29 June 2011

SOLAT BERMULA SELEPAS ISRAK MIKRAJ

BULAN Rejab mencatat dua peristiwa sedih dalam sejarah perjalanan hidup
Rasulullah s.a.w (juga dikenali sebagai ‘Aam al Huzni).
Dua peristiwa sedih itu ialah kematian isteri kesayangan, Siti Khadijah dan
bapa saudaranya, Abu Talib.Khadijah banyak berkorban harta benda dan wang
ringgit bagi membantu berdakwah mengembangkan syiar Islam. Selepas Siti
Khadijah meninggal dunia disusuli pula kematian Abu Talib yang begitu rapat
dengan Baginda.

Abu Talib adalah orang yang sangat dihormati dan disegani di kalangan bangsa
Arab menyebabkan orang kafir Quraisy tidak berani mengganggu Rasulullah.
Pemergian dua insan yang disayangi itu amat dirasakan Baginda. Selepas itu,
pergerakan dakwah baginda di kota Makkah sering mendapat gangguan daripada
orang kafir Quraisy.
Baginda mendapat tentangan, ejekan serta mendapat ancaman. Rasulullah
akhirnya memutuskan untuk berhijrah ke Taif, tetapi malangnya di Taif juga
Rasulullah turut menerima ejekan dan cacian daripada penduduk di sana.
Maka Rasulullah kembali semula ke Makkah. Penderitaan ditanggung Rasulullah
ketika itu cukup berat dan melihatkan keadaan Baginda itu, Allah s.w.t
memerintahkan Jibril membawanya menjalani peristiwa Israk Mikraj.

Peristiwa menakjubkan itu berlaku pada malam 27 Rejab tahun ke-11 kerasulan
Baginda. Ia memberi hikmah dan pelajaran kepada Baginda, sekali gus menjadi
cerminan buat umatnya pada masa akan datang.
Sememangnya peristiwa Israk dan Mikraj amat sukar dimengertikan. Namun ia
membuktikan keagungan dan kekuasaan Allah yang menguasai seluruh alam ini
termasuk langit dan bumi.
Hikmah yang terkandung di dalamnya perlu direnungi dengan teliti agar dapat
memberi nilai tambah dalam kehidupan umat Islam untuk meningkatkan ketakwaan
dan peningkatan ibadah kepada Allah.

Peristiwa itu dicatatkan di dalam al-Quran Surah Al-Isra’ ayat 1 yang
bermaksud: “Maha Suci Allah yang menjalankan hamba-Nya pada malam hari dari
Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang Kami berkati sekelilingnya untuk
diperlihatkan kepadanya tanda kekuasaan Kami. Sesungguhnya Allah Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Menurut ulama, Israk dan Mikraj Nabi Muhammad itu adalah pergerakan roh dan
jasadnya sekali. Ia bukan nya satu mimpi, tetapi realiti di mana perkara
berkenaan termasuk salah satu daripada mukjizat yang Allah kurniakan kepada
Baginda.

Justeru, tidak mustahil bagi Allah untuk ‘membenarkan’ tubuh badan
Rasulullah ‘menembusi’ tempat yang terlalu jauh di langit dengan melainkan
dengan kehendak-Nya.
Israk bermakna perjalanan Nabi Muhammad pada suatu malam dari Masjidil Haram
di Makkah ke Masjidil Aqsa di Palestin dalam tempoh semalaman saja.
Jelas dengan kekuasaan Allah, Dia berkuasa ‘membenarkan’ Baginda diangkat ke
langit untuk bertemu-Nya dalam masa yang teramat singkat.
Sebelum itu, dada Rasulullah dibedah oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati
Baginda dicuci dengan air zamzam kemudian dibuang ketul hitam (‘alaqah)
iaitu tempat syaitan membisikkan was-wasnya.
Selepas pembedahan itu, bermulalah Israk Baginda de ngan menaiki sejenis
binatang iaitu yang dinamakan Buraq.
Menurut sarjana, kecepatan Buraq itu membolehkan Nabi Muhammad pergi antara
dua tempat hanya dengan sekelip mata.
Dalam sebuah hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik katanya:
Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Aku didatangi Buraq iaitu seekor
binatang yang berwarna putih rupanya, panjang (tinggi) lebih besar dari
keldai, tetapi lebih kecil dari baghal. Ia merendahkan tubuhnya sehinggalah
perut Buraq mencecah bumi.”

Baginda bersabda lagi: “Tanpa membuang masa, aku terus menunggangnya, ia
melangkah kakinya dengan cepat sejauh penghabisan mata memandang sehinggalah
sampai ke Baitulmaqdis.”
Semasa perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil Aqsa itu, Rasulullah
diiringi Malaikat Jibrail dan Israfil.
Apabila tiba di tempat tertentu iaitu tempat yang mulia dan bersejarah,
malaikat Jibril mengarahkan Rasulullah bersolat dua rakaat antaranya di
Thaibah (Madinah) iaitu tempat Rasulullah melakukan hijrah, Bukit Tursina
serta Baitul-Laham yakni tempat Nabi Isa dilahirkan.
Selepas itu, Rasulullah turun ke langit dunia semula seterusnya ke
Baitulmaqdis dengan menunggang Buraq pulang ke Makkah pada malam yang sama.
Baginda kemudian naik pula ke langit sampai ke Sidratul Muntaha sehingga ke
Mustawa dan sampai di bawah Arasy Allah dengan melalui tujuh lapis langit.
Selepas itu Baginda kembali semula ke Makkah. Bagi umat Islam, peristiwa
terbabit membawa misi penting iaitu bermulalah kewajipan melaksanakan
perintah menunaikan solat.
Ia menjadi permulaan mukjizat Rasulullah yang menjadi salah satu Rukun
Islam.

