RAKAN BLOG MASJID
31 October 2010
CABARAN YANG PERLU DIHADAPI UMAT ISLAM
Salah satu senjata yang digunakan pihak barat untuk menyerang serta memburukkan nama Islam ialah dengan menyebarkan perbuatan yang dilihat kejam oleh golongan mereka yang mengakui Islam dan bertindak atas nama Islam.
Antara perbuatan yang dilihat kejam dan bertentangan dengan naluri kemanusiaan pihak barat adalah seperti hukum potong tangan, hukum rejam sampai mati, hukum bunuh dan sebagainya.
Fahaman seperti larangan menonton TV, mendengar musik dan lagu, melarang wanita keluar rumah, memaksa wanita memakai hijab (burqa), dan lain-lain seumpamanya sering juga dijadikan alat serangan keatas Islam.
Di mana saja muncul organisasi yang berjuang atas nama Islam yang cuba mempraktiskan amalan atau fahaman di atas akan mendapat liputan yang menyeluruh untuk disebarkan di seluruh muka bumi bagi menjatuhkan nama Islam itu sendiri.
Aktiviti sebaran serta sekatan pihak barat dijalankan oleh badan-badan atau organisasi antarabangsa seperti PBB, para aktivis kemanusiaan yang disokong oleh individu seperti wartawan bebas, pejuang hak asasi manusia dan lain-lain seumpamanya.
Contoh yang lalu kita dapat melihat sendiri apa yang berlaku pada Taliban di Afganistan dan kini pihak barat memberikan tumpuan pada apa yang berlaku di Somalia.
Di Somalia aktivis yang dilabel sebagai sama dengan Taliban dan dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan Al-Qaeda dipanggil Al-Shabaab (bermakna Pemuda dalam bahasa Arab). Al-Shabaab merupakan pemberontak yang sedang berjuang menjatuhkan kerajaan Somalia yang disokong pihak antara bangsa.
Amat malang bagi umat Islam sekali lagi apabila segala aktiviti Al-Shabaab seperti hukum tembak mati kepada kanak-kanak serta pemuda yang dituduh menjadi pengintip dan juga hukum potong tangan dan kaki kepada kanak-kanak yang di tuduh mencuri di sebarkan di seluruh dunia.
Al-Shabaab juga dikatakan memberikan fatwa haram pemakaian gigi palsu emas atau perak dan menjalankan rondaan sekeliling bandar dan kampung bagi mencabut mereka yang didapati memakainya.
Sebagai umat Islam kita tidak sepatutnya mempertikaikan hukum hudud yang cuba di laksanakan oleh mana-mana pemerintah Islam, tetapi malang sekali apabila pihak musuh dapat membuktikan betapa perlaksanaan hukum tersebut amat pincang sekali yang sekali gus menimbulkan persoalan adakah pihak tersebut bersedia untuk melaksanakannya.
Dalam kes-kes yang berlaku seringkali kita dengar pihak tertuduh tidak diberikan ruang secukupnya untuk membuktikan dia tidak bersalah dan segala haknya untuk bersuara dinafikan sama sekali. Islam menjamin keadilan kepada manusia, apabila kita mahu melaksanakan keadilan dengan mengunakan jalan yang tidak adil maka ai lari dari matlamat asal sejak dari awal lagi.
Melihat apa yang berlaku di Afganistan dan juga kini di Somalia, saya terfikirkan betapa hebatnya kekangan kita manusia akhir zaman untuk mencari jalan yang lurus. Jika di zaman Rasulullah masih ada maka apa saja kemushkilan kita dapat merujuk kembali kepada Rasul dan kita dengar dan terus taat.
Tetapi kini zaman kita dihentami dengan jutaan maklumat dan fahaman yang bergerak sepantas cahaya melalui teknologi semasa seringkali menjadikan fikiran kita sesak dan lemas, mana satukah kebenaran dan mana satukah jalan yang lurus.
Pesanan yang kita dapat apabila menghadapi masalah sebegitu adalah kembali kepada Al-Quran dan Sunnah. Apabila kita kembali kepada Al-Quran dan Sunnah maka timbul pula masalah interpretasi maksud ayat atau maksud hadith. Jika semua orang diizinkan merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah dan melakukan interpretasinya sendiri sudah tentu akan lebih bercelaru lagi pemahaman umat Islam dan akan lebih banyak pertelingkahan yang mana masing-masing mengatakan dia yang betul.
Mungkin jalan terbaik yang perlu kita lihat ialah bagaimana jalan yang diambil oleh Rasul dalam menyebarkan Islam kepada umatnya yang bermula di Mekah kemudiannya berhijrah ke Madinah.
Perkara utama sekali yang disebarkan dan berterusan sehingga wafatnya Rasulullah ialah mengajak manusia untuk "Memperhambakan diri hanya kepada Allah dan menerima Muhammad itu sebagai Rasul Allah".
Ketika itu kaum musyrik mendakwa mereka menganut ajaran Haniff yang diterima melalui nenek moyang mereka iaitu agama Nabi Ibrahim, tetapi dalam masa yang sama terdapat 360 berhala di sekeliling kaabah.
Pada masa kita ini kita mengaku mengikut ajaran Nabi Muhammad tetapi secara tidak kita sedari kita memperhambakan diri kita kepada harta, pangkat dan nafsu, walaupun kita tidak lah sampai mengadakan berhala namun pengabdian diri kepada harta, pangkat dan nafsu kini sama sahaja dengan umat kaum musyrik di Mekah ketika itu.
Kita khuatir kebenaran yang terserlah didepan mata akan dikaburi oleh hati kita yang gelap akibat mengejar harta, pangkat dan kepuasan nafsu. Marilah kita kembali mengabdikan diri kita hanya kepada Allah, ikhlaskan kehidupan kita hanya untuk Allah dan mohon pertolonganNya agar kita dimasukkan ke dalam golongan yang selamat.
Antara perbuatan yang dilihat kejam dan bertentangan dengan naluri kemanusiaan pihak barat adalah seperti hukum potong tangan, hukum rejam sampai mati, hukum bunuh dan sebagainya.
Fahaman seperti larangan menonton TV, mendengar musik dan lagu, melarang wanita keluar rumah, memaksa wanita memakai hijab (burqa), dan lain-lain seumpamanya sering juga dijadikan alat serangan keatas Islam.
Di mana saja muncul organisasi yang berjuang atas nama Islam yang cuba mempraktiskan amalan atau fahaman di atas akan mendapat liputan yang menyeluruh untuk disebarkan di seluruh muka bumi bagi menjatuhkan nama Islam itu sendiri.
Aktiviti sebaran serta sekatan pihak barat dijalankan oleh badan-badan atau organisasi antarabangsa seperti PBB, para aktivis kemanusiaan yang disokong oleh individu seperti wartawan bebas, pejuang hak asasi manusia dan lain-lain seumpamanya.
Contoh yang lalu kita dapat melihat sendiri apa yang berlaku pada Taliban di Afganistan dan kini pihak barat memberikan tumpuan pada apa yang berlaku di Somalia.
Di Somalia aktivis yang dilabel sebagai sama dengan Taliban dan dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan Al-Qaeda dipanggil Al-Shabaab (bermakna Pemuda dalam bahasa Arab). Al-Shabaab merupakan pemberontak yang sedang berjuang menjatuhkan kerajaan Somalia yang disokong pihak antara bangsa.
Amat malang bagi umat Islam sekali lagi apabila segala aktiviti Al-Shabaab seperti hukum tembak mati kepada kanak-kanak serta pemuda yang dituduh menjadi pengintip dan juga hukum potong tangan dan kaki kepada kanak-kanak yang di tuduh mencuri di sebarkan di seluruh dunia.
Al-Shabaab juga dikatakan memberikan fatwa haram pemakaian gigi palsu emas atau perak dan menjalankan rondaan sekeliling bandar dan kampung bagi mencabut mereka yang didapati memakainya.
Sebagai umat Islam kita tidak sepatutnya mempertikaikan hukum hudud yang cuba di laksanakan oleh mana-mana pemerintah Islam, tetapi malang sekali apabila pihak musuh dapat membuktikan betapa perlaksanaan hukum tersebut amat pincang sekali yang sekali gus menimbulkan persoalan adakah pihak tersebut bersedia untuk melaksanakannya.
Dalam kes-kes yang berlaku seringkali kita dengar pihak tertuduh tidak diberikan ruang secukupnya untuk membuktikan dia tidak bersalah dan segala haknya untuk bersuara dinafikan sama sekali. Islam menjamin keadilan kepada manusia, apabila kita mahu melaksanakan keadilan dengan mengunakan jalan yang tidak adil maka ai lari dari matlamat asal sejak dari awal lagi.
Melihat apa yang berlaku di Afganistan dan juga kini di Somalia, saya terfikirkan betapa hebatnya kekangan kita manusia akhir zaman untuk mencari jalan yang lurus. Jika di zaman Rasulullah masih ada maka apa saja kemushkilan kita dapat merujuk kembali kepada Rasul dan kita dengar dan terus taat.
