan rujukan :
- Al-Fatawa Min Ahsan Al-Kalam Fi Al-Fatawa Wa Al-Ahkam, , jilid pertama, oleh Syeikh Atiyah Saqar, cetakan Maktabah Wahbah
Wallahu a’lam
Disediakan oleh :
Muhammad Zuhaili Bin Zanal Ali,
Anggota Felo MANHAL PMRAM 2012
Ustaz Zahidi malam ini 17 Disember 2012
Al Kuliah 4 All: Ustaz Zahidi (Nov. 2012): " Syukur " Masjid As-Salam, Bukit Sentosa
Bersama ini adalah rakaman Kuliah Ustaz Zahidi yang lalau di Masjid Asssalam
Bersama ini adalah rakaman Kuliah Ustaz Zahidi yang lalau di Masjid Asssalam
12 December 2012
Ustaz Zulkifli Mohamad Al Bakri di AsSalam Bukit Sentosa 2
Al Kuliah 4 All: Ustaz Zulkifli Mohamad Al Bakri (Dec. 2012): " Hijrah " " 4 Pesanan Nabi " Masjid As-Salam, Bukit Sentosa
06 December 2012
JANGAN MAKAN BERLEBIHAN !
Cara betul untuk mengawal berat badan adalah dengan makan secara sihat dan bersenam kerana tidak ada jalan pintas untuk kelihatan langsing serta sihat. Konsep ini mendatangkan kebaikan dan bersesuaian dengan ajaran Islam. Makan dan minum adalah keperluan hidup seharian untuk mendapat tenaga, kesihatan serta menikmati rasa makanan. Untuk kehidupan yang sihat, seseorang perlu mengambil makanan seimbang.
Bagaimanapun, kita tidak perlu makan banyak untuk mendapat tenaga yang lebih kerana makan banyak mendatangkan masalah kepada kesihatan. Nikmat dan kepuasan makan juga berkurangan apabila makan terlalu banyak.
Al-Quran menjelaskan mengenai pentingnya bersederhana dalam soal makan dan minum sebagai panduan untuk mendapat kebaikan.
Allah berfirman bermaksud: “Makanlah dan minumlah serta jangan berlebih-lebihan.” (Surah al-Araf, ayat 31)
Jumlah makanan yang perlu diambil mengikut keperluan untuk meneruskan kehidupan dalam keadaan sihat dan bertenaga. Setiap individu mempunyai pola pemakanan berbeza bergantung kepada umur, jantina, pekerjaan dan keadaan kesihatan. Tenaga dan kesihatan yang baik diperlukan untuk melakukan tugas sebagai khalifah di muka bumi.
Untuk mencapai kebaikan optimum, Islam menetapkan aturan makan bersederhana, makan apabila rasa lapar dan berhenti makan sebelum kenyang. Sabda Rasulullah bermaksud: “Tidak ada bekas lebih keji yang diisikan oleh anak Adam daripada perut. Cukuplah bagi anak Adam dengan beberapa suapan yang membetulkan tulang belakangnya dan sekiranya dia terpaksa juga, maka satu pertiga untuk makanannya, satu pertiga untuk minumannya dan satu pertiga untuk nafasnya.” (Hadis riwayat Tirmizi, Ahmad, Ibnu Majah dan Nasai)
Walaupun Nabi Muhammad SAW bukan pakar pemakanan dan perubatan, kebenaran fakta diucapkan Baginda dibuktikan pakar moden.
Dr Henry Bieler yang menumpukan kajian selama 50 tahun mengenai kesan pemakanan terhadap badan menjelaskan sebab utama penyakit bukannya bermula daripada bakteria, tetapi toksid dihasilkan makanan.
Makanan halal tidak semestinya baik sepenuhnya kerana ia berkaitan dengan kuantiti. Jika terlalu kerap dimakan atau dalam kuantiti yang banyak, makanan baik bertukar mendatangkan keburukan seperti pengambilan gula secara berlebihan.
Menjaga perut daripada diisi makanan mendatangkan mudarat adalah cara penjagaan kesihatan paling berkesan. Individu berdisiplin menjaga makan dan tidak gelojoh memakan apa saja diingini, sukar mendapat penyakit. Konsep berpuasa atau menahan daripada mengambil makanan tertentu dijadikan rawatan paling berkesan. Banyak rawatan penyakit bahaya adalah dengan cara mengawal pemakanan.
Amalan makan tidak mementingkan kesan kepada kesihatan menyebabkan banyak penyakit berbahaya seperti kencing manis, darah tinggi, barah, lemah tenaga dan masalah jantung.
Adalah lebih baik mencegah daripada merawat dan hargai nikmat sihat yang dikurniakan Allah. Allah menurunkan balasan sakit terhadap sesiapa yang tidak bersyukur dan biasanya mereka yang sakit perlu berpantang dalam soal makanan.
Allah berfirman bermaksud: “Oleh itu makanlah (wahai orang yang beriman) semua yang telah dikurniakan Allah kepada kamu daripada benda yang halal lagi baik, dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyembah-Nya semata-mata.” (Surah al-Baqarah, ayat 172)
Jelas sekali Allah hanya membenarkan makan makanan yang baik, makanan yang dapat memberi manfaat. Makanan halal tidak semestinya mendatangkan kebaikan, terutama bergantung kepada keadaan dan cara pemakanan. Paling penting, kita tidak mengambil makanan yang mendatangkan kesan buruk jika sudah dikenal pasti ia mendatangkan alahan kepada diri. Kesan serta merta makan berlebihan ialah menyebabkan badan menjadi lemah. Pada masa kekenyangan, rasa malas dan mengantuk akan menguasai diri manakala fikiran pula menjadi buntu dan ingin berehat berterusan.
