RAKAN BLOG MASJID

27 September 2010

DOA WANITA/PEREMPUAN LEBIH MAKBUL !

Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia". ((Al-Hadith)).
Daripada Ismail Bin Abi Uwais berkata daripada Malik daripada Hisyam bin Urwah daripada ayahnya daripada Abdullah bin ‘Amr bin Ash berkata: Aku mendengar Rasulullah Sollallahu 'Alaihi Wasallam bersabda:

“ Sesungguhnya Allah tidaklah mencabut ilmu dengan (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) hamba-hambaNya. Tetapi Allah Ta’ala menghilangkan ilmu itu dengan mematikan ulama sehingga apabila tidak tertinggal satu orang alimpun, manusia akan melantik pemimpin-pemimpin dari orang-orang yang amat jahil, maka tatkala mereka ditanya (tentang masalah agama), lalu mereka akan memberi fatwa tanpa ilmu, lalu mereka sesat dan menyesatkan”. ((Hadits riwayat al-Bukhari, Muslim, at-Tirmidhi dan Ibn Majah dan lafaz ini dari riwayat Imam Bukhari)).

Barangsiapa yang mengembirakan akan perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah akan diharamkan api neraka keatas tubuhnya. ((Al-Hadith))

Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama,maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun) (Al-Hadith)

Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan,memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki. ((Al-Hadith))

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."