Tetapi kini zaman kita dihentami dengan jutaan maklumat dan fahaman yang bergerak sepantas cahaya melalui teknologi semasa seringkali menjadikan fikiran kita sesak dan lemas, mana satukah kebenaran dan mana satukah jalan yang lurus.
Pesanan yang kita dapat apabila menghadapi masalah sebegitu adalah kembali kepada Al-Quran dan Sunnah. Apabila kita kembali kepada Al-Quran dan Sunnah maka timbul pula masalah interpretasi maksud ayat atau maksud hadith. Jika semua orang diizinkan merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah dan melakukan interpretasinya sendiri sudah tentu akan lebih bercelaru lagi pemahaman umat Islam dan akan lebih banyak pertelingkahan yang mana masing-masing mengatakan dia yang betul.
Mungkin jalan terbaik yang perlu kita lihat ialah bagaimana jalan yang diambil oleh Rasul dalam menyebarkan Islam kepada umatnya yang bermula di Mekah kemudiannya berhijrah ke Madinah.
Perkara utama sekali yang disebarkan dan berterusan sehingga wafatnya Rasulullah ialah mengajak manusia untuk "Memperhambakan diri hanya kepada Allah dan menerima Muhammad itu sebagai Rasul Allah".
Ketika itu kaum musyrik mendakwa mereka menganut ajaran Haniff yang diterima melalui nenek moyang mereka iaitu agama Nabi Ibrahim, tetapi dalam masa yang sama terdapat 360 berhala di sekeliling kaabah.
Pada masa kita ini kita mengaku mengikut ajaran Nabi Muhammad tetapi secara tidak kita sedari kita memperhambakan diri kita kepada harta, pangkat dan nafsu, walaupun kita tidak lah sampai mengadakan berhala namun pengabdian diri kepada harta, pangkat dan nafsu kini sama sahaja dengan umat kaum musyrik di Mekah ketika itu.
Kita khuatir kebenaran yang terserlah didepan mata akan dikaburi oleh hati kita yang gelap akibat mengejar harta, pangkat dan kepuasan nafsu. Marilah kita kembali mengabdikan diri kita hanya kepada Allah, ikhlaskan kehidupan kita hanya untuk Allah dan mohon pertolonganNya agar kita dimasukkan ke dalam golongan yang selamat.
30 October 2010
HUKUM SEMBELIH KORBAN
Hukum sembelih korban
Majoriti ulama berpendapat hukum sembelih korban adalah sunat muakkad (sunat yang sangat dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta.
Manakala Imam Abu Hanifah berpendapat ianya WAJIB bagi yang berkemampuan.
Nabi bersabda, “Sesiapa yang mempunyai kemampuan rezeki untuk menyembelih haiwan korban, tetapi dia tidak mahu lakukan sembelihan korban, maka jangan sekali-kali dia mendekati tempat solat kami”. (Hadis Riwayat Ahmad, Ibn Majah, Darqutni, Hakim)
28 October 2010
JANGAN PILIH ORANG BODOH SEBAGAI KAWAN KARIB
Wahai anakku, jangan sekali-kali memilih seorang bodoh sebagai kawan karibmu, sebab ia hanya akan mendatangkan kesusahan bagimu padahal niatnya ingin menolongmu. Jangan kau jadikan seorang bakhil sebagai temanmu, sebab ia akan menjauhkan diri dalam keadaan engkau memerlukannya. Jangan berkawan dengan orang yang berbudi rendah, sebab ia akan menjualmy dengan harga semurah harga. Dan jangan berkawan dengan seorang pendusta, sebab ia sama sahaja dengan fatamorgana, mendekatkan bagimu yang jauh dan menjauhkan bagimu yang dekat.
~Imam Ali - Nahjul Balaghah ~
~Imam Ali - Nahjul Balaghah ~
27 October 2010
7 TANDA ORANG TAK BERAKAL
1. Menzalimi semua orang bawahannya.
2. Membesarkan diri dan menghina orang lain.
3. Bercakap tanpa adap dan sopan.
4. Menghina dan menyalahkan semua tindakan orang lain serta tidak mengakui kesalahan diri sendiri.
5. Menyintai perbuatan salah dan keji.
6. Melambat atau menyekat perbuatan kebaikan dan cepat melakukan perbuatan keji.
7. Tidak sabar menghadapi ujian dan dugaan Allah SWT.
Kitab Muhimmah. m/s: 230.
26 October 2010
MASJID NABI PERTAMA DARI TITIK PELUH BAGINDA
Tahukah kita bahawa ada sebuah masjid yang telah di asaskan oleh Nabi saw iaitu Masjid Quba.
Masjid Quba ialah masjid yang pertama dibina dalam Islam. Tarikh ialah pada 8 Rabiul Awal tahun ke 14 kerasulan Nabi saw. Tempatnya ialah di Quba iaitu kira2 4km dari Masjid Nabawi.
Ianya berlaku ketika perjalanan hijrah Nabi saw ke Madinah, Nabi saw berhenti dan Quba dan mengangkat batu yg berat. Sahabat berasa kasihan dan meminta Nabi saw supaya berhenti tetapi Nabi saw meminta mereka membantu baginda. akhirnya terbinalah sebuah masjid yg tidak berbumbung kecuali di bahagian kiblatnya.. diletakkan pelepah2 kurma utk melindungi para jemaah daripada kepanasan matahari dan tiupan angin yang sejuk.
Tujuan masjid dibina adalah utk beribadat, menyatu padukan umat islam, menyiarkan syiar islam, menyebarkan dakwah dan menuntut ilmu.
Di kesempatan ini juga ustazah paparkan juga binaan masjid yg terkemuka di dunia.
25 October 2010
BULAN ZULKAEDAH JUGA ADA KELEBIHAN UNTUK KITA
Zul ertinya "yang empunya". Qa'edah ertinya "duduk". Ini membawa erti bahawa bulan Zulkaedah ialah bulan untuk berehat-rehat. Sejak dari dahulu lagi, sebelum kedatangan Islam, masyarakat Arab telah mengiktiraf bahawa Zulkaedah adalah satu bulan daripada empat bulan
yang mulia dan diharamkan berperang. Maka masyarakat Arab jahiliah tidak keluar berperang pada bulan ini. Selain Zulkaedah, bulan Zulhijjah, Muharram dan Rejab juga adalah bulan haram (bulan yang dimuliakan dan diharamkan berperang ). Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah SAW mengekalkan kemuliaan empat bulan haram ini, mengekalkan namanya dan mengharamkan berperang padanya. Bersempena inilah dinamakan ia dengan "Zulkaedah".
KELEBIHAN BULAN ZULKAEDAH
Bulan Zulkaedah adalah satu dari empat bulan haram. Bulan haram adalah bulan yang amat dimuliakan. Bulan haram adalah bulan persaudaraan, perdamaian dan kemaafan. Masyarakat kafir Quraisy menangguhkan permusuhan dan peperangan di bulan haram maka kita sebagai
umat Islam hendaklah lebih menghormati bulan bulan haram ini. Eratkan silaturrahim, yang bermusuh, damaikanlah, yang berdendam, berlapanglah dan yang renggang, rapatkanlah, InsyaAllah hidup penuh berkat dan harmoni. Tiada ibadah khusus dalam bulan Zulkaedah.
Bulan Zulkaedah adalah bulan permulaan musim haji. Namun begitu sebahagian besar ulamak mengatakan bahawa umrah adalah lebih afdhal di bulan Zulkaedah berdasarkan Rasulullah SAW mengerjakan umrah-umrah beliau di bulan Zulkaedah dan haji tamattu' juga dimulakan di bulan Zulkaedah.
Daripada Abu Bakrah : sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda, maksudnya:
Sesungguhnya zaman itu berputar sejak awal waktu Allah menjadikan langit-langit dan bumi. Satu tahun mengandungi dua belas bulan ini, darinya empat bulan haram, tiga dari empat bulan ini berturut-turutan iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram dan satu bulan
berasingan ialah Rejab di antara Jamadil Akhir dan Sya'aban.
yang mulia dan diharamkan berperang. Maka masyarakat Arab jahiliah tidak keluar berperang pada bulan ini. Selain Zulkaedah, bulan Zulhijjah, Muharram dan Rejab juga adalah bulan haram (bulan yang dimuliakan dan diharamkan berperang ). Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah SAW mengekalkan kemuliaan empat bulan haram ini, mengekalkan namanya dan mengharamkan berperang padanya. Bersempena inilah dinamakan ia dengan "Zulkaedah".
KELEBIHAN BULAN ZULKAEDAH
Bulan Zulkaedah adalah satu dari empat bulan haram. Bulan haram adalah bulan yang amat dimuliakan. Bulan haram adalah bulan persaudaraan, perdamaian dan kemaafan. Masyarakat kafir Quraisy menangguhkan permusuhan dan peperangan di bulan haram maka kita sebagai
umat Islam hendaklah lebih menghormati bulan bulan haram ini. Eratkan silaturrahim, yang bermusuh, damaikanlah, yang berdendam, berlapanglah dan yang renggang, rapatkanlah, InsyaAllah hidup penuh berkat dan harmoni. Tiada ibadah khusus dalam bulan Zulkaedah.