Justeru, individu yang mementingkan produktiviti perlu mengawal makan dan memberi perhatian jenis makanan yang diambil selain mendapatkan nasihat pakar pemakanan. Makan terlalu banyak memberi kesan tidak baik kepada sistem penghadaman kerana makanan tidak diproses dengan sempurna menyebabkan penyerapan zat dan pencernaan makanan tidak berlaku sepenuhnya. Untuk memberi keselesaan dan kesempurnaan proses penghadaman, makanan perlu dikunyah dengan sempurna sebelum ditelan. Jangan makan terlalu banyak dan gelojoh.
Daripada Anas bin Malik, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Antara sifat boros itu adalah makan apa yang teringin oleh selera.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Saidina Umar pernah berkata: “Jauhi makan berlebihan. Sesungguhnya ia penyebab rosak diri, mewarisi penyakit, menyebabkan malas sembahyang, dan hendaklah kamu menjaga makan, kerana ia paling baik untuk jasad, dan hindarkan daripada berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah bencikan orang alim yang gemuk.”
Sesiapa yang berkemampuan menyediakan banyak makanan, haruslah dikongsikan dengan orang lain. Sesiapa memberi makanan kepada orang dalam kelaparan, maka Allah menghindarkan dirinya daripada salah satu kesukaran di akhirat kelak.
Masih banyak orang miskin mengharapkan peluang untuk mendapatkan makanan bagi meneruskan hidup. Oleh itu, wajib Muslim membantu Muslim lain dalam keadaan kesusahan mengikut kadar kemampuan masing-masing.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila kamu memasak satu kuali, maka banyakkan airnya (kuah). Kemudian lihatlah kepada sesetengah jiran tetanggamu untuk diberikan kepada mereka.” (Hadis riwayat Muslim)
Makan secara beramai-ramai atau mengagih-agihkan makanan kepada jiran tetangga menambah keberkatan rezeki diperoleh selain dapat mengeratkan tali persaudaraan. Amalan itu dapat menjauhkan perasaan tamak dan mementingkan diri.
Al Kuliah 4 All: Ustaz Zakaria Ahmad (Dec. 2012)
Al Kuliah 4 All: Ustaz Zakaria Ahmad (Dec. 2012): " Hijrah Ke Arah Islam Yang Sebenar " Masjid As-Salam, Bukit Sentosa
04 December 2012
03 December 2012
ISTERI RAJA FIRAUN !
Asiah Binti Mahazim (Isteri Firaun)
Tersebutlah alkisah di negeri Mesir terdapat kerajaan yang diketuai oleh raja yang terakhir bernama Fir’aun yang terkenal dengan keganasan dan tidak berperikemanusian. Setelah kematian isterinya beliau hidup bersendirian tanpa teman hidup. Pada ketika itu tersebutlah satu kisah di mana seorang gadis jelita dari keturunan keluarga Imran yang baik-baik dan solehah yang bernama Siti Asiah yang sentiasa menjadi sebutan di kalangan pemuda-pemuda Mesir kerana keperibadian dan kejelitaannya.
Kisah kejelitaan Siti Asiah telah sampai ke telinga Fir’aun dan suatu hari beliau teringin untuk memperisterikan Asiah sebagai permaisurinya. Maka diutuskan seorang Menteri bernama Haman untuk merisik. Ibu bapa Asiah telah bertanya kepada tuan empunya diri tetapi Asiah telah menolak lamaran tersebut dan berkata kepada kedua ibu bapanya bahawa Fir’aun adalah seorang raja yang ingkar kepada Allah SWT dan tidak berperikemanusiaan.
Tidak lama kemudian Haman, utusan Fir’aun datang kembali untuk bertanyakan tentang lamaran tersebut dan alangkah marahnya beliau setelah mendapat tahu yang lamaran Fir’aun telah ditolak. Ibu bapa Asiah telah dicaci dan dihina. Haman kemudian telah pulang dan memberitahu kepada Fir’aun akan berita buruk tersebut dan Fir’aun telah menjadi marah dan memerintahkan supaya kedua ibu bapa Asiah ditangkap. Mereka telah diseksa dan dimasukkan ke dalam penjara. Setelah itu Asiah ditangkap dengan menggunakan kekerasan dan kemudian dibawa ke istana Fir’aun dan bertemu dengannya. Di hapadapan Fir’aun, Asiah kemudiannya telah diketemukan dengan kedua ibu bapanya di dalam penjara. Asiah amat sedih melihat keadaan kedua orang tuanya yang disiksa oleh Fir’aun.
Kemudian Fir’aun berkata:
“Hai Asiah, jika engkau seorang anak yang baik, tentulah engkau akan sayang terhadap orang tuamu, maka oleh kerana itu engkau boleh pilih satu antara dua. Kalau kau menerima lamaranku bererti engkau akan hidup senang dan akan aku bebaskan kedua orang tuamu. Dan sebaliknya jika engkau menolak lamaranku,maka aku akan perintahkan mereka untuk membakar hidup-hidup kedua orang tuamu di hadapanmu.”
