29 November 2013
27 November 2013
26 November 2013
21 November 2013
20 November 2013
KEM PENGHAYATAN ISLAM REMAJA DI ASSALAM BUKIT SENTOSA
Tuan Nazir Masjid AsSalam En. Suhaimi Bin Saidin mengucapkan jazakallah kepada Ustaz Nik Ahmad Farhan Bin Nik Muhammad yang telah berjaya memotivasikan remaja yang hadir dan berkesan di mana beliau dapat menyentuh pentingnya hormat dan ingatan kepada ibu masing-masing.Beliau(Tuan Nazir) juga juga mengucapkan jazakumullah kepada Muslimat Masjid dan sukarelawan serta ajk/pegawai masjid yang turun membantu dalam program tersebut.
19 November 2013
17 November 2013
15 November 2013
MESYUARAT AGUNG MASJID ASSALAM BEJALAN LANCAR !
Masjid AsSalam, ahli kariah,Pemuda Masjid AsSalam Muslimat Masjid ASalam,sukarelawan
Masjid AsSalam, Geng Masjid ASSAlam kaum muslimin dan muslimat.Terima kasih dan
jazakallahhuhairan atas kehadiran Ulama', Imam-Imam, Dato/Datin, Tuan/Puan ke Mesyuarat
Agung Masjid AsSalam Bukit Sentosa malam tadi 14/11/2013 selepas isyak.
Alhamdulillah Mesyuarat berjalan lancar dan disaksikan oleh Tok Penghulu Mukin Serendah
Tuan Hj Jamali bin Latif.
Semoga yang baik dijadikan tauladan dan contoh walaupun kita tahu 'Rasulullah adalah sebaik
Semoga yang baik dijadikan tauladan dan contoh walaupun kita tahu 'Rasulullah adalah sebaik
manusia yang perlu dicontohi'.Yang buruk atau yang tidak selesa kita jadikan sempadan dalam
kehidupan kita.wallahualam.
Kami Mohon maaf sekiranya ada kekurangan atau kesilapan tutur kata atau perbuatan dalam
Kami Mohon maaf sekiranya ada kekurangan atau kesilapan tutur kata atau perbuatan dalam
14 November 2013
HIJRAH MEMANG PERLU
HIJRAH menuntut kita menghayati kehidupan sebagai satu proses untuk kita menjadi mukmin terbaik di sisi Allah swt. Hijrah mengajak kita untuk berpindah kepada keadaan yang lebih baik, agar kehidupan pada masa depan dilalui dengan cemerlang.
Hijrah perlukan muhasabah kepada diri kita dalam tiga perkara penting sebagai seorang mukmin.
Pertama : Iman
Kedua : Syariat
Ketiga : Akhlak
IMAN
Iman ini adalah perkara pokok yang harus menunjangi kehidupan seorang muslim untuk menjadi mukmin terbaik. Hanya dengan iman akan menjadi pemangkin kepada jatidiri mukmin sebenar di sisi Allah swt.
Ia ibarat cahaya yang akan menerangi terowong gelap yang dilalui setiap manusia, dan iman inilah yang membekalkan cahaya kepada insan yang akan berjaya melalui terowong ini untuk menuju sinar kehidupan yang lebih bahagia di penghujungnya.
Hanya dengan iman dan jatidiri mukmin sejati yang akan menjadikan seseorang muslim itu ibarat pohon rimbun yang berbuah lebat dan enak. Ia akan memanfaatkan dan dimanfaatkan, samada kepada diri sendiri dan juga masyarakat di sekelilingnya.
Iman ini akan memberikan manfaat kepada si empunya iman dan dengannya juga mereka akan mampu memberikan manfaat kepada ummah manusia keseluruhannya. Hari ini, kita melihat begitu banyak gejala yang menghambat dalam proses pembinaan insan. Tidak sedikit figura yang jatuh terperosok kerana kelemahan diri.
Justeru, penting untuk kita perbetulkan niat kita setiap hari untuk menjadi mukmin terbaik di sisi Allah swt.