Daripada Anas katanya: “Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: “…(Selain
dari apa yang aku saksikan semasa aku dibawa Israk dan Mikraj pada malam
itu), maka Allah fardukan (atasku) dan atas umatku lima puluh sembahyang…
lalu aku memohon kepada-Nya (supaya dikurang kan lagi bilangan sembahyang
itu yang telah pun dikurangkan sehingga ting gal lima sahaja); maka Allah
berfirman yang bermaksud: ‘Sembahyang fardu (sehari semalam) itu tetap lima
(dari segi bilangannya) dan ia juga tetap lima puluh (dari segi pahalanya);
keputusan-Ku itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti.’” (Hadis riwayat
Bukhari)

Dalam ‘pengembaraan’ luar biasa itu juga Rasulullah menyaksikan banyak
perkara dahsyat terutama balasan yang diterima manusia akibat melakukan
kemungkaran di dunia.
Antaranya Nabi Muhammad melihat wanita digantung de ngan rambutnya dan otak
di kepalanya mendidih kerana tidak mahu melindungi rambutnya daripada
dilihat lelaki lain.
Wanita yang digantung de ngan lidahnya dan tangannya dikeluarkan daripada
punggung, minyak panas dituang kan ke dalam kerongkong kerana mereka suka
menyakiti hati suami.
Ada wanita digantung buah dadanya dari arah punggung dan air pokok zakum
dituang ke dalam kerongkongnya kerana perempuan itu menyusui anak orang lain
tanpa keizinan suaminya.
Kemudian, wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka
akibat mereka suka mema sy hurkan diri supaya orang melihat perhiasannya.
Begitulah antara seksaan yang menimpa wanita ketika peristiwa Nabi Muhammad
melakukan Israk dan Mikraj. Ia membuatkan Rasulullah berasa sangat sedih
setiap kali mengenangkan peristiwa berkenaan.

sebelum Nabi Muhmmad melakukan Israk dan Mikraj hati Baginda dibersihkan
menunjukkan bahawa hati adalah elemen penting dalam kehidupan manusia.
“Untuk menerima satu tanggungjawab besar seseorang itu perlu memiliki hati
yang bersih dan bersemangat kental.
“Pembentukan individu hebat tidak cukup sekadar membabitkan pengetahuan,
kemahiran, fizikal semata-mata, tetapi memerlukan kepada pembentukan hati
yakni jiwa dan rohani,
kehilangan dua insan yang menjadi tulang belakang kepada Baginda sudah tentu
memberi kesan psikologi yang mendalam.
“Pada tahun ke-11 kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, Baginda menghadapi dua
musibah akibat kehilangan dua insan paling berjasa dan disayanginya.
“Dalam melalui kehidupan apatah lagi melaksanakan pelbagai amanah dan
tanggungjawab bermacam dugaan terpaksa dihadapi.
“Melalui peristiwa Israk dan Mikraj, ia bukan sekadar perjalanan untuk
berlibur, tetapi Rasulullah menerima satu tanggungjawab besar untuk
dilaksanakan Baginda dan umatnya iaitu fardu solat,”
secara analoginya perjalanan itu boleh dikatakan sebagai satu bentuk
lawatan sambil belajar yang dilalui Baginda.
“Sesuatu perjalanan tidak dinafikan boleh membangkit kan kegembiraan dalam
jiwa seseorang.
“Tetapi apa yang dilalui baginda ialah setiap langkah dalam perjalanan itu
mengandungi unsur pengajaran, pemberitahuan bahkan petunjuk kepada baginda
melaksanakan amanah dakwah,”
berdasarkan riwayat permohonan untuk mengurangkan kuantiti solat yang
diwajibkan ke atas umat ini bukanlah dilakukan berdasarkan kehendak Baginda
sendiri, tetapi berdasarkan nasihat beberapa orang rasul terdahulu.

“Nasihat itu mungkin timbul daripada kesedaran mereka mengenai karakter umat
akhir zaman ini dan Baginda sendiri dapat menjangkakan keadaan umatnya
sendiri.
“Jadi, permohonan itu adalah tanda kasih sayang Baginda kepada kita sebagai
umatnya. Jika Baginda tidak memohon kelonggaran itu sudah tentu ramai
kalangan umat Baginda berhadapan dengan kemurkaan Allah disebabkan gagal
memenuhi kewajipan yang menjadi tiang agama itu,”
peristiwa Israk dan Mikraj menguji umat Islam sama ada percaya atau tidak
kepada Baginda.
“Ujian seumpama ini melahirkan dua kelompok manusia iaitu kelompok pertama
yang beriman dengan Rasulullah setelah mereka yakin terhadap kebenaran
peristiwa yang berlaku selepas mereka mengemukakan persoalan bertujuan
mengukuhkan fakta yang disampaikan kepada mereka.
“Kelompok kedua pula ialah mereka yang semakin jauh dalam kesesatan apabila
mendustakan perkhabaran yang disampaikan kepada mereka oleh Nabi Muhammad
s.a.w,”

No comments:

Post a Comment