Oleh kerana ancaman itu, maka Siti Asiah terpaksa menerima pinangan Fir’aun akan tetapi beliau telah meletakkan beberapa syarat:
1. Bahawa Fir’aun harus membebaskan kedua ibubapanya.
2. Harus membuatkan rumah yang indah lengkap dengan perkakas
3. Bahawa orang tuanya harus dijamin kesihatan beserta makan dan minumnya.
4. Bahawa Asiah bersedia menjadi isteri Fir’aun, hadir dalam acara-acara tertentu tetapi tidak bersedia tidur bersama Fir’aun.
Sekiranya permintaan-permintaan tersebut tidak dipersetujui, beliau rela mati dibunuh bersama kedua ibu bapanya.
Akhirnya Fir’aun bersetuju menerima syarat-syarat tersebut dan memerintahkan agar rantai belengu yang ada di kaki dan tangan Asiah dibuka. Kini Asiah telah hidup mewah dan tinggal bersama-sama Fir’aun di dalam istana yang indah. Akan tetapi ia tidak membawa pengaruh terhadap kehidupan peribadi Asiah. Asiah tidak pernah engkar terhadap perintah agama dan beliau tetap taat mengerjakan ibadah kepada Allah SWT. Pada malam hari beliau selalu mengerjakan solat dan beribadah kepada Allah SWT. Beliau sentiasa berdoa agar kehormatannya tidak disentuh oleh orang kafir miskipun suaminya Fir’aun. Bagi menyelamatkan Asiah dan menjaga kehormatannya, Allah SWT telah menciptakan iblis yang menyamar dirinya sama seperti rupa Asiah untuk tidur bersama Fir’aun.
Fir’aun sebenarnya mempunyai seorang pegawai yang amat dipercayai dan rapat dengannya yang bernama Hazaqil. Hazaqil telah berjaya merahsiakan identitinya yang sebenar. Hazaqil amat taat dan beriman kepada Allah SWT. Beliau adalah suami kepada Siti Masyithah yang bekerja sebagai juru hias istana yang juga amat taat dan beriman kepada Allah SWT.
Pada suatu hari maka terjadilah perdebatan yang hebat antara Fir’aun dengan Hazaqil di mana Fir’aun telah menjatuhkan hukuman mati terhadap ahli sihir yang beriman kepada Nabi Musa AS. Hazaqil menetang keras terhadap hukuman yang dijatuhkan kepada mereka semua kerana mereka semuanya beriman kepada Allah SWT. Mendengar akan kata-kata Hazaqil, Fir’aun menjadi marah. Akhirnya Fir’aun dapat tahu yang Hazaqil telah engkar kepada beliau dan kemudiannya telah dijatuhkan hukuman mati kepada Hazaqil. Hazaqil menerimanya dengan tabah dan tidak merasa gentar demi untuk membela kebenaran. Hazaqil telah meninggal dunia dengan kedua-dua tangannya diikat pada pohon kurma dengan tembusan beberapa anak panah. Isterinya yang bernama Masyitah amat sedih sekali di atas kematian suaminya yang tersayang itu. Beliau sentiasa dirundung kesedihan dan tiada lagi tempat mengadu kecuali kepada 2 orang anaknya yang masih kecil. Pada suatu hari Masyitah telah mengadu nasib kepada Asiah mengenai nasib yang menimpa dirinya. Di akhir perbicaraan mereka, Asiah juga telah menceritakan tentang keadaan dirinya yang sebenar. Hasil dari perbicaraan itu, barulah kedua-duanya mengetahui perkara sebenar bahawa mereka adalah wanita yang amat beriman kepada Allah SWT dan Nabi Musa AS.
ASIAH binti Mazahim merupakan seorang wanita Mesir yang baik budi pekertinya dan bijaksana dalam pemikirannya. Oleh kerana dia memiliki kecantikan yang tiada tolok bandingan, dia dipaksa berkahwin dengan Firaun, raja Mesir yang berkuasa pada ketika itu.
Pada suatu hari ketika Asiah sedang duduk bersantai bersama dayang-dayang istana, dia terlihat sebuah kotak kayu terapung-apung di tepian sungai yang mengalir merentasi istana Firaun.
"Ambil kotak itu dan bawa kepada beta," arah Asiah kepada salah seorang dayang yang berdiri di tepinya.
Dayang itu berlari pantas ke arah kotak yang sedang terapung-apung di tepian sungai. Dia mengangkat kotak kayu itu dari permukaan sungai lalu dibawakan kepada Asiah. Dia berdebar-debar untuk mengetahui isi kandungan kotak kayu itu.
"Comelnya bayi lelaki dalam kotak kayu ini!," jerit hati Asiah apabila penutup kotak kayu itu terbuka.
Pada ketika itu, Firaun memerintahkan masyarakatnya membunuh semua bayi lelaki Bani Israel kerana dia bermimpi bayi tersebut akan menghancurkan dan membinasakan kerajaan pemerintahan Firaun.
Apabila berita penemuan bayi lelaki itu sampai ke telinga Firaun, maka dia bergegas ke tempat Asiah dan bayi lelaki itu.
"Pengawal! Bunuh bayi ini sekarang..." Perintah Firaun kepada pengawal yang mengiringinya ke kamar Asiah.
"Bukankah kita tidak mempunyai anak lelaki. Anak lelaki ini dapat kita jadikan anak angkat. Saya merayu supaya bayi ini tidak dibunuh kerana saya sudah sayang kepadanya.