Kita harus menghayati hijrah Nabi Muhammad saw, di mana kehidupan muslim pada masa itu menjadi semakin baik dan Islam semakin makmur di bumi Allah ini. Melalui penghayatan ini dan memperbetulkan niat kita hanya kepada Allah swt, kehidupan kita akan menjadi semakin baik dan barulah kita sama-sama mampu untuk memanfaatkan kehidupan ini ke arah yang lebih dinamik dan perkasa.
Jika kita berpegang teguh di landasan iman dan berperanan mukmin dalam segenap ruang lingkup kehidupan, In shaa Allah bumi Allah ini akan terus makmur dan terpelihara. Maka dengan itu juga, nescaya negara yang disebut sebagai baldatun toiyibatun wa rabbun ghafur (negara yang baik dan mendapat keampunan Allah swt) tidak mustahil akan sama-sama kita nikmati.
SYARIAT
Dalam menjayakan iman kita, maka perlulah kita melaksanakan syariat Allah swt dengan sebaik-baiknya. Tuntaskan ibadah kita kepadaNYA dengan bersungguh-sungguh kerana ia adalah tiket untuk kita sama-sama mengejar kejayaan kehidupan di dunia dan di akhirat.
Dalam proses menjadi mukmin terbaik, kita amat berharap agar segala amalan kita diredhai oleh Allah swt dengan pemahaman serta penghayatan yang tinggi.
Ingatlah, Allah berfirman dalam al Qur'an yang bermaksud :
"Dan (ingatlah) AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKU." [al Dzariyat : 56]
Mukmin terbaik adalah insan yang faham bahawa semua perkara yang diizinkan oleh Allah swt itu adalah ibadah. Sandaran kekuatan syariat dari ibadah ini akan melahirkan hati-hati yang teguh dengan ajaran sebenar, hasil daripada proses Hijrah yang telah dilakukan oleh Baginda Rasulullah saw dahulu.
Ibadah yang merangkumi segenap aspek akan menjadikan insan sedar bahawa mereka hanya perlu menjadikan perjalanan kehidupan ini sebagai platform mendapatkan keredhaan Allah swt semata-mata.
AKHLAK
Oleh yang demikian, tidak ada jalan lain untuk menuju kesempurnaan iman dan syariat ini melainkan setiap insan memperelokkan tingkah-laku mereka, menjaga peradaban dan mengawal muamalah mereka. Ini semua terangkum di dalam akhlak untuk menjadi mukmin terbaik di sisi Allah swt.
Ingatlah bahawa masa yang beredar akan meninggalkan kita dalam kehinaan andai kita tidak mampu menyediakan jatidiri dengan akhlak muslim.
Persiapkanlah diri kita dengan akhlak yang terpuji, di mana Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud :
"Tiada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan amal seorang hamba pada hari Kiamat berbanding dengan akhlak yang baik. Dan sesungguhnya Allah swt murka kepada orang yang berkelakuan buruk dan bermulut celupar." [Riwayat at Tirmidzi]
Kita harus insafi diri sebagai makhluk ciptaan Allah swt, kita amat memerlukan suatu dasar dan peraturan hidup yang akan membentuk iman kita kepada jalan taqwa dan diredhai Allah swt.
Islam sebagai ad din, memiliki peraturan dan pegangan yang sebenar-benarnya menjadi panduan dan pedoman kepada umat manusia untuk berjaya menjadi mukmin terbaik di dunia dan di akhirat.
Hijrah perlukan muhasabah kepada diri kita dalam tiga perkara penting sebagai seorang mukmin.
Pertama : Iman
Kedua : Syariat
Ketiga : Akhlak
IMAN
Iman ini adalah perkara pokok yang harus menunjangi kehidupan seorang muslim untuk menjadi mukmin terbaik. Hanya dengan iman akan menjadi pemangkin kepada jatidiri mukmin sebenar di sisi Allah swt.
Ia ibarat cahaya yang akan menerangi terowong gelap yang dilalui setiap manusia, dan iman inilah yang membekalkan cahaya kepada insan yang akan berjaya melalui terowong ini untuk menuju sinar kehidupan yang lebih bahagia di penghujungnya.