Bulan Zulkaedah adalah bulan permulaan musim haji. Namun begitu sebahagian besar ulamak mengatakan bahawa umrah adalah lebih afdhal di bulan Zulkaedah berdasarkan Rasulullah SAW mengerjakan umrah-umrah beliau di bulan Zulkaedah dan haji tamattu' juga dimulakan di bulan Zulkaedah.
Daripada Abu Bakrah : sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda, maksudnya:
Sesungguhnya zaman itu berputar sejak awal waktu Allah menjadikan langit-langit dan bumi. Satu tahun mengandungi dua belas bulan ini, darinya empat bulan haram, tiga dari empat bulan ini berturut-turutan iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram dan satu bulan
berasingan ialah Rejab di antara Jamadil Akhir dan Sya'aban.
24 October 2010
FESYEN MENUTUP AURAT YANG SEBENAR
Assalamualaikum pengunjung budiman. Memang kacau bilau haru biru IFF (Islamic Fesyen Festival) Datin RM di Monte Carlo baru-baru ni.......Fesyen islamik beliau sebenarnya fesyen faasiqeen wal jahili wal tak ngajik wal membuta tuleek wal hina islamik. Fesyen islamik sebenar adalah seperti diatas kak Semah !! Tengok betol-betol ...
" ..dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliah yang dahulu " Al Ahzab: 33
Rasulullah saw melihat kaum perempuan diazab di dalam neraka dengan pelbagai rupa 'azab. Diantaranya dilihatnya perempuan yang digantung dengan rambutnya menggelegak otaknya.
"Adapun perempuan yang digantung dengan rambutnya itu ialah kerana dahulu (di dunia) ia tiada menutup rambutnya daripada pandangan laki-laki ajnabi" . Sabda baginda lagi;
" Sesungguhnya termasuk ahli neraka , iaitu perempuan-perempuan berpakaian tetapi telanjang yang condong kepada maksiat. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya.".(riwayat Muslim). A'uzubillahi minzallik.
23 October 2010
INI YANG DIKATAKAN BINA MASJID DALAM MASJID
Majlis Walimatulurus Sdr Kamal (Siak II Masjid Assalam) dengan pasangannya Ck Norain yang telah selamat dinikahkan di Jertih, Terengganu sebelumnya pada 17 Oktober minggu yang lalu.
Para hadirin sebelum jamuan telah dijamu dengan halua telinga oleh Ust Wan Shamsudin dalam tazkirah khas majlis perkahwinan dan solat Zohor berjemaah.
PERINGATAN RASULULLAH HADAPI AKHIR ZAMAN
Saudara dan saudari,
Kita sudah berada di Akhir Zaman tanpa kita sedar ataupun tidak, sama ada kita suka ataupun tidak, sama ada kita b'sedia ataupun tidak dan sama ada kita percaya ataupun lebih sedih lagi ada yang langsung tidak mempercayai bahawa hidup di dunia ini hanya sementara dan ada alam lain yang menanti.
Akhir-akhir ini, umat Islam diratah oleh musuh-musuh Islam, malah orang yang mengaku Islam sendiri benci kepada agama mereka dan meninggalkan undang-undang Islam* demi menjaga kepentingan diri. Undang-undang Islam dipermainkan dan hukum Allah diremehkan.
Ini semua hanyalah untuk keselesaan yang ingin dikecapi di dunia yang fana ini. Bahkan dunia yang ingin dikejari ini hanyalah syurga bagi orang kafir dan penjara bagi orang Islam. Bagi mereka yang sanggup berjuang demi Islam ini mereka sanggup berkorban segala-galanya dan walaupun mereka terpaksa menghadapi pelbagai mehnah dalam menyebarkan agama Allah kerana mereka percaya janji Allah itu pasti.
Firman Allah yang bermaksud:
'Mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Tuhannya. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang berbuat baik' (Az-Zumar:34)
Umat Islam kebanyakannya terlalu leka dan alpa, hiburan-hiburan yang dicipta oleh kafir laknatullah telah menyerang umat Islam dan menyebabkan umat Islam dilanda penyakit cintakan dunia. Sehinggakan sukan yang sebelum ini adalah suatu aktiviti untuk merehat dan menyihatkan jasmani kita disalahgunakan oleh orang-orang terentu yang mempunyai kepentingan yang mereka sendiri ketahui disebaliknya. Sehinggakan sukan-sukan tersebut dijadikan pertaruhan judi dan ada pemimpin Islam sendiri yang sanggup menghalalkannya sedang sudah di ketahui hukum judi itu sendiri haram dan tiada istilah judi 'halal' kerana secara jelas dan sejelas-jelasnya telah diterangkan di dalam Al-Qur'an,
sebagaimana firman Allah yang bermaksud;
“Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya arak dan judi dan (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib (dengan panah) adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu beroleh keuntungan” (Al-Ma'idah:90)
Rasulullah S.A.W memberi peringatan:
"Umat-umat lain akan memamah dan meratah kamu sebagaimana orang yang mengeliling hidangan makanan meratah makanan. Lalu seorang sahabat bertanya, 'Adakah jumlah kita sedikit pada waktu itu, wahai Rasulullah? Jawab Rasulullah S.A.W, "Kamu ramai tetapi laksana buih banjir, Allah mencabut kehebatan kamu dari hati musuh-musuh kamu dan mencampakkan ke dalam hati-hati kamu penyakit al-Wahnu." Lalu sahabat bertanya,"Apakah al-Wahnu itu, wahai Rasulullah?' Jawab Rasulullah S.A.W,"Cintakan dunia dan benci kepada mati"
Jadi sama-sama kita memperbaiki diri dan bangkit dalam memperjuangkan agama Islam.... ALLAHUAKBAR!!!!!
Wallahua'lam
*rujukan:Meniti Kehidupan Insan
Kita sudah berada di Akhir Zaman tanpa kita sedar ataupun tidak, sama ada kita suka ataupun tidak, sama ada kita b'sedia ataupun tidak dan sama ada kita percaya ataupun lebih sedih lagi ada yang langsung tidak mempercayai bahawa hidup di dunia ini hanya sementara dan ada alam lain yang menanti.
Akhir-akhir ini, umat Islam diratah oleh musuh-musuh Islam, malah orang yang mengaku Islam sendiri benci kepada agama mereka dan meninggalkan undang-undang Islam* demi menjaga kepentingan diri. Undang-undang Islam dipermainkan dan hukum Allah diremehkan.
Ini semua hanyalah untuk keselesaan yang ingin dikecapi di dunia yang fana ini. Bahkan dunia yang ingin dikejari ini hanyalah syurga bagi orang kafir dan penjara bagi orang Islam. Bagi mereka yang sanggup berjuang demi Islam ini mereka sanggup berkorban segala-galanya dan walaupun mereka terpaksa menghadapi pelbagai mehnah dalam menyebarkan agama Allah kerana mereka percaya janji Allah itu pasti.
Firman Allah yang bermaksud:
'Mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Tuhannya. Demikianlah balasan bagi orang-orang yang berbuat baik' (Az-Zumar:34)
Umat Islam kebanyakannya terlalu leka dan alpa, hiburan-hiburan yang dicipta oleh kafir laknatullah telah menyerang umat Islam dan menyebabkan umat Islam dilanda penyakit cintakan dunia. Sehinggakan sukan yang sebelum ini adalah suatu aktiviti untuk merehat dan menyihatkan jasmani kita disalahgunakan oleh orang-orang terentu yang mempunyai kepentingan yang mereka sendiri ketahui disebaliknya. Sehinggakan sukan-sukan tersebut dijadikan pertaruhan judi dan ada pemimpin Islam sendiri yang sanggup menghalalkannya sedang sudah di ketahui hukum judi itu sendiri haram dan tiada istilah judi 'halal' kerana secara jelas dan sejelas-jelasnya telah diterangkan di dalam Al-Qur'an,
sebagaimana firman Allah yang bermaksud;
“Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya arak dan judi dan (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib (dengan panah) adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu beroleh keuntungan” (Al-Ma'idah:90)
Rasulullah S.A.W memberi peringatan:
"Umat-umat lain akan memamah dan meratah kamu sebagaimana orang yang mengeliling hidangan makanan meratah makanan. Lalu seorang sahabat bertanya, 'Adakah jumlah kita sedikit pada waktu itu, wahai Rasulullah? Jawab Rasulullah S.A.W, "Kamu ramai tetapi laksana buih banjir, Allah mencabut kehebatan kamu dari hati musuh-musuh kamu dan mencampakkan ke dalam hati-hati kamu penyakit al-Wahnu." Lalu sahabat bertanya,"Apakah al-Wahnu itu, wahai Rasulullah?' Jawab Rasulullah S.A.W,"Cintakan dunia dan benci kepada mati"
Jadi sama-sama kita memperbaiki diri dan bangkit dalam memperjuangkan agama Islam.... ALLAHUAKBAR!!!!!
Wallahua'lam
*rujukan:Meniti Kehidupan Insan
20 October 2010
BAHAN ILMUAN ASSALAM BERWAJAH BARU & NAMA BARU
Syukur alhamdulillah , Lujnah Penerangan Masjid Assalam (Sdr Ustaz Muhammad) telah mengaktifkan MAUIDZAH dengan cetakan dan edaran bahan bacaan berilmu untuk tatapan dan sumber ilmu Islam kepada semua kariah dan pengunjung solat Jumaat.