' Dia akan memberikan manfaat kepada kita berdua apabila dewasa nanti," Asiah menghalang niat jahat Firaun dengan kata-kata bijaksananya.
"Baiklah. Saya tidak akan bunuh bayi ini kerana perasaan cinta saya pada kamu," Firaun akur dengan permintaan isterinya, lalu keluar dari kamar itu.
Asiah memberi nama Musa kepada bayi tersebut dan memeliharanya sehingga dewasa di istana Firaun.
Apabila nabi Musa mula berdakwah menyebarkan ajaran Allah, maka Asiah terus menjadi salah seorang pengikutnya tanpa pengetahuan Firaun dan orang sekelilingnya.
Pada suatu hari, Asiah duduk menyisir rambut anak perempuannya di kamar tidur. Tiba-tiba sikat yang digunakan Asiah bagi menyisir rambut anaknya jatuh dengan kehendak Allah.
Asiah yang terkejut dengan kejadian itu terus berkata, "Binasalah Firaun yang dilaknat Allah dengan izinnya."
"Dengan nama Allah," ucap Asiah tanpa menyedari anaknya memerhatikan perbuatannya dengan perasaan hairan.
"Ibu, adakah tuhan lain selain ayah? Adakah ibu sudah menganut agama yang dibawa oleh Musa? Mengapa ibu sanggup mengikut agama Musa? Bukankah ibu menyelamatkan Musa sewaktu kecil apabila dia akan dibunuh oleh ayah," anaknya bertanya pelbagai soalan kepada Asiah dan menanti jawapannya.
Manusia biasa
"Firaun, ayah kamu adalah manusia biasa seperti kita semua dan bukan tuhan. Tuhan sebenar adalah Allah, tuhan semesta alam!" jawab Asiah tanpa perasaan takut dan gentar.
"Biar saya adukan perkara ini kepada ayah!," balas anaknya, lalu dia lari keluar dari bilik itu dan pergi mengadu kepada Firaun.
Firaun yang mendengar aduan anaknya berasa sangat marah dengan Asiah. Dia tidak menyangka Asiah sudah mengikut ajaran Allah walaupun dia melarang sesiapa sahaja di Negara Mesir mengikuti ajaran Allah.
Orang yang mengingkari larangan itu akan dijatuhkan hukuman berat jika diketahui oleh Firaun. Kini isterinya sudah mengikut ajaran Allah, maka dia harus berbuat sesuatu supaya isterinya keluar dari agama Allah.
"Dengarlah nasihat saya, wahai Asiah yang amat saya cintai dan sayangi.
"Keluarlah dari agama yang dibawa oleh Musa. Saya akan berikan segala harta dan istana di Mesir sebagai hadiah," Firaun cuba berlembut dan memujuk Asiah dengan kata-kata manisnya.
"Saya tidak akan sekali-kali keluar dari agama ajaran Musa yang benar dan suci. Nanti saya akan dimurkai oleh Allah, tuhan yang mencipta saya.
"Jika saya tetap dalam agama ini, saya percaya Allah akan memberikan syurga yang lebih baik dari harta dan istana kamu," tegas Asiah yang tenang dan berani bertentang mata dengan Firaun yang menyala dengan api kemarahan.
Usaha Firaun memujuk isterinya menemui jalan buntu. Dia tidak mahu menghukum Asiah kerana perasaan kasih sayang dan cinta yang mendalam terhadap isterinya. Dia cuba memikirkan cara lain bagi melembutkan hati Asiah supaya dia tidak beriman dengan ajaran nabi Musa.
Namun, semua ikhtiarnya gagal dan tidak menemui jalan penyelesaian. Firaun termenung. Wajahnya terbayang seribu kekecewaan kerana gagal memujuk Asiah. Akhirnya, dia mengambil keputusan menggunakan kekerasan kepada Asiah supaya dia berpaling dari agama Musa.
"Pengawal, tangkap Asiah dan bawa dia berjumpa beta sekarang!," perintah Firaun dengan nada keras.
"Oleh kerana kamu masih berdegil mahu mengikuti ajaran agama Musa, beta jatuhkan hukuman berat ke atas kamu," kata Firaun lagi.
"Pengawal, bawa perempuan ini ke tanah tinggi dan ikatkan pada empat batang kayu. Pakukan empat kayu itu ke bumi dengan menelentangkan badan perempuan ini menghadap langit.
"Biarkan bahang matahari yang panas, dan sejuk malam menyeksanya," Firaun meminta para pengawalnya menjalankan hukuman ke atas Asiah dengan segera.
"Allah! Allah! Allah!," mulut Asiah tidak henti-henti menyebut kalimat Allah sepanjang hukuman itu dijalankan.
"Ya Allah! Saya mohon supaya dilindungi dari bencana Firaun dan dianugerahkan sebuah rumah di syurga," doa Asiah yang terseksa dengan pancaran matahari yang sangat panas dan terik.
Akhirnya Asiah dapat melihat rumahnya di syurga dengan kehendak Allah yang membuka hijabnya. Hatinya sangat gembira sehingga lupa pada penderitaan dan kesakitan yang sedang diharunginya.
Selepas beberapa lama tempoh penyeksaan itu berlalu, Asiah akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan kalimat Allah di mulutnya.
Begitulah kisah wanita yang berhati waja. Dia tetap dalam keimanannya kepada Allah walaupun diseksa sehingga mati tanpa belas kasihan.