Hanya dengan iman dan jatidiri mukmin sejati yang akan menjadikan seseorang muslim itu ibarat pohon rimbun yang berbuah lebat dan enak. Ia akan memanfaatkan dan dimanfaatkan, samada kepada diri sendiri dan juga masyarakat di sekelilingnya.
Iman ini akan memberikan manfaat kepada si empunya iman dan dengannya juga mereka akan mampu memberikan manfaat kepada ummah manusia keseluruhannya. Hari ini, kita melihat begitu banyak gejala yang menghambat dalam proses pembinaan insan. Tidak sedikit figura yang jatuh terperosok kerana kelemahan diri.
Justeru, penting untuk kita perbetulkan niat kita setiap hari untuk menjadi mukmin terbaik di sisi Allah swt.
Kita harus menghayati hijrah Nabi Muhammad saw, di mana kehidupan muslim pada masa itu menjadi semakin baik dan Islam semakin makmur di bumi Allah ini. Melalui penghayatan ini dan memperbetulkan niat kita hanya kepada Allah swt, kehidupan kita akan menjadi semakin baik dan barulah kita sama-sama mampu untuk memanfaatkan kehidupan ini ke arah yang lebih dinamik dan perkasa.
Jika kita berpegang teguh di landasan iman dan berperanan mukmin dalam segenap ruang lingkup kehidupan, In shaa Allah bumi Allah ini akan terus makmur dan terpelihara. Maka dengan itu juga, nescaya negara yang disebut sebagai baldatun toiyibatun wa rabbun ghafur (negara yang baik dan mendapat keampunan Allah swt) tidak mustahil akan sama-sama kita nikmati.
SYARIAT
Dalam menjayakan iman kita, maka perlulah kita melaksanakan syariat Allah swt dengan sebaik-baiknya. Tuntaskan ibadah kita kepadaNYA dengan bersungguh-sungguh kerana ia adalah tiket untuk kita sama-sama mengejar kejayaan kehidupan di dunia dan di akhirat.
Dalam proses menjadi mukmin terbaik, kita amat berharap agar segala amalan kita diredhai oleh Allah swt dengan pemahaman serta penghayatan yang tinggi.
Ingatlah, Allah berfirman dalam al Qur'an yang bermaksud :
"Dan (ingatlah) AKU tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKU." [al Dzariyat : 56]
Mukmin terbaik adalah insan yang faham bahawa semua perkara yang diizinkan oleh Allah swt itu adalah ibadah. Sandaran kekuatan syariat dari ibadah ini akan melahirkan hati-hati yang teguh dengan ajaran sebenar, hasil daripada proses Hijrah yang telah dilakukan oleh Baginda Rasulullah saw dahulu.
Ibadah yang merangkumi segenap aspek akan menjadikan insan sedar bahawa mereka hanya perlu menjadikan perjalanan kehidupan ini sebagai platform mendapatkan keredhaan Allah swt semata-mata.
AKHLAK
Oleh yang demikian, tidak ada jalan lain untuk menuju kesempurnaan iman dan syariat ini melainkan setiap insan memperelokkan tingkah-laku mereka, menjaga peradaban dan mengawal muamalah mereka. Ini semua terangkum di dalam akhlak untuk menjadi mukmin terbaik di sisi Allah swt.
Ingatlah bahawa masa yang beredar akan meninggalkan kita dalam kehinaan andai kita tidak mampu menyediakan jatidiri dengan akhlak muslim.
Persiapkanlah diri kita dengan akhlak yang terpuji, di mana Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud :
"Tiada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan amal seorang hamba pada hari Kiamat berbanding dengan akhlak yang baik. Dan sesungguhnya Allah swt murka kepada orang yang berkelakuan buruk dan bermulut celupar." [Riwayat at Tirmidzi]
Kita harus insafi diri sebagai makhluk ciptaan Allah swt, kita amat memerlukan suatu dasar dan peraturan hidup yang akan membentuk iman kita kepada jalan taqwa dan diredhai Allah swt.