Keluaran MINDA sebelum ini telah disumbang oleh Sdr Azmi yang dalam masa sibuknya dengan kerjaya masih dapat menyumbangkan MINDA tanpa mengira samada ada imbuhan atau tidak. Beliau terus menulis hanya kerana ingin membantu mengimarakkan rumah Allah dengan penghasilan bahan bacaan MINDA setiap Jumaat.
Walaubagaimanpun oleh kerana kekangan kerja yang tidak mengizinkan beliau meneruskan penulisan MINDA namun sekiranya beliau ada kelapangan pihak Masjid mengalu-alukan sumbangan beliau.
Akhir sekali Pihak ajk masjid mengucapkan jutaan terima kasih di atas usaha beliau selama ini.
19 October 2010
18 October 2010
17 October 2010
KISAH SAYIDINA ALI DENGAN 6 DIRHAM
KISAH SAYIDINA ALI DENGAN 6 DIRHAM
SEBAIK pulang dari rumah Nabi Muhammad s.a.w., Ali bin Abu Talib menemui
isteri tercintanya, Fatimah az-Zahra dan bertanya: “Wahai wanita mulia,
adakah kamu mempunyai manakan untuk suamimu?”
Fatimah menjawab: “Demi Allah, saya tidak mempunyai makanan sedikit pun.
Tetapi ini ada 6 dirham yang saya terima daripada Salman sebagai upah
memintal. Saya mahu belikan makanan untuk Hassan dan Husain.”
Ali berkata: “Biar saya sahaja yang pergi membeli makanan.”
Fatimah segera menyerahkan 6 dirham itu kepada suaminya. Ali keluar lagi
bagi membeli makanan.
Di tengah jalan, Ali bertemu seorang lelaki yang berkata: “Siapa yang mahu
memberikan pinjaman kepada Tuhan yang maha pengasih dan selalu menepati
janji?”
Tanpa berfikir panjang, Ali menyerahkan semua wangnya sebanyak 6 dirham
kepada lelaki itu. Lalu dia pulang dengan tangan kosong. Fatimah, yang
melihat suaminya pulang tanpa membawa makanan, menangis.
Ali pun bertanya: “Wahai Fatimah mengapa kamu menangis?”
“Wahai suamiku, kamu pulang tanpa membawa apa-apa,” kata Fatimah.
Ali menjawab: “Aku meminjamkan wang itu kepada Allah.”
Mendengar jawapan itu, Fatimah berkata: “Sekiranya begitu, saya menyokong
tindakanmu.”
Ali kemudian keluar rumah lagi dan berniat hendak menemui Nabi Muhammad
s.a.w. Di tengah jalan seorang Arab Badwi yang sedang menuntun seekor unta
menghampirinya, dan berkata: “Wahai Aba-al Hassan, belilah unta ini.”
Ali berkata: “Saya tidak mempunyai wang.”
“Kamu boleh membayarnya pada bila-bila masa,” kata Badwi itu.
“Berapa harganya?” tanya Ali, menunjukkan minat.
“Tidak mahal, 100 dirham sahaja,” jawab Badwi itu.
“Baiklah, saya beli,” kata Ali yang kemudian meneruskan perjalanannya
menuntun unta.
Baru beberapa langkah Ali berjalan, seorang Badwi lain menghampirinya dan
bertanya: “Hai Abu Hassan, adakah kamu hendak menjual unta ini?”
“Ya,” jawab Ali.
“Berapa?” Tanya Badwi itu.
“300 dirham,” jawab Ali.
“Baiklah saya beli,” kata Badwi itu dan terus memberikan wang RM300 dirham
kepada Ali.
Ali segera pulang ke rumah kerana hendak menceritakan peristiwa itu kepada
Fatimah. Setibanya di rumah, Fatimah bertanya: “Apa yang kamu bawa itu wahai
Abu Hassan?”
“Wahai Fatimah, saya membeli seekor unta dengan harga 10 dirham, kemudian
saya menjualnya dengan harga RM300 dirham,” jawab Ali.
Seterusnya Ali pergi menemui Nabi Muhammad s.a.w. di masjid. Melihat Ali
sampai di masjid, Nabi s.a.w. tersenyum dan berkata: “Wahai Abu Hassan,
adakah kamu mahu bercerita ataupun biarkan saya sahaja yang bercerita?”
“Kamu sahaja yang bercerita, wahai Rasulullah,” kata Ali.
“Hai Abu Hassan, tahukah kamu siapa orang Badwi yang menjual unta dan Badwi
yang membeli unta daripada kamu tadi?”
Ali menggeleng: “Tidak, Allah dan rasul-Nya yang lebih tahu.”
Nabi Muhammad s.a.w. menjelaskan: “Berbahagialah kamu. Kamu meminjamkan enam
dirham kepada Allah. Allah memberikan kembali kepadamu 300 dirham. Setiap
satu dirham mendapat ganti 50 dirham.
“Orang Badwi yang pertama menemuimu itu adalah malaikat Jibrail dan yang
kedua adalah malaikat Mikail.”
*Maksud al-Baqarah, ayat 261: “Bandingan orang-orang yang membelanjakan
hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh
menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus
biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang
dikehendaki-Nya ….”*
*Imam Ahmad meriwayatkan dari Ibnu Mas’ud, bahawasanya ada seorang lelaki
yang menginfakkan seekor unta – yang hidungnya telah diberi tali – di jalan
Allah. Lalu Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya: “Engkau pasti akan datang pada
hari kiamat kelak, dengan 700 unta yang telah ditalikan hidungnya.*
SEBAIK pulang dari rumah Nabi Muhammad s.a.w., Ali bin Abu Talib menemui
isteri tercintanya, Fatimah az-Zahra dan bertanya: “Wahai wanita mulia,
adakah kamu mempunyai manakan untuk suamimu?”
Fatimah menjawab: “Demi Allah, saya tidak mempunyai makanan sedikit pun.
Tetapi ini ada 6 dirham yang saya terima daripada Salman sebagai upah
memintal. Saya mahu belikan makanan untuk Hassan dan Husain.”
Ali berkata: “Biar saya sahaja yang pergi membeli makanan.”
Fatimah segera menyerahkan 6 dirham itu kepada suaminya. Ali keluar lagi
bagi membeli makanan.
Di tengah jalan, Ali bertemu seorang lelaki yang berkata: “Siapa yang mahu
memberikan pinjaman kepada Tuhan yang maha pengasih dan selalu menepati
janji?”
Tanpa berfikir panjang, Ali menyerahkan semua wangnya sebanyak 6 dirham
kepada lelaki itu. Lalu dia pulang dengan tangan kosong. Fatimah, yang
melihat suaminya pulang tanpa membawa makanan, menangis.
Ali pun bertanya: “Wahai Fatimah mengapa kamu menangis?”
“Wahai suamiku, kamu pulang tanpa membawa apa-apa,” kata Fatimah.
Ali menjawab: “Aku meminjamkan wang itu kepada Allah.”
Mendengar jawapan itu, Fatimah berkata: “Sekiranya begitu, saya menyokong
tindakanmu.”
Ali kemudian keluar rumah lagi dan berniat hendak menemui Nabi Muhammad
s.a.w. Di tengah jalan seorang Arab Badwi yang sedang menuntun seekor unta
menghampirinya, dan berkata: “Wahai Aba-al Hassan, belilah unta ini.”
Ali berkata: “Saya tidak mempunyai wang.”
“Kamu boleh membayarnya pada bila-bila masa,” kata Badwi itu.
“Berapa harganya?” tanya Ali, menunjukkan minat.
“Tidak mahal, 100 dirham sahaja,” jawab Badwi itu.
“Baiklah, saya beli,” kata Ali yang kemudian meneruskan perjalanannya
menuntun unta.
Baru beberapa langkah Ali berjalan, seorang Badwi lain menghampirinya dan
bertanya: “Hai Abu Hassan, adakah kamu hendak menjual unta ini?”
“Ya,” jawab Ali.
“Berapa?” Tanya Badwi itu.
“300 dirham,” jawab Ali.
“Baiklah saya beli,” kata Badwi itu dan terus memberikan wang RM300 dirham
kepada Ali.
Ali segera pulang ke rumah kerana hendak menceritakan peristiwa itu kepada
Fatimah. Setibanya di rumah, Fatimah bertanya: “Apa yang kamu bawa itu wahai
Abu Hassan?”
“Wahai Fatimah, saya membeli seekor unta dengan harga 10 dirham, kemudian
saya menjualnya dengan harga RM300 dirham,” jawab Ali.
Seterusnya Ali pergi menemui Nabi Muhammad s.a.w. di masjid. Melihat Ali
sampai di masjid, Nabi s.a.w. tersenyum dan berkata: “Wahai Abu Hassan,
adakah kamu mahu bercerita ataupun biarkan saya sahaja yang bercerita?”
“Kamu sahaja yang bercerita, wahai Rasulullah,” kata Ali.
