RAKAN BLOG MASJID

31 July 2011

KENALI IMAM SYAF'IE

PROFIL AL-IMAM SYAFI’IE
Riwayat Hidup

1- Syafi’ie merupakan salah seorang tokoh Islam yang terkemuka. Beliau di gelar sebagai BAPA ILMU USUL FIQH lantaran kehebatan dan kebesaran ilmunya yang mendalam dalam bidang tersebut.

2- Nama sebenarnya ialah Abu Abdullah Muhammad bin Idris. Susur galur keturunannya bertemu dengan Rasulullah SAW pada neneknya yang bernama Abdul Manaf.

3- Ibunya bernama Fatimah al-Azadiyah binti Abdullah bin Hassan bin ‘Ali bin Abi Tolib. Imam Syafi’ie di katakan berada dalam kandungan ibunya selama 2 tahun, yang mana ianya berbeza dengan kandungan kita yang biasanya hanya 9 bulan sahaja dalam kandungan ibu. Hal ini suatu perkara yang luar biasa. Hanya Allah jua yang mengetahuiakan setiap ciptaannya.

4- Beliau di lahirkan di Ghazzah, Palestin pada bulan Rejab 150 H bersamaan 767 M. Pada ketika itu, ibu bapanya berpindah dari Mekah.

5- Bapa beliau wafat ketika beliau masih dalam kandungan. Ada yang mengatakan bapanya wafat ketia beliau masih kecil. Tidak berapa lama selepas di lahirkan, Imam
Syafi’ie di bawa ibunya ke Mekah.

6- Beliau di gelar Syafi’ie kerana mengambil sempena nama datuknya Syafi’ie bin Saib.

Kelebihan-Kelebihan Imam Syafi’ie

1- Semasa Imam Syafi’ie masih dalam kandungan, ibunya telah bermimpi keluar bintang dari perutnya dan memancarkan cahaya yang gilang gemilang.

2- Imam Syafi’ie telah dapat menghafaz al-Quran ketika berusia 9 tahun lagi.

3- Beliau juga pandai bersyair dan bersajak. Suaranya merdu ketika membaca al-Quran. Orang yang mendengarnya, pasti akan menitiskan air mata. Para ulamak pada ketika itu selalu berkata “ kalau kami mahu menangis, kami akan pergi menemui pemuda Syafi’ie. Ia akan membaca al-Quran sehingga kami rebah di hadapannya. “ Pada ketika itu, beliau baru berumur 13 tahun.

4- Semasa remajanya, beliau pernah bermimpi bertemu Rasulullah SAW. Baginda SAW mengusap-usap wajahnya dan berdoa semoga Allah memberkati hidupnya.

5- Imam Syafi’ie belajar dengan tidak pernah makan sampai kenyang selama 16 tahun. Beliau berkata : “ perut yang kenyang memberatkan badan, membekukan hati, menumpulkan akal, dan membanyakkan tidur.”

6- Imam Syafi’ie juga mempunyai daya ingatan yang kuat, disamping itu berakhlak tinggi dan pandai memanah.

Pendidikan

1- Imam Syafi’ie mempelajari ilmu al-Quran daripada Imam Ismail Kostantine sewaktu beliau berusia 7 tahun dan dapat menghafaznya semasa beliau berumur 9 tahun.

2- Zaman remajanya di habiskan dengan berada bersama-sama dengan ulamak di dalam Masjidil Haram sambil menghafaz hadis-hadis dan ilmu-ilmu yang telah dipelajari dan di dengarinya.

3- Ketika berusia 12 tahun, beliau telah mempelajari dan menghafaz kitab al-Muwatta, susunan Imam Malik. Syafi’ie belajar daripada Imam Malik ketika berusia 20 tahun.

4- Syafi’ie mempelajari ilmu Feqah daripada Imam Muslim al-Zanji iaitu seorang Mufti Mekah. Syafi’ie juga mempelajari ilmu Hadis dari Imam Sufian bin Iyanah, iaitu seorang ulamak Hadis di Mekah.

5- Imam Syafi’ie sangat menjaga disiplin ilmu. Beliau membahagikan malamnya kepada 3 bahagian, iaitu

1/3 untuk menulis ilmunya,
1/3 untuk beribadat, dan
1/3 lagi untuk beristirehat.

6- Guru-guru Imam Syafi’ie terdiri daripada ulamak-ulamak dari pelbagai daerah, antaranya :

Di Mekah = Sufian bin Iyanah, Muslim bin Khalid al-Zanji, Said bin Salam al-Qodah, Daud bin Abdur Rahman al-‘Ator, dan al-Hamid bin Abdul ‘Aziz.

Di Madinah = Malik bin Anas, Ibrahim bin Sa’ad al-Ansoori, Abdul ‘Aziz bin Mohd, Ibrahim bin Yahya, Mohd bin Sa’id, Abdullah bin Naafa’, dan Soohib bin Abi Zuuiib.

Di Yaman = Mataraf bin Maazan, Hisyam bin Yusuf, ‘Umar bin Abi Maslamah al-‘Auza’ie, dan Yahya bin Hassan.

Di Iraq = Waqi’ bin Jarah, Hamad bin Asamah, Ismail bin Aliah, dan Abdul Wahab bin Abdul Hamid.

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."