Posted by NurEmaan
Tersebutlah alkisah di negeri Mesir terdapat kerajaan yang diketuai oleh raja yang terakhir bernama Fir’aun yang terkenal dengan keganasan dan tidak berperikemanusian. Setelah kematian isterinya beliau hidup bersendirian tanpa teman hidup. Pada ketika itu tersebutlah satu kisah di mana seorang gadis jelita dari keturunan keluarga Imran yang baik-baik dan solehah yang bernama Siti Asiah yang sentiasa menjadi sebutan di kalangan pemuda-pemuda Mesir kerana keperibadian dan kejelitaannya.
Kisah kejelitaan Siti Asiah telah sampai ke telinga Fir’aun dan suatu hari beliau teringin untuk memperisterikan Asiah sebagai permaisurinya. Maka diutuskan seorang Menteri bernama Haman untuk merisik. Ibu bapa Asiah telah bertanya kepada tuan empunya diri tetapi Asiah telah menolak lamaran tersebut dan berkata kepada kedua ibu bapanya bahawa Fir’aun adalah seorang raja yang ingkar kepada Allah SWT dan tidak berperikemanusiaan.
Tidak lama kemudian Haman, utusan Fir’aun datang kembali untuk bertanyakan tentang lamaran tersebut dan alangkah marahnya beliau setelah mendapat tahu yang lamaran Fir’aun telah ditolak. Ibu bapa Asiah telah dicaci dan dihina. Haman kemudian telah pulang dan memberitahu kepada Fir’aun akan berita buruk tersebut dan Fir’aun telah menjadi marah dan memerintahkan supaya kedua ibu bapa Asiah ditangkap. Mereka telah diseksa dan dimasukkan ke dalam penjara. Setelah itu Asiah ditangkap dengan menggunakan kekerasan dan kemudian dibawa ke istana Fir’aun dan bertemu dengannya. Di hapadapan Fir’aun, Asiah kemudiannya telah diketemukan dengan kedua ibu bapanya di dalam penjara. Asiah amat sedih melihat keadaan kedua orang tuanya yang disiksa oleh Fir’aun.
Kemudian Fir’aun berkata:
“Hai Asiah, jika engkau seorang anak yang baik, tentulah engkau akan sayang terhadap orang tuamu, maka oleh kerana itu engkau boleh pilih satu antara dua. Kalau kau menerima lamaranku bererti engkau akan hidup senang dan akan aku bebaskan kedua orang tuamu. Dan sebaliknya jika engkau menolak lamaranku,maka aku akan perintahkan mereka untuk membakar hidup-hidup kedua orang tuamu di hadapanmu.”
Oleh kerana ancaman itu, maka Siti Asiah terpaksa menerima pinangan Fir’aun akan tetapi beliau telah meletakkan beberapa syarat:
1. Bahawa Fir’aun harus membebaskan kedua ibubapanya.
2. Harus membuatkan rumah yang indah lengkap dengan perkakas
3. Bahawa orang tuanya harus dijamin kesihatan beserta makan dan minumnya.
4. Bahawa Asiah bersedia menjadi isteri Fir’aun, hadir dalam acara-acara tertentu tetapi tidak bersedia tidur bersama Fir’aun.
Sekiranya permintaan-permintaan tersebut tidak dipersetujui, beliau rela mati dibunuh bersama kedua ibu bapanya.
Akhirnya Fir’aun bersetuju menerima syarat-syarat tersebut dan memerintahkan agar rantai belengu yang ada di kaki dan tangan Asiah dibuka. Kini Asiah telah hidup mewah dan tinggal bersama-sama Fir’aun di dalam istana yang indah. Akan tetapi ia tidak membawa pengaruh terhadap kehidupan peribadi Asiah. Asiah tidak pernah engkar terhadap perintah agama dan beliau tetap taat mengerjakan ibadah kepada Allah SWT. Pada malam hari beliau selalu mengerjakan solat dan beribadah kepada Allah SWT. Beliau sentiasa berdoa agar kehormatannya tidak disentuh oleh orang kafir miskipun suaminya Fir’aun. Bagi menyelamatkan Asiah dan menjaga kehormatannya, Allah SWT telah menciptakan iblis yang menyamar dirinya sama seperti rupa Asiah untuk tidur bersama Fir’aun.
Fir’aun sebenarnya mempunyai seorang pegawai yang amat dipercayai dan rapat dengannya yang bernama Hazaqil. Hazaqil telah berjaya merahsiakan identitinya yang sebenar. Hazaqil amat taat dan beriman kepada Allah SWT. Beliau adalah suami kepada Siti Masyithah yang bekerja sebagai juru hias istana yang juga amat taat dan beriman kepada Allah SWT.