Islam sebagai ad din, memiliki peraturan dan pegangan yang sebenar-benarnya menjadi panduan dan pedoman kepada umat manusia untuk berjaya menjadi mukmin terbaik di dunia dan di akhirat.
13 November 2013
KISAH WANITA YANG DIKAGUMI ULAMA'
10 Muharam 1435 Hijriah Semoga ada yang berpuasa di Hari Asyura hari ini,inn shaa Allah.
Kisah wanita cantik yang membuatkan para Ulama kagum
Ketika melalui sebuah jalan di kota Bashra, Al Atabi melihat seorang wanita yang sangat cantik sedang bergurau senda dengan seorang lelaki tua. Setiap kali wanita itu berbisik, lelaki tersebut pun ketawa.
Al Atabi merasa ingin tahun kemudiannya memberanikan diri untuk bertanya kepada wanita itu. "Siapa lelaki tersebut ? "
" Dia suamiku "
"Kamu ini cantik dan menawan, bagaimana kamu dapat bersabar dengan suami yang hodoh seperti itu? Sungguh, ini adalah sesuatu yang menghairankan " Al Atabi meneruskan soalnya lagi.
"Barangkali kerana mendapatkan wanita sepertiku, maka dia bersyukur. Dan aku mendapatkan suami seperti dirinya, maka aku bersabar. Bukankah orang yang sabar dan bersyukur adalah termasuk penghuni syurga? salahkah aku bersyukur kepada Allah atas kurnia ini? "
Al Atabi kemudian meninggalkan wanita itu dengan rasa kekaguman. Ulama Al Azhar, Dr Mustafa Murad juga kagum dengan wanita itu sehingga memasukkan kisah ini dalam bukunya Qashashush Shaalihiin. Kedua ulama tersebut tidaklah kagum kepada wanita itu kerana kecantikannya. Mereka kagum kerana agamanya.
Dan benarlah pesan Rasulullah: "Wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya , kedudukannya , kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah kerana agamanya, nescaya kamu akan beruntung. " ( HR. Bukhari dan Muslim)
Wanita yang baik agamanya, ketika dia kaya, dia tidak sombong, dermawan, suka berinfaq dan menyokong perjuangan dakwah suami dengan hartanya.
Wanita yang baik agamanya, ketika dia mempunyai kedudukan tinggi dan nasab yang mulia, dia tidak menghina orang lain. Justru itu dia menjadi wanita yang mulia dan menggunakan kedudukannya untuk membela kebenaran.
Wanita yang baik agamanya, ketika dia cantik, dia tidak membuat suaminya resah. Dia menjadi penghibur hati dan penyejuk mata bagi suaminya tercinta. Wallahu a'lam
*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber bersamadakwah.com
12 November 2013
BERPUASA SUNAT PADA 9 dan 10 MUHARAM 1435 H
Dari Ibnu Abbas r.a. katanya, ketika Nabi s.a.w. tiba di Madinah, Baginda melihat orang yahudi berpuasa pada hari asyura. Nabi pun bertanya, "Hari apa ini ?". Jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka, kerana itu Nabi Musa berpuasa kerananya". Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari asyura. (HR Bukhari)
Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga". (HR Muslim)
Dari Salamah bin Akwa r.a. dia menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. mengutus seorang lelaki suku Aslam pada hari Asyura dan memerintahkan kepadanya supaya mengumumkan kepada orang ramai, "Sesiapa yang belum puasa hari ini hendaklahlah dia berpuasa dan siapa yang telah terlanjur makan hendaklahlah dia puasa juga sejak mendengar pemgumuman ini sampai malam". (HR Muslim)
Dari Ibnu Abbas r.a katanya, " Penduduk Khaibar berpuasa pada hari asyura dan menjadikannya sebagai hari raya, dimana wanita mereka memakai perhiasan dan pakaian yang indah pada hari itu. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, "Puasalah kamu pada hari itu". (HR Muslim)
Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a. katanya Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari arafah (9 Zulhijjah). Jawab baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura (10 Muharram). Jawab baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu". (HR Muslim)
Imam Syafi`e Rahimahullahu Ta`ala menyebutkan di dalam Kitab Al-Umm dan Al-Imla', disunatkan berpuasa tiga hari iaitu hari kesembilan (Tasu`a'), kesepuluh (`Asyura') dan kesebelas bulan Muharram. Tetapi tidak ditegah jika berpuasa hanya pada 10 Muharram sahaja.