“Hai Abu Hassan, tahukah kamu siapa orang Badwi yang menjual unta dan Badwi
yang membeli unta daripada kamu tadi?”
Ali menggeleng: “Tidak, Allah dan rasul-Nya yang lebih tahu.”
Nabi Muhammad s.a.w. menjelaskan: “Berbahagialah kamu. Kamu meminjamkan enam
dirham kepada Allah. Allah memberikan kembali kepadamu 300 dirham. Setiap
satu dirham mendapat ganti 50 dirham.
“Orang Badwi yang pertama menemuimu itu adalah malaikat Jibrail dan yang
kedua adalah malaikat Mikail.”
*Maksud al-Baqarah, ayat 261: “Bandingan orang-orang yang membelanjakan
hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh
menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus
biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang
dikehendaki-Nya ….”*
*Imam Ahmad meriwayatkan dari Ibnu Mas’ud, bahawasanya ada seorang lelaki
yang menginfakkan seekor unta – yang hidungnya telah diberi tali – di jalan
Allah. Lalu Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya: “Engkau pasti akan datang pada
hari kiamat kelak, dengan 700 unta yang telah ditalikan hidungnya.*
13 October 2010
JUTAAN UMAT ISLAM BERHIMPUN DI SANA
Lebih 2 juta umat Islam membanjiri Kota Mekah setiap tahun untuk mengerjakan ibadah Haji (gambar dari udara menunjukkan pemandangan ketika haji di Masjidil Haram).
Ketika ini para jemaah Haji dari Malaysia dan seluruh dunia sedang bersiap sedia untuk berlepas ke Tanah Suci Mekah dan Madinah. Ke Mekah untuk mengerjakan Haji dan Umrah. Ke Madinah untuk menziarahi kekasih Allah dan kekasih umat, Junjungan Besar Baginda saw. Ibadah Haji merupakan Perhimpunan Agung Tahunan bagi umat Islam, sepertimana mesyuarat agung tahunan bagi sesebuah organisasi. Rasulullah saw mengerjakan Haji buat pertama kali dan juga kali terakhirnya pada Tahun 9 Hijrah. Oleh itu dinamakan juga sebagai Haji Perpisahan, iaituh perhimpunan besar terakhir Baginda saw bersama rakyat jelata.
Apabila Nabi saw mengumumkan bahawa Baginda akan berangkat mengerjakan ibadah Haji, maka berkumpullah sekalian para sahabat untuk sama-sama mengerjakan Haji di bawah bimbingan dan pimpinan Rasulullah saw. Memandangkan ini adalah Haji pertama yang dilakukan oleh Baginda maka semua perbuatan, perkataan dan persetujuannya adalah menjadi sunnah ikutan dalam ibadat yang besar itu.
Jabir bin Abdullah ra menceritakan, “Bahawa manusia yang berkumpul seramai jauh mata memandang, baik yang berkenderaan mahupun yang berjalan kaki sehingga sampai di Zul Hulaifah, Nabi saw berada di hadapanku dan turun Al-Quran kepada Baginda. Baginda mengetahui tafsirnya dan apa yang dilakukannya. Kami contohi dan ikuti dengan sebaik-baiknya. Baginda saw mengumandangkan Talbiah: Labbaikallahumma Labbaik. Labbaika La Syarikalaka Labbaik. Innal Hamda Wannikmata, Lakawalmulk La syarikalak!”. Begitulah berkumandangnya Talbiah sehingga mereka tiba di Makkah Al-Mukarramah dan menyempurnakan Rukun-rukun dan Wajib-wajib Haji dengan sempurnanya.
Semoga Allah swt memberikan kemampuan kepada kita untuk menunaikan ibadat Haji dan Umrah di masa yang terdekat dan mengurniakan kita Haji yang mabrur. Amin.
09 October 2010
07 October 2010
JAUHI MAKSIAT - PESANAN HAKIM SYARIAH
kHALWAT : INGAT PESANAN HAKIM MAHKAMAH SYARIAH INI
Kepada masyarakat melayu 'Islam' yang gemar melakukan khalwat atau perbuatan tidak bermoral ... khususnya kepada yang dan berkahwin pulak punyai anak, ingatlah pesan hakim Mahkamah Tinggi Syariah ini. Saya petik:
[HM] PUTRAJAYA: “Berdasarkan undang-undang Islam, kamu berdua wajib direjam sampai mati, bagaimanapun negara kita tidak melaksanakan undang-undang berkenaan.
“Tetapi, kamu kena ingat hukuman tetap akan ditentukan di mahkamah Allah iaitu di hari akhirat kelak, melainkan kamu betul-betul bertaubat dengan taubat nasuha,” kata Hakim Syarie Nasir Abdul Aziz di Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, semalam.
Nasir berkata demikian ketika menjatuhkan hukuman denda RM3,000 atau 12 bulan penjara jika gagal membayar denda terhadap seorang lelaki dan wanita yang dituduh berkhalwat 1 September lalu pada jam 2.49 petang di Blok C-T14-UO8, Parcel 15-12A, Presint 15, di sini.
Hukuman terbabit dijatuhkan Nasir apabila tertuduh, Nur Hafidh Mansor, 27, dan pasangannya Badauyah Abdul Rahim, 27, mengaku bersalah kerana berkhalwat selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapannya.
Kedua-dua mereka yang sudah berkahwin dan mempunyai anak menundukkan kepala serta kelihatan tenang ketika hukuman dibacakan.
Mereka dituduh melakukan kesalahan mengikut Seksyen 27 (a)& (b), Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 dan boleh dijatuhkan hukuman denda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Nasir berkata, tindakan pasangan itu menyedihkan kerana berlaku pada Ramadan, malah masing-masing sudah mempunyai keluarga dan perbuatan itu juga mencemar ikatan perkahwinan kerana berlaku curang terhadap pasangan masing-masing.
“Saya amat sedih dengan perbuatan pasangan ini kerana ia berlaku pada Ramadan...bulan yang sepatutnya umat Islam memperbanyakkan amalan kerana Allah menjanjikan lebih banyak pahala kepada umatnya.
“Lebih-lebih lagi pasangan sudah berkahwin dan ada tanggungjawab masing-masing. Malah, ia berlaku di kuarters kerajaan yang disediakan untuk memberikan keselesaan kepada mereka supaya lebih dekat dengan tempat kerja,” katanya sambil menggelengkan kepala.
Mengikut fakta kes, sepasukan anggota Penguat kuasa Agama (PPA) Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) bertindak menjalankan pemeriksaan hasil aduan awam mengenai kes khalwat di rumah terbabit.- Hayati IbrahiM
Kepada masyarakat melayu 'Islam' yang gemar melakukan khalwat atau perbuatan tidak bermoral ... khususnya kepada yang dan berkahwin pulak punyai anak, ingatlah pesan hakim Mahkamah Tinggi Syariah ini. Saya petik:
[HM] PUTRAJAYA: “Berdasarkan undang-undang Islam, kamu berdua wajib direjam sampai mati, bagaimanapun negara kita tidak melaksanakan undang-undang berkenaan.
“Tetapi, kamu kena ingat hukuman tetap akan ditentukan di mahkamah Allah iaitu di hari akhirat kelak, melainkan kamu betul-betul bertaubat dengan taubat nasuha,” kata Hakim Syarie Nasir Abdul Aziz di Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, semalam.
Nasir berkata demikian ketika menjatuhkan hukuman denda RM3,000 atau 12 bulan penjara jika gagal membayar denda terhadap seorang lelaki dan wanita yang dituduh berkhalwat 1 September lalu pada jam 2.49 petang di Blok C-T14-UO8, Parcel 15-12A, Presint 15, di sini.
Hukuman terbabit dijatuhkan Nasir apabila tertuduh, Nur Hafidh Mansor, 27, dan pasangannya Badauyah Abdul Rahim, 27, mengaku bersalah kerana berkhalwat selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapannya.
Kedua-dua mereka yang sudah berkahwin dan mempunyai anak menundukkan kepala serta kelihatan tenang ketika hukuman dibacakan.
Mereka dituduh melakukan kesalahan mengikut Seksyen 27 (a)& (b), Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 dan boleh dijatuhkan hukuman denda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Nasir berkata, tindakan pasangan itu menyedihkan kerana berlaku pada Ramadan, malah masing-masing sudah mempunyai keluarga dan perbuatan itu juga mencemar ikatan perkahwinan kerana berlaku curang terhadap pasangan masing-masing.
“Saya amat sedih dengan perbuatan pasangan ini kerana ia berlaku pada Ramadan...bulan yang sepatutnya umat Islam memperbanyakkan amalan kerana Allah menjanjikan lebih banyak pahala kepada umatnya.
“Lebih-lebih lagi pasangan sudah berkahwin dan ada tanggungjawab masing-masing. Malah, ia berlaku di kuarters kerajaan yang disediakan untuk memberikan keselesaan kepada mereka supaya lebih dekat dengan tempat kerja,” katanya sambil menggelengkan kepala.