Pada suatu hari maka terjadilah perdebatan yang hebat antara Fir’aun dengan Hazaqil di mana Fir’aun telah menjatuhkan hukuman mati terhadap ahli sihir yang beriman kepada Nabi Musa AS. Hazaqil menetang keras terhadap hukuman yang dijatuhkan kepada mereka semua kerana mereka semuanya beriman kepada Allah SWT. Mendengar akan kata-kata Hazaqil, Fir’aun menjadi marah. Akhirnya Fir’aun dapat tahu yang Hazaqil telah engkar kepada beliau dan kemudiannya telah dijatuhkan hukuman mati kepada Hazaqil. Hazaqil menerimanya dengan tabah dan tidak merasa gentar demi untuk membela kebenaran. Hazaqil telah meninggal dunia dengan kedua-dua tangannya diikat pada pohon kurma dengan tembusan beberapa anak panah. Isterinya yang bernama Masyitah amat sedih sekali di atas kematian suaminya yang tersayang itu. Beliau sentiasa dirundung kesedihan dan tiada lagi tempat mengadu kecuali kepada 2 orang anaknya yang masih kecil. Pada suatu hari Masyitah telah mengadu nasib kepada Asiah mengenai nasib yang menimpa dirinya. Di akhir perbicaraan mereka, Asiah juga telah menceritakan tentang keadaan dirinya yang sebenar. Hasil dari perbicaraan itu, barulah kedua-duanya mengetahui perkara sebenar bahawa mereka adalah wanita yang amat beriman kepada Allah SWT dan Nabi Musa AS.
ASIAH binti Mazahim merupakan seorang wanita Mesir yang baik budi pekertinya dan bijaksana dalam pemikirannya. Oleh kerana dia memiliki kecantikan yang tiada tolok bandingan, dia dipaksa berkahwin dengan Firaun, raja Mesir yang berkuasa pada ketika itu.
Pada suatu hari ketika Asiah sedang duduk bersantai bersama dayang-dayang istana, dia terlihat sebuah kotak kayu terapung-apung di tepian sungai yang mengalir merentasi istana Firaun.
"Ambil kotak itu dan bawa kepada beta," arah Asiah kepada salah seorang dayang yang berdiri di tepinya.
Dayang itu berlari pantas ke arah kotak yang sedang terapung-apung di tepian sungai. Dia mengangkat kotak kayu itu dari permukaan sungai lalu dibawakan kepada Asiah. Dia berdebar-debar untuk mengetahui isi kandungan kotak kayu itu.
"Comelnya bayi lelaki dalam kotak kayu ini!," jerit hati Asiah apabila penutup kotak kayu itu terbuka.
Pada ketika itu, Firaun memerintahkan masyarakatnya membunuh semua bayi lelaki Bani Israel kerana dia bermimpi bayi tersebut akan menghancurkan dan membinasakan kerajaan pemerintahan Firaun.
Apabila berita penemuan bayi lelaki itu sampai ke telinga Firaun, maka dia bergegas ke tempat Asiah dan bayi lelaki itu.
"Pengawal! Bunuh bayi ini sekarang..." Perintah Firaun kepada pengawal yang mengiringinya ke kamar Asiah.
"Bukankah kita tidak mempunyai anak lelaki. Anak lelaki ini dapat kita jadikan anak angkat. Saya merayu supaya bayi ini tidak dibunuh kerana saya sudah sayang kepadanya.
' Dia akan memberikan manfaat kepada kita berdua apabila dewasa nanti," Asiah menghalang niat jahat Firaun dengan kata-kata bijaksananya.
"Baiklah. Saya tidak akan bunuh bayi ini kerana perasaan cinta saya pada kamu," Firaun akur dengan permintaan isterinya, lalu keluar dari kamar itu.
Asiah memberi nama Musa kepada bayi tersebut dan memeliharanya sehingga dewasa di istana Firaun.
Apabila nabi Musa mula berdakwah menyebarkan ajaran Allah, maka Asiah terus menjadi salah seorang pengikutnya tanpa pengetahuan Firaun dan orang sekelilingnya.
Pada suatu hari, Asiah duduk menyisir rambut anak perempuannya di kamar tidur. Tiba-tiba sikat yang digunakan Asiah bagi menyisir rambut anaknya jatuh dengan kehendak Allah.
Asiah yang terkejut dengan kejadian itu terus berkata, "Binasalah Firaun yang dilaknat Allah dengan izinnya."
"Dengan nama Allah," ucap Asiah tanpa menyedari anaknya memerhatikan perbuatannya dengan perasaan hairan.
"Ibu, adakah tuhan lain selain ayah? Adakah ibu sudah menganut agama yang dibawa oleh Musa? Mengapa ibu sanggup mengikut agama Musa? Bukankah ibu menyelamatkan Musa sewaktu kecil apabila dia akan dibunuh oleh ayah," anaknya bertanya pelbagai soalan kepada Asiah dan menanti jawapannya.
Manusia biasa
"Firaun, ayah kamu adalah manusia biasa seperti kita semua dan bukan tuhan. Tuhan sebenar adalah Allah, tuhan semesta alam!" jawab Asiah tanpa perasaan takut dan gentar.
"Biar saya adukan perkara ini kepada ayah!," balas anaknya, lalu dia lari keluar dari bilik itu dan pergi mengadu kepada Firaun.
Firaun yang mendengar aduan anaknya berasa sangat marah dengan Asiah. Dia tidak menyangka Asiah sudah mengikut ajaran Allah walaupun dia melarang sesiapa sahaja di Negara Mesir mengikuti ajaran Allah.
Orang yang mengingkari larangan itu akan dijatuhkan hukuman berat jika diketahui oleh Firaun. Kini isterinya sudah mengikut ajaran Allah, maka dia harus berbuat sesuatu supaya isterinya keluar dari agama Allah.
"Dengarlah nasihat saya, wahai Asiah yang amat saya cintai dan sayangi.
"Keluarlah dari agama yang dibawa oleh Musa. Saya akan berikan segala harta dan istana di Mesir sebagai hadiah," Firaun cuba berlembut dan memujuk Asiah dengan kata-kata manisnya.