Imam al-Baihaqi meriwayatkan dalam "Syu`abul Iman" daripada hadits Sayyidina Abu Hurairah RA yang menyatakan: "Sesiapa yang melapangkan atas keluarganya dan ahli rumahnya pada hari `Asyura, Allah akan melapangkan atasnya sepanjang tahunnya."
Diriwayatkan oleh Ibnu `Abdil Bar dengan sanad yang jayyid (elok) daripada Sayyidina Jaabir bin Abdullah yang berkata: "Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: " Sesiapa yang meluaskan (yakni melapangkan atau menyenangkan) atas dirinya dan ahli keluarganya pada hari `Asyura, Allah akan meluaskan (rezekinya) sepanjang tahun." Sayyidina Jabir RA berkata: "Kami telah mencubanya dan memperolehi yang sedemikian tadi (yakni apa yang dinyatakan tadi)." ("Tuhfatul Muhibbin wa Minhatul Mustarsyidin" pada halaman 71-72)
Nawawi al-Jawi mengatakan: “Sungguh telah datang hadis mengenai puasa dan memberikan kemudahan pada keluarga (pada hari Asyura). Ada pun selain keduanya tidak ada hadisnya.” (Nihayatul Zain, Dar al-Kutub al-Islamiyah, Hal. 226)
Wallau 'alam.
Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga". (HR Muslim)
Dari Salamah bin Akwa r.a. dia menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. mengutus seorang lelaki suku Aslam pada hari Asyura dan memerintahkan kepadanya supaya mengumumkan kepada orang ramai, "Sesiapa yang belum puasa hari ini hendaklahlah dia berpuasa dan siapa yang telah terlanjur makan hendaklahlah dia puasa juga sejak mendengar pemgumuman ini sampai malam". (HR Muslim)
Dari Ibnu Abbas r.a katanya, " Penduduk Khaibar berpuasa pada hari asyura dan menjadikannya sebagai hari raya, dimana wanita mereka memakai perhiasan dan pakaian yang indah pada hari itu. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, "Puasalah kamu pada hari itu". (HR Muslim)
Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a. katanya Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari arafah (9 Zulhijjah). Jawab baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura (10 Muharram). Jawab baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu". (HR Muslim)
Imam Syafi`e Rahimahullahu Ta`ala menyebutkan di dalam Kitab Al-Umm dan Al-Imla', disunatkan berpuasa tiga hari iaitu hari kesembilan (Tasu`a'), kesepuluh (`Asyura') dan kesebelas bulan Muharram. Tetapi tidak ditegah jika berpuasa hanya pada 10 Muharram sahaja.
Imam al-Baihaqi meriwayatkan dalam "Syu`abul Iman" daripada hadits Sayyidina Abu Hurairah RA yang menyatakan: "Sesiapa yang melapangkan atas keluarganya dan ahli rumahnya pada hari `Asyura, Allah akan melapangkan atasnya sepanjang tahunnya."
Diriwayatkan oleh Ibnu `Abdil Bar dengan sanad yang jayyid (elok) daripada Sayyidina Jaabir bin Abdullah yang berkata: "Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: " Sesiapa yang meluaskan (yakni melapangkan atau menyenangkan) atas dirinya dan ahli keluarganya pada hari `Asyura, Allah akan meluaskan (rezekinya) sepanjang tahun." Sayyidina Jabir RA berkata: "Kami telah mencubanya dan memperolehi yang sedemikian tadi (yakni apa yang dinyatakan tadi)." ("Tuhfatul Muhibbin wa Minhatul Mustarsyidin" pada halaman 71-72)
Nawawi al-Jawi mengatakan: “Sungguh telah datang hadis mengenai puasa dan memberikan kemudahan pada keluarga (pada hari Asyura). Ada pun selain keduanya tidak ada hadisnya.” (Nihayatul Zain, Dar al-Kutub al-Islamiyah, Hal. 226)
Wallau 'alam.