Mengikut fakta kes, sepasukan anggota Penguat kuasa Agama (PPA) Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) bertindak menjalankan pemeriksaan hasil aduan awam mengenai kes khalwat di rumah terbabit.- Hayati IbrahiM
05 October 2010
KELEBIHAN AYAT 1;000 DINAR
Kelebihan Ayat Seribu Dinar
“Juallah dunia engkau dengan Akhirat engkau, nanti engkau akan memperolehi keuntungan bagi keduanya serentak; dan janganlah engkau menjual Akhirat engkau dengan dunia engkau, nanti dia merugikan engkau bagi keduanya serentak.”
Sejarah ayat ini:
Ia di amal oleh seorang hamba yang mendapat hikmat ini dari Nabi Allah Khidhir ketika belayar di laut dengan berkata berkat amal ayat ini hamba itu mendapat kemuliaan dan menjadi raja.
Menurut banyak riwayat, sebab ayat seribu dinar diturunkan Allah adalah kerana peristiwa berkaitan seorang sahabat bernama Auf bin Malik al-Asyja’i yang mempunyai anak lelaki ditawan kaum Musyrikin.
Beliau mengadu perkara itu kepada Rasulullah SAW dan Baginda meminta Auf supaya bersabar sambil bersabda kepadanya yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah akan memberi jalan keluar kepadamu.”
Ternyata tidak lama selepas itu anaknya dilepaskan daripada tawanan pihak musuh dan dalam perjalanan ia terserempak seekor kambing kepunyaan musuh lalu dibawanya kambing itu kepada ayahnya.
Kemudian turunlah ayat yang bermaksud: “Siapa yang bertakwa kepada Allah, Dia menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka dan tidak terfikir sebelumnya.” (Hadis riwayat Ibnu Jarir)
Ayat ini mengandungi seribu faedah:-
1.Jikalau di amalkan tiap-tiap kali lepas sembahyang sebanyak tiga kali, insya’Allah akan beroleh seribu faedah.
2.Allah taala akan mengadakan baginya jalan keluar dari segala kesulitan.
3.Allah ta’ala akan memberi rezeki yang banyak dengan tidak di sangka-sangka.
4.Allah Ta’ala menyampaikan segala hajatnya.
5.Dengan beramal bersungguh-sungguh dan yakin kepada Allah, terlindung segala daripada bala di darat dan di laut.
6.Dibaca ayat ini kepada orang yang sedang sakit sebanyak 3 kali dan dihembuskan kepada si pesakit itu dan di jampi pada air sebanyak 3 kali diberi minum, insya’Allah si pesakit akan sembuh.
7.Jikalau mendapat sebarang kesusahan yang amat berat, kesusahan kerana kezaliman orang-orang tamak, oleh peperangan yang ditimbulkan oleh musuh-musuh Negara, beramallah selalu dengan ayat ini selepas daripada sembahyang lima waktu, mudah-mudahan segala kesusahan mendapat perlindungan dari Allah Ta’ala.
8.Jikalau masuk berperang menentang musuh, tiada binasa oleh terbakar.
9.Jika di pukul dengan besi tiada lut dan tiada binasa dari sebarang benda yang bahaya.
Hendaklah beramal ayat ini dan bertawakkal kepada Allah, baca ayat ini sesudah sembahyang lima waktu, baca ketika hendak tidur tiga kali, baca ayat ini ketika hendak keluar rumah sekurang-kurangnya tiga kali.
04 October 2010
WAJIBNYA SATU KALI SEUMUR HIDUP
HAJI WAJIB SEKALI SEUMUR HIDUP
IBADAT haji boleh dikerjakan berulang kali bagi mereka yang mempunyai kemampuan dan cukup syarat-syaratnya. Walau bagaimanapun menurut ulama, ibadat haji itu wajib dikerjakan hanya sekali seumur hidup berdasarkan hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam daripada Abu Hurairah Radiallahuanhu yang maksudnya :
"Telah berkata Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dalam khutbah Baginda : "Wahai sekalian manusia, Allah Subhanahu Wataala telah mewajibkan kepada kamu ibadat haji, oleh kerana itu kamu kerjakanlah haji," seorang lelaki bertanya : "Adakah (dikerjakan haji) pada setiap tahun?" Baginda diam tidak menjawab, sehingga lelaki itu mengulang-ulang pertanyaannya sebanyak tiga kali, selepas itu baru Baginda menjawab dan bersabda : "Jika aku katakan "ya", nescaya wajiblah ia (setiap tahun) dan kamu tidak akan berdaya melakukannya." - (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim).
Berdasarkan hadis di atas, ulama sepakat mengatakan bahawa ibadat haji itu wajib dikerjakan hanya sekali seumur hidup dan jika dikerjakan berulang kali maka haji yang kedua dan seterusnya itu dikira sebagai sunat.
Ulama juga sepakat bahawa ibadat haji itu tidak wajib dikerjakan dengan bersegera. Walau bagaimanapun sunat tidak melambatkan ibadat tersebut bagi orang-orang yang mempunyai kemampuan dan telah cukup syarat-syarat yang diwajibkan kepada mereka. Bersegera dalam membuat amal kebajikan itu suatu perkara yang dituntut sebagaimana Allah Subhanahu Wataala berfirman yang tafsirnya :
"Oleh itu berlumba-lumbalah (bersegera) kamu membuat amal kebajikan (beriman dan beramal salih). - (Surah Al-Maaidah : 48).
HAJI merupakan salah satu daripada rukun Islam. Ia diwajibkan ke atas setiap orang Islam sebagaimana yang telah difardukan melalui Al-Quran, Al-Sunnah dan ijmak ulama.
Di dalam Al-Quran Allah Subhanahu Wataala berfirman yang tafsirnya:
"Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) daripada sekalian makhluk.’’ (Surah Ali Imran ayat 97).
Mengenai kewajipan ibadat haji ini Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam menjelaskan dalam sabda Baginda yang maksudnya:
"Agama Islam itu dibina atas lima perkara bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan sesungguhnya Muhammad itu pesuruh Allah, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, berpuasa Ramadan dan mengerjakan haji.’’ (Hadis riwayat Al-Bukhari).
Berdasarkan Al-Quran dan Al-Sunnah tersebut maka ulama sepakat mengenai kewajipan ibadat haji ditunaikan sekali dalam seumur hidup bagi orang-orang yang mampu. Ulama juga sepakat mengenai kufurnya orang-orang yang ingkar akan kewajipannya.
"Muallaf" menurut sisi pandangan fiqh Zakat
Mengenai asnaf Muallaf Qulubuhum, Imam Al-Tabari di dalam menafsirkan ayat 60 Surah Al-Taubah berkata bahawa Allah SWT menjadikan sedekah (zakat) dalam dua maksud iaitu, pertama bagi menampung keperluan orang-orang Islam dan keduanya bagi membantu Islam dan memperkuatkannya. Dalam usaha membantu Islam dan memperkuatkannya zakat diberikan samada kepada golongan fakir miskin dan kaya kerana ia diberikan bukan atas dasar keperluan kepada zakat (seperti orang fakir dan miskin memerlukannya) tetapi ia diberikan seperti kepada orang yang berjihad di jalan Allah. Ia diberikan samada kepada kaya atau miskin bagi tujuan berperang dan bukannya memenuhi keperluan hidupnya. Begitulah bagi golongan Muallaf Qulubuhum, mereka diberikan zakat meskipun kaya bagi membaiki keadaan agama Islam mereka dan supaya menjadi pendokongnya[1].
Berkenaan dengan makna Muallaf Qulubuhum pula, Hassan Ayub (1973) berpendapat ia adalah merujuk kepada golongan yang dijinakkan hati samadan kafir atau Islam. Bagi orang kafir zakat diberikan bukan kerana mereka fakir tetapi tujuan diberikan zakat kepada mereka adalah supaya mereka dapat menerima Islam dan mengelakkan kemudaratan yang dilakukan mereka terhadap Islam. Manakala bagi mereka yang memeluk Islam zakat diberikan bertujuan untuk kebaikan mereka yakni memperkukuhkan pegangan Islam mereka[2].
Muhammad ’Ali Al-Sobuni (1997) pula berpendapat bahawa Muallaf Qulubuhum ialah mereka yang diberikan zakat oleh Rasulullah SAW dengan tujuan supaya menjinakkan hati mereka untuk masuk Islam atau supaya menetapkan diri mereka dalam Islam[3]. Sepertimana yang diriwayatkan oleh Sofwan bin Umaiyah bahawa dia berkata: Nabi SAW telah memberikanku zakat, sedangkan dia adalah orang yang paling aku benci. Baginda berterusan memberikanku zakat sehingga dia menjadi orang yang paling aku kasihi”[4].
Muhammad ’Uqlah (1985) berpendapat bahawa golongan ini diberikan zakat adalah demi kemaslahatan dakwah dan negara Islam. Ini kerana dengannya dapat meningkatkan lagi kekuatan Islam dan mendapat sokongan dari orang Islam dan bukan Islam seterusnya mampu melemahkan musuh Islam[5].
Secara umumnya asnaf Muallaf Qulubuhum terbahagi kepada tiga jenis iaitu:
Pertama: Golongan yang diberikan zakat oleh Nabi SAW bagi tujuan menjinakkan hati mereka agar mereka dan kaum mereka memeluk Islam.