"Saya tidak akan sekali-kali keluar dari agama ajaran Musa yang benar dan suci. Nanti saya akan dimurkai oleh Allah, tuhan yang mencipta saya.
"Jika saya tetap dalam agama ini, saya percaya Allah akan memberikan syurga yang lebih baik dari harta dan istana kamu," tegas Asiah yang tenang dan berani bertentang mata dengan Firaun yang menyala dengan api kemarahan.
Usaha Firaun memujuk isterinya menemui jalan buntu. Dia tidak mahu menghukum Asiah kerana perasaan kasih sayang dan cinta yang mendalam terhadap isterinya. Dia cuba memikirkan cara lain bagi melembutkan hati Asiah supaya dia tidak beriman dengan ajaran nabi Musa.
Namun, semua ikhtiarnya gagal dan tidak menemui jalan penyelesaian. Firaun termenung. Wajahnya terbayang seribu kekecewaan kerana gagal memujuk Asiah. Akhirnya, dia mengambil keputusan menggunakan kekerasan kepada Asiah supaya dia berpaling dari agama Musa.
"Pengawal, tangkap Asiah dan bawa dia berjumpa beta sekarang!," perintah Firaun dengan nada keras.
"Oleh kerana kamu masih berdegil mahu mengikuti ajaran agama Musa, beta jatuhkan hukuman berat ke atas kamu," kata Firaun lagi.
"Pengawal, bawa perempuan ini ke tanah tinggi dan ikatkan pada empat batang kayu. Pakukan empat kayu itu ke bumi dengan menelentangkan badan perempuan ini menghadap langit.
"Biarkan bahang matahari yang panas, dan sejuk malam menyeksanya," Firaun meminta para pengawalnya menjalankan hukuman ke atas Asiah dengan segera.
"Allah! Allah! Allah!," mulut Asiah tidak henti-henti menyebut kalimat Allah sepanjang hukuman itu dijalankan.
"Ya Allah! Saya mohon supaya dilindungi dari bencana Firaun dan dianugerahkan sebuah rumah di syurga," doa Asiah yang terseksa dengan pancaran matahari yang sangat panas dan terik.
Akhirnya Asiah dapat melihat rumahnya di syurga dengan kehendak Allah yang membuka hijabnya. Hatinya sangat gembira sehingga lupa pada penderitaan dan kesakitan yang sedang diharunginya.
Selepas beberapa lama tempoh penyeksaan itu berlalu, Asiah akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan kalimat Allah di mulutnya.
Begitulah kisah wanita yang berhati waja. Dia tetap dalam keimanannya kepada Allah walaupun diseksa sehingga mati tanpa belas kasihan.
Posted by NurEmaan
DASYATNYA ANAK ! NAUZUBILLAH
Kubelikan IBU daging BABI dan ULAR untuk Juadah berbuka PUASA.
Tak mampu saya nak tahan air mata ketika mendengar kisah benar yang diceritakan oleh seorang ustaz dalam tazkirahnya di sebuah masjid dalam kawasan Jengka baru baru ini. Sekitar awal 90an, seorang pemuda 30an menjerit jerit seorang diri di rumahnya tiap kali sampai waktu maghrib terutamanya di bulan Ramadhan, dia meraung setiap hari bagaikan orang diserang histeria. Jirannya membawa lelaki itu bertemu dengan ustaz tadi yang ketika itu bertugas sebagai pensyarah UiTM Kuantan untuk diubati.
Pemuda melayu itu kemudiannya menceritakan satu peristiwa menyayat hati. Ceritanya beberapa tahun sebelum itu dia tinggal dengan ibunya. Dia seorang yang nakal dan liar. Tidak mengerjakan solat dan berpuasa. Suatu hari ibunya meminta dia belikan lauk untuk berbuka puasa, lelaki itu sedang tidur. Dia tak mahu pergi ke pasar. Berulang kali disuruh sang ibu,dia tetap berdegil. Hingga akhirnya dengan perasaan marah kepada si ibu yang terus memaksa, dia terus ke pasar dengan hati yang tidak ikhlas, dibelinya daging untuk ibunya memasak.Si ibu gembira, berselera dia berbuka puasa hari itu.
Pemuda berhenti bercerita kepada ustaz. Tiba tiba dia menangis lagi. Meraung bagaikan dirasuk syaitan. Dalam sedu tangisnya dia bertanya,"Ustaz tahu daging apa yang saya beli?", Ustaz menggeleng kepala tanda dia tidak tahu. "Daging apa?" tanya ustaz kembali. "Saya beli daging babi ustaz!, saya berdosa Ustaz "jawab pemuda itu. Ustaz tergaman tidak terkata. "Masya Allah" hanya itu saja yang mampu diungkapkan.
Lelaki 30 an meneruskan cerita. "Pernah satu hari dalam bulan Ramadhan saya belikan daging ular yang siap dipotong untuk ibu saya menyediakan lauk berbuka puasa "ceritanya lagi." Saya bagi tau ibu, saya belikan ekor lembu untuk ibu buat sup. Maghrib itu ibu berbuka dengan sup ular yang disangkakannya sup ekor". "Ya Allah besarnya dosa saya ustaz".