11 November 2013
07 November 2013
PENTINGNYA SISTEM BUNYI YANG BAIK DI DALAM MASJID !
Biasanya pembinaan masjid jarang perancangannya bersekali dengan sistem bunyi. Masjid sudah cantik dan besar serta selesa namun sistem bunyi apabila penceramah berceramah maka adalah komplen kata di belakang tak terang dan di luar tak dengar langsung dan pelbagai masalah.
Masjid yang indah sebenarnya tidak lengkap jika tiada makmum dan selepas itu tidak sempurna jika audio kurang jelas apatah lagi dewasa ini ramai sungguh ahli kariah dan orang luar kariah hadir untuk mencari,menimba ilmu.
Kepincangan masjid akan bertambah apabila suara khatib yang kurang jelas disebabkan telah uzur atau suara yang terlalu tinggi .Manakala seharusnya ada makmum yang akan berkerut dahi untuk memahami apa yang hendak disampaikan kepada mereka yang akhirnya menyebabkan makmum tertidur atau keluar dari ruang solat untuk ambil wuduk atau keluar terus.
Bila berlaku kes yang banyak seperti ini , kita sebagai umat Islam kurang mengambil berat tentang cara penyampaian dakwah agar ia lebih berkesan. Tidak rugi sekiranya kita membeli sistem bunyi yang paling canggih semata-mata untuk memberi yang terbaik dalam usaha dakwah kita.Ada juga masjid yang sediaada peralatan sistem bunyi yang mahal dan berkualiti tetapi senggaraannya tidak berdisiplin terutama bila banyak tangan.
Terdapat info menyatakan pihak gereja sanggup menghabiskan wang untuk membeli mikrofon (sound system) yang terbaik di pasaran. Tetapi kita di masjid-masjid seolah-olah mahu membeli mikrofon yang paling murah dan sesuai untuk berkaraoke sahaja!
Pastikan Sistem Bunyi yang baik adalah AGEN PENYAMPAIAN KE DALAM DIRI terbaik.
Kita maklum Manusia amat tertarik dengan bunyi dan muzik yang mengasyikkan.
Itu menunjukkan hiburan adalah fitrah kepada setiap insan. Bunyi-bunyian juga boleh dianggap sebagai agen dakwah kepada seseorang. Mood seseorang juga dapat diubah dengan kehadiran muzik-muzik yang bersesuaian.
Apabila mood telah tenang, apa yang hendak disampaikan mudah untuk meresap masuk ke dalam hati. Insya-Allah.
P.A System di surau dan masjid bertujuan untuk menguatkan bacaan Imam, Bilal, Penceramah dan sebagainya.kegunaan sistem bunyi di masjid dan surau adalah setiap hari,dan ianya amat penting bagi mengimarahkan tempat ibadah tersebut.
Jumlah zon P.A system ditentukan oleh zon lelaki, perempuan, menara, tempat wudhu dan sebagainya.
Sistem PA digunakan setiap hari, jadi ia mestilah bebas dari sebarang masalah dan gangguan teknikal.
Antara masalah yang biasa dihadapi oleh pihak masjid berkaitan PA system ialah:-
Feedback (haoling) (bunyi berdengung terutama ketika imam bersujud)
Suara tidak jelas
Bunyi tidak memuaskan (gangguan bunyi )
speaker tidak berbunyi.(wayar putus, speaker terbakar dan lain-lain)
power amplifier (power tidak cukup untuk speaker)
cabling.(pemasangan tidak betul/putus dan lain-lain )
Semua masalah ini boleh berlaku akibat setting yang tidak betul, kombinasi peralatan yang tidak betul, cara sambungan yang salah, tuning yang salah, kualiti peralatan yang rendah, peralatan tidak diselenggara dengan baik, banyak tangan yang mengendalikan system (menjadikan system tidak konsisten), dan lain-lain lagi.
Selain peralatan yang berkualiti, konfigurasi sistem daripada pendawaian hingga ke peralatan amat penting supaya penyelarasan dapat dibuat dengan berkesan.