Kedua: Golongan yang sudah masuk Islam, tetapi masih lemah Islamnya, oleh itu diberikan zakat bagi tujuan menguatkan Islam mereka.
Ketiga: Golongan kafir yang diberikan zakat bagi mengelakkan kejahatan mereka terhadap Islam.
Para ulama berbeza pendapat dalam soal penerusan agihan zakat kepada asnaf Muallaf Qulubuhum pada zaman ini kepada dua pendapat iaitu:
Pertama: Asnaf Muallaf Qulubuhum diberikan zakat kerana maksud dari pemberian tersebut pada zaman Rasulullah SAW masih wujud sehingga ke hari ini.
Kedua: Tidak diberikan zakat kepada asnaf ini kerana para khulafa Al-Rasyidin selepas baginda SAW dan para sahabat tidak memberikannya zakat.
Pendapat kedua ini adalah pendapat jumhur ulama iaitu Mazhab Maliki, Al-Syafie dan Abu Hanifah. Dalil mereka adalah berdasarkan kepada tindakan Saidina Umar Al-Khattab r.a yang tidak memberikan zakat kepada asnaf ini dan ianya dipersetujui oleh Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq r.a. Ini berdasarkan dalil berikut:
روي أن عيينة بن حصن والأقرع بن حابس وعباس بن مرداس، جاءوا إلى أبي بكر الصديق، وطلبوا منه نصيبهم – من سهم المؤلفة قلوبهم- فكتب لهم به كتابا....
Diriwayatkan oleh ’Uyainah bin Hisn, Al-’Aqra’ bin Habis dan ’Abbas bin Mirdas di mana mereka telah bertemu dengan Abu Bakar Al-Siddiq r.a dan mereka meminta darinya (zakat) dari asnaf Muallaf Qulubuhum. Lalu (Abu Bakar) menulis surat untuk mereka. Kemudian mereka menemui Umar Al-Khattab r.a dan menyerahkan surat tersebut. Namun Umar enggan memberikan zakat kepada mereka dan beliau mengoyak surat tersebut sambil berkata: Ini (zakat) diberikan oleh Rasulullah SAW kepada kamu adalah sebagai menjinakkan hati kamu kepada Islam. Jika kamu tetap dengan Islam, dan sekiranya tidak maka antara kami dan kamu adalah pedang!! Lalu beliau membacakan firman Allah Taala:
وقل الحق من ربكم ومن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر) ﭽ ﭼ الكهف: ٢٩ )
Maksudnya: (( dan Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kebenaran itu ialah Yang datang dari Tuhan kamu, maka sesiapa Yang mahu beriman, hendaklah ia beriman; dan sesiapa Yang mahu kufur ingkar, biarlah Dia mengingkarinya...)).
Kemudian mereka kembali bertemu Abu Bakar r.a dan berkata kepadanya: Wahai Amir Al-Mukminin, apakah kamu Khalifah atau Umar? Engkau tuliskan untuk kami surat, kemudian dikoyakkan oleh Umar. Jawab Abu Bakar: Dialah khalifah kalau dia mahu[6].
Umar bin Al-Khattab r.a juga pernah berkata:
"كنا نؤلف حين كان الإسلام في ضعف، أما الآن وقد عز وقويت شوكته فلا حاجة بنا للتأليف"
Maksudnya: “Kami menjinakkan hati ketikamana Islam lemah, adapun sekarang ia telah muliah dan kuat, maka tiada keperluan lagi untuk menjinakkan (dengan zakat)”.
Mereka yang berpihak kepada pendapat kedua berpendapat bahawa dalil di atas menunjukkan bahawa Khalifah Abu Bakar r.a telah bersetuju dengan tindakan Umar Al-Khattab r.a dan menurut mereka tiada sebarang riwayat yang menyatakan bahawa para sahabat termasuk Uthman Al-Affan r.a dan Ali r.a memberikan zakat bagi asnaf berkenaan[7].
Pendapat pertama pula ialah pandangan di kalangan Mazhab Hanbali yang melihat bahawa tindakan Umar Al-Khattab r.a dan para sahabat bukanlah pemansuhan kepada asnaf tersebut. Ia adalah penilaian semasa adakah wujud atau tidak keperluan memberikan zakat kepada asnaf berkenaan ketika itu. Pada zaman Umar Al-Khattab beliau melihat bahawa sebab pemberian kepada asnaf Muallaf Qulubuhum iaitu bagi menjinakkan hati sudah tidak wujud. Kerana Islam pada pendapatnya sudah kuat maka tidak perlu diberikan zakat kepada asnaf ini. Namun begitu bahagian zakat bagi asnaf ini tetap ada sepertimana disebut di dalam Al-Quran dan tidak dimansuhkan. Justeru jika wujudnya kembali sebab untuk menjinakkan hati bagi asnaf Muallaf Qulubuhum iaitu bagi memperkukuhkan dan mempertahankan Islam, maka golongan ini bolehlah diberikan zakat semula sepertimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW.
[1] Al-Tabari, Jami’ Al-Bayan Fi Takwil Al-Quran, jilid 14 hlm 316.
[2] Hassan Ayub, Al-Zakah Fi Al-Islam,1973, Dar Al-Qalam Kuwait, hlm 107.
[3] Muhammad Ali Al-Sobuni, Faridhah Al-Zakah Fi Al-Islam, 1997 Dar Al-quran Al-Karim, Beirut. hlm 107.
[4] Ibnu Jarir Al-Tobari, Jami Al-Bayan, jld10 hlm 157.
[5] Muhammad ‘Uqlah Al-Ibrahim, Al-Tatbiqat Al-Tarikhiyyah Wa Al-Mu’asirah Li Faridhah Al-Zakah, Dar Al-Dhiya, Beirut, hlm 79.
[6] إعلاء السنن 9/72 والذخيرة للقرافي 3/146.
[7] Muhammad Ali Al-Sobuni, Faridhah Al-Zakah Fi Al-Islam, hlm 109.
Catatan Zuridan Mohd Daud at 08:47
Berkenaan dengan makna Muallaf Qulubuhum pula, Hassan Ayub (1973) berpendapat ia adalah merujuk kepada golongan yang dijinakkan hati samadan kafir atau Islam. Bagi orang kafir zakat diberikan bukan kerana mereka fakir tetapi tujuan diberikan zakat kepada mereka adalah supaya mereka dapat menerima Islam dan mengelakkan kemudaratan yang dilakukan mereka terhadap Islam. Manakala bagi mereka yang memeluk Islam zakat diberikan bertujuan untuk kebaikan mereka yakni memperkukuhkan pegangan Islam mereka[2].
Muhammad ’Ali Al-Sobuni (1997) pula berpendapat bahawa Muallaf Qulubuhum ialah mereka yang diberikan zakat oleh Rasulullah SAW dengan tujuan supaya menjinakkan hati mereka untuk masuk Islam atau supaya menetapkan diri mereka dalam Islam[3]. Sepertimana yang diriwayatkan oleh Sofwan bin Umaiyah bahawa dia berkata: Nabi SAW telah memberikanku zakat, sedangkan dia adalah orang yang paling aku benci. Baginda berterusan memberikanku zakat sehingga dia menjadi orang yang paling aku kasihi”[4].
Muhammad ’Uqlah (1985) berpendapat bahawa golongan ini diberikan zakat adalah demi kemaslahatan dakwah dan negara Islam. Ini kerana dengannya dapat meningkatkan lagi kekuatan Islam dan mendapat sokongan dari orang Islam dan bukan Islam seterusnya mampu melemahkan musuh Islam[5].
Secara umumnya asnaf Muallaf Qulubuhum terbahagi kepada tiga jenis iaitu:
Pertama: Golongan yang diberikan zakat oleh Nabi SAW bagi tujuan menjinakkan hati mereka agar mereka dan kaum mereka memeluk Islam.
Kedua: Golongan yang sudah masuk Islam, tetapi masih lemah Islamnya, oleh itu diberikan zakat bagi tujuan menguatkan Islam mereka.
Ketiga: Golongan kafir yang diberikan zakat bagi mengelakkan kejahatan mereka terhadap Islam.
Para ulama berbeza pendapat dalam soal penerusan agihan zakat kepada asnaf Muallaf Qulubuhum pada zaman ini kepada dua pendapat iaitu:
Pertama: Asnaf Muallaf Qulubuhum diberikan zakat kerana maksud dari pemberian tersebut pada zaman Rasulullah SAW masih wujud sehingga ke hari ini.
Kedua: Tidak diberikan zakat kepada asnaf ini kerana para khulafa Al-Rasyidin selepas baginda SAW dan para sahabat tidak memberikannya zakat.
Pendapat kedua ini adalah pendapat jumhur ulama iaitu Mazhab Maliki, Al-Syafie dan Abu Hanifah. Dalil mereka adalah berdasarkan kepada tindakan Saidina Umar Al-Khattab r.a yang tidak memberikan zakat kepada asnaf ini dan ianya dipersetujui oleh Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq r.a. Ini berdasarkan dalil berikut:
روي أن عيينة بن حصن والأقرع بن حابس وعباس بن مرداس، جاءوا إلى أبي بكر الصديق، وطلبوا منه نصيبهم – من سهم المؤلفة قلوبهم- فكتب لهم به كتابا....
