RAKAN BLOG MASJID

15 June 2010

KEJAYAAN AJK MASJID ASSALAM PUCONG MENANGKAP PENCURI


Boleh dikatakan kes kecurian yang berlaku terlalu kerap hingga menyebabkan ahli jawatankuasa(AJK) masjid adakalanya rasa tertekan dengan aduan-aduan yang diterima dari para jemaah, kebanyakan terdiri samada dari masyarakat setempat atau pengunjung yang selalunya datang singgah untuk menunaikan solat.
Antara kes kecurian yang dilaporkan adalah kehilangan motorsikal, telefon bimbit, dompet, beg tangan wanita, pecah kereta, cubaan melarikan tabung masjid dan lain-lain lagi.

Dan kes terbaru membabitkan barang-barang Biro Ekonomi masjid yang terletak didalam stor turut menjadi mangsa pihak individu ini, dianggarkan Rm 4500.00 kerugian terpaksa ditanggung oleh Biro Ekonomi.

Kehilangan barang tersebut mula disedari oleh En Radhi (ajk biro ekonomi) selepas solat jumaat 30/4 lalu, dimana beliau ingin memeriksa stok barang yang tinggal, kemudian saya bersama En Husin (ajk biro ekonomi) telah dimaklumkan oleh En Radhi akan kehilangan barang-barang tersebut. Dan apa yang menjadi tanda tanya kami, “bagaimana si pencuri ini boleh pecah masuk tanpa meninggalkan kesan”?

Pintu dan solex pada grill kelihatan baik seperti tidak diumpil. Kemudian saya bersama beberapa orang ajk masuk ke dalam stor untuk melihat keadaan sekeliling mana tahu kalau-kalau terjumpa jejak atau kesan si pencuri, selepas 10 minit mencari akhirnya salah seorang dari kami iaitu Hj Suhaimi mendapati ada sebuah tingkap yang menghubungkan antara stor dengan bilik AHU, untuk makluman stor ini baru siap dibina pada pertengahan bulan april, dan mula digunakan oleh Biro Ekonomi pada hujung bulan april.

Maka selok belok keadaan di dalam stor masih belum diketahui sepenuhnya. Kami sepakat agar perkara ini tidak boleh dibiarkan lagi, bermula jam 1000 malam saya bersama En Husin Hasran, En Radhi dan Hj Azmi memulakan langkah pertama siasatan sendiri, boleh dikatakan ramai juga pada asalnya yang menjadi subjek suspek (orang yang disyakki) kami.

Diringi doa serta dipermudahkan jalan oleh Allah, akhirnya kami menemui satu pentunjuk yang boleh dikatakan 80% ianya adalah pencuri sebenar yang selama ini mungkin salah seorang yang menjalankan kegiatan mencuri di Masjid.

Puncanya apabila kami berkunjung ke rumah Hj Hamdan (siak Masjid), beliau menyatakan sering melihat kelibat seorang lelaki berpakai seolah-olah anggota jamaah tabligh yang kononnya berada di Masjid kerana musafir.

Kata Hj Hamdan lagi, beliau juga selalu nampak si suspek ini masuk ke dalam bilik AHU tersebut. Dakwaan tersebut dikuatkan lagi apabila pada jam 0100 pagi kami pergi pula menemui Jaga Masjid, di perkarangan Masjid As-Salam iaitu En Zamri, kebetulan ketua Biro Nahi Mungkar En Masri pun ada sama yang datang melawat anak-anak buahnya yang sedang “stand-by” kalau-kalau ada kes maksiat yang dilaporkan.

Kami dimaklumkan oleh En Zamri, pada 29/4 jam 0200 pagi, beliau ternampak kelibat si suspek berkeliaran di dalam perkarangan masjid, bila ditanya jawapannya ialah “saya hendak tumpang tidur kerana sedang musafir”.

Apa yang peliknya, si suspek ini sering memilih Masjid As-Salam sebagai transitnya untuk bermusafir. Dalam kami sibuk mendapatkan maklumat dari En Zamri, En Masri juga turut mencelah, katanya si suspek ini memang cukup dikenali oleh sesetengah jemaah di Puchong dengan sifat-sifat negatif yang tak sedap didengar.

Dan pernah juga salah seorang jemaah di Masjid memberitahu kepada En Husin supaya pihak Masjid perlu berhati-hati dengan si suspek ini, kerana beliau pernah mencuri barang-barang kerja binaan salah seorang majikannya dulu.

Perkara yang sama turut diluahkan oleh En Masri. Akhirnya En Masri menasihati kami segera membuat laporan polis dibalai polis Bukit Puchong. Dalam masa yang sama anggota Nahi Mungkar dan juga anggota keselamatan JKP Zon 13 yang berada di Masjid malam itu pula diarahkan oleh En Masri supaya membuat rondaan kalau-kalau ternampak kelibat si suspek di sekitar kawasan Puchong.

Kami ke Balai Polis membuat laporan pada jam 0215 pagi. Dan En Radhi yang menjadi pelapor disoal siasat hingga jam 0300 pagi. Dan Pegawai Penyiasat bersama 2 anggotanya turun melawat stor tempat kejadian.

Nak butiran lanjut sila klik link

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."