30 August 2011

10 MASA ALLAH DEKAT DENGAN KITA

Para sahabat yang di rahmati dan diberkati Allah SWT , Allah SWT telah mengkhususkan beberapa masa di mana pada waktu itu manusia begitu hampir dengan rahmat Allah SWT dan kurnia-Nya. Pada masa-masa ini manusia begitu dekat dengan Allah SWT , di mana pintu-pintu langit terbuka dan doa-doa diterima. Antaranya ada 10 waktu sepertimana yang dapat dihimpunkan daripada hadith-hadith Nabi SAW , iaitu :

1. Masa daripada gelincir matahari pada hari Jumaat sehingga terbenamnya matahari . Yakni antara selepas masuknya waktu zohor hari Jumaat sehingga masuknya waktu maghrib. Ini berlaku hanya seminggu sekali.

2. Masa ketika dinihari , iaitu satu pertiga malam yang akhir , atau waktu suhur sebelum masuk waktu fajar. Yakni antara pukul 2/3 pagi sehingga pukul 5/6 pagi lebih kurangnya.

3. Masa sujud , sama ada dalam solat fardhu mahupun solat sunat.

4. Masa selepas azan berkumandang , iaitu antara azan dan iqamah.

5. Masa selepas setiap solat fardhu.

6. Masa orang yang berpuasa berbuka puasa.

7. Masa turunnya hujan.

8. Masa berlakunya peperangan fi sabilillah. [ Ini jarang-jarang berlaku.]

9. Masa malam Lailatul Qadar. [ Ini berlaku hanya setahun sekali, iaitu dalam bulan Ramadhan. ]

10. Masa hari Arafah , yakni ketika jemaah haji berwuquf di sana pada 9 Zulhijjah. Ini juga berlaku setahun sekali. Saya berpendapat (berdasarkan hadith-hadith), masa mustajab berkenaan adalah mengikut jemaah haji berwuquf di Arafah, walaupun kiraan hisab dalam taqwim tempatan kita masih menunjukkan 8 Zulhijjah.

[ Faedah disaring daripada kitab al-Wasiyyah al-Nabawiyyah lil-Ummah al-Islamiyyah fi Hajjah al-Wada’ oleh Prof. Dr. Faruq Hamadah, hlm. 168-174 ]

Semoga panduan ini berguna untuk pemilik blog serta pembaca semua .. InsyaAllah .

Sumber maya :
www.1khalifah.wordpress.com

No comments:

Post a Comment