Dalam senda tangisnya itu pemuda itu memberitahu ustaz itu lagi, ibunya selepas itu ditimpa sakit dan meninggal dunia. Selepas meninggal dunia pemuda itu telah insaf dan bertaubat. Tetapi setiap kali tiba nya waktu Maghrib terutamanya bulan Ramadhan, pemuda itu tidak dapat lupa kejahatannya memberi ibunya berbuka puasa dengan daging babi dan ular. Dia tak mampu menahan perasaan bersalahnya ketika itu yang menyebabkan dia akan menangis dan meracau setiap hari mengenangkan dosa dosanya kepada si ibu yang sudah tiada di muka bumi ini. Semua ahli jamaah yang mengikuti tazkirah malam itu begitu teruja sekali. Bayangkan adanya pada zaman moden ini anak yang sanggup memperlakukan ibunya sendiri seperti dilakukan pemuda tadi.
Ustaz menghabiskan tazkirahnya malam itu dengan mengingatkan hadis nabi bahawa malaikat berdoa, laknat Allah ke atas mereka yang yang mengabaikan kedua ibu bapanya ketika mereka telah tua. Dua orang ibu bapa boleh pelihara sepuluh orang anak hinga remaja. Tetapi sepuluh orang anak belum tentu dapat jaga kedua orang tuanya ketika mereka sudah tua.
Semoga taubat lelaki itu diterima oleh Allah dan dijadikan pengajaran.
http://mearale.blogspot.com/
Tak mampu saya nak tahan air mata ketika mendengar kisah benar yang diceritakan oleh seorang ustaz dalam tazkirahnya di sebuah masjid dalam kawasan Jengka baru baru ini. Sekitar awal 90an, seorang pemuda 30an menjerit jerit seorang diri di rumahnya tiap kali sampai waktu maghrib terutamanya di bulan Ramadhan, dia meraung setiap hari bagaikan orang diserang histeria. Jirannya membawa lelaki itu bertemu dengan ustaz tadi yang ketika itu bertugas sebagai pensyarah UiTM Kuantan untuk diubati.
Pemuda melayu itu kemudiannya menceritakan satu peristiwa menyayat hati. Ceritanya beberapa tahun sebelum itu dia tinggal dengan ibunya. Dia seorang yang nakal dan liar. Tidak mengerjakan solat dan berpuasa. Suatu hari ibunya meminta dia belikan lauk untuk berbuka puasa, lelaki itu sedang tidur. Dia tak mahu pergi ke pasar. Berulang kali disuruh sang ibu,dia tetap berdegil. Hingga akhirnya dengan perasaan marah kepada si ibu yang terus memaksa, dia terus ke pasar dengan hati yang tidak ikhlas, dibelinya daging untuk ibunya memasak.Si ibu gembira, berselera dia berbuka puasa hari itu.
Pemuda berhenti bercerita kepada ustaz. Tiba tiba dia menangis lagi. Meraung bagaikan dirasuk syaitan. Dalam sedu tangisnya dia bertanya,"Ustaz tahu daging apa yang saya beli?", Ustaz menggeleng kepala tanda dia tidak tahu. "Daging apa?" tanya ustaz kembali. "Saya beli daging babi ustaz!, saya berdosa Ustaz "jawab pemuda itu. Ustaz tergaman tidak terkata. "Masya Allah" hanya itu saja yang mampu diungkapkan.
Lelaki 30 an meneruskan cerita. "Pernah satu hari dalam bulan Ramadhan saya belikan daging ular yang siap dipotong untuk ibu saya menyediakan lauk berbuka puasa "ceritanya lagi." Saya bagi tau ibu, saya belikan ekor lembu untuk ibu buat sup. Maghrib itu ibu berbuka dengan sup ular yang disangkakannya sup ekor". "Ya Allah besarnya dosa saya ustaz".
Dalam senda tangisnya itu pemuda itu memberitahu ustaz itu lagi, ibunya selepas itu ditimpa sakit dan meninggal dunia. Selepas meninggal dunia pemuda itu telah insaf dan bertaubat. Tetapi setiap kali tiba nya waktu Maghrib terutamanya bulan Ramadhan, pemuda itu tidak dapat lupa kejahatannya memberi ibunya berbuka puasa dengan daging babi dan ular. Dia tak mampu menahan perasaan bersalahnya ketika itu yang menyebabkan dia akan menangis dan meracau setiap hari mengenangkan dosa dosanya kepada si ibu yang sudah tiada di muka bumi ini. Semua ahli jamaah yang mengikuti tazkirah malam itu begitu teruja sekali. Bayangkan adanya pada zaman moden ini anak yang sanggup memperlakukan ibunya sendiri seperti dilakukan pemuda tadi.
Ustaz menghabiskan tazkirahnya malam itu dengan mengingatkan hadis nabi bahawa malaikat berdoa, laknat Allah ke atas mereka yang yang mengabaikan kedua ibu bapanya ketika mereka telah tua. Dua orang ibu bapa boleh pelihara sepuluh orang anak hinga remaja. Tetapi sepuluh orang anak belum tentu dapat jaga kedua orang tuanya ketika mereka sudah tua.
Semoga taubat lelaki itu diterima oleh Allah dan dijadikan pengajaran.
http://mearale.blogspot.com/
02 December 2012
Tauhid & Akidah Dalam Kehidupan : Rakaman Audio
Al Kuliah 4 All: Ustaz Salehen Mukhyi (Nov. 2012): " Tauhid & Akidah Dalam kehidupan " Masjid As-Salam, Bukit Sentosa