RAKAN BLOG MASJID

03 April 2010

HARAPAN KEPADA PEMUDA & PEMUDI


Blog Pemuda Masjid : http://pemudaassalam.blogspot.com

Matlamat utama persiapan pemuda pemudi Islam hari ini ialah untuk melaksanakan matlamat tercapainya qawamah (penguasaan) Islam terhadap masyarakat dan dunia.

Perkara ini memerlukan para pemuda pemudi Islam bagi memindahkan pimpinan umat dari tangan jahilliyah kepada pemikiran, perundangan dan akhlak Islam.
Menurut Al Marhum as-Syeikh Dr Fathi Yakan, pada hakikatnya usia muda seorang pemuda pemudi ialah Usia yang penuh dengan cita-cita yang tinggi, Usia yang mengalir darah yang gemuruh, Usia yang tinggi idealisme yang luas, Usia yang memberi pengorbanan dan Usia yang menabur jasa. Menurut Syeikh Dr Yusuf Al-Qardawi pula, tanda-tanda pemuda pemudi Islam yang unggul itu adalah suatu generasi yang mempunyai sifat-sifat yang dinyatakan dengan jelas bagi sesiapa yang membaca Al-Quran atau mempelajari sunnah Nabawiyyah. Di antara sifat-sifat unik generasi ini adalah,Pemuda adalah Generasi yang percaya kepada realiti dan ilmu, Generasi amal dan membina jama’iy, Generasi rabbani dan ikhlas, Generasi yang bernasabkan Islam, Generasi da’awah dan jihad, Generasi dagang dan hidup bersama orang ramai, Generasi gagah dan agung dan Generasi seimbang dan sederhana.

Manakala menurut Syeikh Mohammad Ahmad ar-Rasyid, terdapat beberapa kesilapan dan fitnah kehidupan yang perlu diberi perhatian wajar oleh para pemuda pemudi Islam. Ini adalah kerana kita sentiasa terdedah kepada pelbagai tekanan luaran dan peristiwa yang mempengaruhi secara beransur-ansur keatas iman terhadap amal dan da’awah.

Beberapa langkah bagi meningkatkan kecemerlangan pemuda pemudi Islam bagi mencapai qawamah (penguasaan) Islam terhadap diri, keluarga, masyarakat dan dunia ialah, kita perlu Kenalpasti tahap kemampuan ada yang sebenar, Beri tumpuan kepada kekuatan-kekuatan ada, Tanamkan rasa percaya kepada diri sendiri, Sediakan diri anda untuk menjadi orang yang terbaik , Ambil pelajaran daripada kesilapan yang telah anda lakukan , Belajar menerima teguran yang membina, Perakui kejayaan anda, sentiasalah merendah diri, Terus memperluaskan pengetahuan dan pemikiran ada dan yang paling penting Bersyukur kepada ALLAH SWT di atas apa yang diberikanNya InsyaALLAH dengan kita memahami dan menghayati saranan di atas semoga kita dapat menjadi insan yang mulia, mempunyai sifat mahmudah dan kembali ke jalan yang benar, apa-apa yang baik itu datang dari ALLAH SWT dan yang buruk itu datangnya dari kejahilan kita sendiri, semoga ALLAH SWT memberi keizinan dan kekuatan untuk kita meneruskan perjuangan ini dengan satu tekad, azam dan iltizam yang baru..

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."