Semoga Masjid AsSalam Bukit Sentosa akan dapat memantapkan sistem bunyi dan sentiasa peka jika ada kekurangan dan kecacatan yang berlaku dari masa ke semasa insyallah.
Masjid yang indah sebenarnya tidak lengkap jika tiada makmum dan selepas itu tidak sempurna jika audio kurang jelas apatah lagi dewasa ini ramai sungguh ahli kariah dan orang luar kariah hadir untuk mencari,menimba ilmu.
Kepincangan masjid akan bertambah apabila suara khatib yang kurang jelas disebabkan telah uzur atau suara yang terlalu tinggi .Manakala seharusnya ada makmum yang akan berkerut dahi untuk memahami apa yang hendak disampaikan kepada mereka yang akhirnya menyebabkan makmum tertidur atau keluar dari ruang solat untuk ambil wuduk atau keluar terus.
Bila berlaku kes yang banyak seperti ini , kita sebagai umat Islam kurang mengambil berat tentang cara penyampaian dakwah agar ia lebih berkesan. Tidak rugi sekiranya kita membeli sistem bunyi yang paling canggih semata-mata untuk memberi yang terbaik dalam usaha dakwah kita.Ada juga masjid yang sediaada peralatan sistem bunyi yang mahal dan berkualiti tetapi senggaraannya tidak berdisiplin terutama bila banyak tangan.
Terdapat info menyatakan pihak gereja sanggup menghabiskan wang untuk membeli mikrofon (sound system) yang terbaik di pasaran. Tetapi kita di masjid-masjid seolah-olah mahu membeli mikrofon yang paling murah dan sesuai untuk berkaraoke sahaja!
Pastikan Sistem Bunyi yang baik adalah AGEN PENYAMPAIAN KE DALAM DIRI terbaik.
Kita maklum Manusia amat tertarik dengan bunyi dan muzik yang mengasyikkan.
Itu menunjukkan hiburan adalah fitrah kepada setiap insan. Bunyi-bunyian juga boleh dianggap sebagai agen dakwah kepada seseorang. Mood seseorang juga dapat diubah dengan kehadiran muzik-muzik yang bersesuaian.
Apabila mood telah tenang, apa yang hendak disampaikan mudah untuk meresap masuk ke dalam hati. Insya-Allah.
P.A System di surau dan masjid bertujuan untuk menguatkan bacaan Imam, Bilal, Penceramah dan sebagainya.kegunaan sistem bunyi di masjid dan surau adalah setiap hari,dan ianya amat penting bagi mengimarahkan tempat ibadah tersebut.
Jumlah zon P.A system ditentukan oleh zon lelaki, perempuan, menara, tempat wudhu dan sebagainya.
Sistem PA digunakan setiap hari, jadi ia mestilah bebas dari sebarang masalah dan gangguan teknikal.
Antara masalah yang biasa dihadapi oleh pihak masjid berkaitan PA system ialah:-
Feedback (haoling) (bunyi berdengung terutama ketika imam bersujud)
Suara tidak jelas
Bunyi tidak memuaskan (gangguan bunyi )
speaker tidak berbunyi.(wayar putus, speaker terbakar dan lain-lain)
power amplifier (power tidak cukup untuk speaker)
cabling.(pemasangan tidak betul/putus dan lain-lain )
Semua masalah ini boleh berlaku akibat setting yang tidak betul, kombinasi peralatan yang tidak betul, cara sambungan yang salah, tuning yang salah, kualiti peralatan yang rendah, peralatan tidak diselenggara dengan baik, banyak tangan yang mengendalikan system (menjadikan system tidak konsisten), dan lain-lain lagi.
Selain peralatan yang berkualiti, konfigurasi sistem daripada pendawaian hingga ke peralatan amat penting supaya penyelarasan dapat dibuat dengan berkesan.
Semoga Masjid AsSalam Bukit Sentosa akan dapat memantapkan sistem bunyi dan sentiasa peka jika ada kekurangan dan kecacatan yang berlaku dari masa ke semasa insyallah.