Diriwayatkan oleh ’Uyainah bin Hisn, Al-’Aqra’ bin Habis dan ’Abbas bin Mirdas di mana mereka telah bertemu dengan Abu Bakar Al-Siddiq r.a dan mereka meminta darinya (zakat) dari asnaf Muallaf Qulubuhum. Lalu (Abu Bakar) menulis surat untuk mereka. Kemudian mereka menemui Umar Al-Khattab r.a dan menyerahkan surat tersebut. Namun Umar enggan memberikan zakat kepada mereka dan beliau mengoyak surat tersebut sambil berkata: Ini (zakat) diberikan oleh Rasulullah SAW kepada kamu adalah sebagai menjinakkan hati kamu kepada Islam. Jika kamu tetap dengan Islam, dan sekiranya tidak maka antara kami dan kamu adalah pedang!! Lalu beliau membacakan firman Allah Taala:
وقل الحق من ربكم ومن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر) ﭽ ﭼ الكهف: ٢٩ )
Maksudnya: (( dan Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kebenaran itu ialah Yang datang dari Tuhan kamu, maka sesiapa Yang mahu beriman, hendaklah ia beriman; dan sesiapa Yang mahu kufur ingkar, biarlah Dia mengingkarinya...)).
Kemudian mereka kembali bertemu Abu Bakar r.a dan berkata kepadanya: Wahai Amir Al-Mukminin, apakah kamu Khalifah atau Umar? Engkau tuliskan untuk kami surat, kemudian dikoyakkan oleh Umar. Jawab Abu Bakar: Dialah khalifah kalau dia mahu[6].
Umar bin Al-Khattab r.a juga pernah berkata:
"كنا نؤلف حين كان الإسلام في ضعف، أما الآن وقد عز وقويت شوكته فلا حاجة بنا للتأليف"
Maksudnya: “Kami menjinakkan hati ketikamana Islam lemah, adapun sekarang ia telah muliah dan kuat, maka tiada keperluan lagi untuk menjinakkan (dengan zakat)”.
Mereka yang berpihak kepada pendapat kedua berpendapat bahawa dalil di atas menunjukkan bahawa Khalifah Abu Bakar r.a telah bersetuju dengan tindakan Umar Al-Khattab r.a dan menurut mereka tiada sebarang riwayat yang menyatakan bahawa para sahabat termasuk Uthman Al-Affan r.a dan Ali r.a memberikan zakat bagi asnaf berkenaan[7].
Pendapat pertama pula ialah pandangan di kalangan Mazhab Hanbali yang melihat bahawa tindakan Umar Al-Khattab r.a dan para sahabat bukanlah pemansuhan kepada asnaf tersebut. Ia adalah penilaian semasa adakah wujud atau tidak keperluan memberikan zakat kepada asnaf berkenaan ketika itu. Pada zaman Umar Al-Khattab beliau melihat bahawa sebab pemberian kepada asnaf Muallaf Qulubuhum iaitu bagi menjinakkan hati sudah tidak wujud. Kerana Islam pada pendapatnya sudah kuat maka tidak perlu diberikan zakat kepada asnaf ini. Namun begitu bahagian zakat bagi asnaf ini tetap ada sepertimana disebut di dalam Al-Quran dan tidak dimansuhkan. Justeru jika wujudnya kembali sebab untuk menjinakkan hati bagi asnaf Muallaf Qulubuhum iaitu bagi memperkukuhkan dan mempertahankan Islam, maka golongan ini bolehlah diberikan zakat semula sepertimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW.
[1] Al-Tabari, Jami’ Al-Bayan Fi Takwil Al-Quran, jilid 14 hlm 316.
[2] Hassan Ayub, Al-Zakah Fi Al-Islam,1973, Dar Al-Qalam Kuwait, hlm 107.
[3] Muhammad Ali Al-Sobuni, Faridhah Al-Zakah Fi Al-Islam, 1997 Dar Al-quran Al-Karim, Beirut. hlm 107.
[4] Ibnu Jarir Al-Tobari, Jami Al-Bayan, jld10 hlm 157.
[5] Muhammad ‘Uqlah Al-Ibrahim, Al-Tatbiqat Al-Tarikhiyyah Wa Al-Mu’asirah Li Faridhah Al-Zakah, Dar Al-Dhiya, Beirut, hlm 79.
[6] إعلاء السنن 9/72 والذخيرة للقرافي 3/146.
[7] Muhammad Ali Al-Sobuni, Faridhah Al-Zakah Fi Al-Islam, hlm 109.
Catatan Zuridan Mohd Daud at 08:47
03 October 2010
JANGAN MASUK PINTU-PINTU INI
NAMA-NAMA PINTU NERAKA...
Neraka tempat penyiksaan itu kemudian banyak disebut orang dengan nama Jahannam. Jahannam itu memiliki 7 pintu, setiap pintu (tingkat), telah ditetapkan untuk golongan tertentu dari para makhluk-Nya. Pintu (tingkat) neraka yang disebutkan didalam Al Qur'an adalah:
Hawiyah
Neraka yang diperuntukkan atas orang-orang yang ringan timbangan amalnya, yaitu mereka yang selama hidup didunia mengerjakan kebaikan bercampur dengan keburukan. Orang muslim laki dan perempuan yang tidak tanduknya tidak sesuai dengan ajaran agama Islam, seperti para wanita muslim yang tidak menggunakan jilbab, bagi para lelaki muslim yang sering memakai sutra dan emas, mencari rejeki dengan cara tidak halal, memakan riba dan sebagainya, Hawiyah adalah sebagai tempat tinggalnya. Surah Al-Qari'ah.
Jahiim
Neraka sebagai tempat penyiksaan orang-orang musyrik atau orang yang menyekutukan Allah. Mereka akan disiksa oleh para sesembahan mereka. Dalam ajaran Islam syirik adalah sebagai salah satu dosa paling besar menurut Allah, karena syirik berarti menganggap bahwa ada makhluk yang lebih hebat dan berkuasa sehebat Allah dan bisa pula menganggap bahwa ada Tuhan selain Allah. Surah Asy-Syu'ara' dan Surah As-Saffat.
Saqar
Neraka untuk orang munafik, yaitu orang yang mendustakan perintah Allah dan rasul. Mereka mengetahui bahwa Allah sudah menentukan hukum Islam melalui lisan Muhammad, tetapi mereka meremehkan syariat Islam. Surah Al-Muddassir.
Lazhaa
Neraka yang disediakan untuk orang yang suka mengumpulkan harta, serakah dan menghina orang miskin. Bagi mereka yang tidak mau bersedekah, membayar zakat, atau bahkan memasang muka masam apabila ada orang miskin datang meminta bantuan. Surah Al-Ma’arij.
Huthamah
Neraka yang disediakan untuk orang yang gemar mengumpulkan harta berupa emas, perak atau platina, mereka yang serakah tidak mau mengeluarkan zakat harta dan menghina orang miskin. Di neraka ini harta yang mereka kumpulkan akan dibawa dan dibakar untuk diminumkan sebagai siksaan kepada manusia pengumpul harta. Surah Al-Humazah.
Sa'iir
Neraka yang diisi oleh orang-orang kafir dan orang yang memakan harta anak yatim. Surah Al-Ahzab, Surah An-Nisa', Surah Al-Fath dan Surah Luqman.
Wail
Neraka yang disediakan untuk para pengusaha atau pedagang yang licik, dengan cara mengurangi berat timbangan, mencalokan barang dagangan untuk mendapatkan keuntungan yang berlipat-lipat. Barang dagangan mereka akan dibakar dan dimasukkan kedalam perut mereka sebagai azab dosa-dosa mereka. Surah Al-Tatfif dan Surah At-Tur.
Neraka dipegang (ditahan) oleh tujuh puluh ribu tali, dan setiap talinya di pegang oleh tujuh puluh ribu malaikat.
Neraka tempat penyiksaan itu kemudian banyak disebut orang dengan nama Jahannam. Jahannam itu memiliki 7 pintu, setiap pintu (tingkat), telah ditetapkan untuk golongan tertentu dari para makhluk-Nya. Pintu (tingkat) neraka yang disebutkan didalam Al Qur'an adalah:
Hawiyah
Neraka yang diperuntukkan atas orang-orang yang ringan timbangan amalnya, yaitu mereka yang selama hidup didunia mengerjakan kebaikan bercampur dengan keburukan. Orang muslim laki dan perempuan yang tidak tanduknya tidak sesuai dengan ajaran agama Islam, seperti para wanita muslim yang tidak menggunakan jilbab, bagi para lelaki muslim yang sering memakai sutra dan emas, mencari rejeki dengan cara tidak halal, memakan riba dan sebagainya, Hawiyah adalah sebagai tempat tinggalnya. Surah Al-Qari'ah.
Jahiim
Neraka sebagai tempat penyiksaan orang-orang musyrik atau orang yang menyekutukan Allah. Mereka akan disiksa oleh para sesembahan mereka. Dalam ajaran Islam syirik adalah sebagai salah satu dosa paling besar menurut Allah, karena syirik berarti menganggap bahwa ada makhluk yang lebih hebat dan berkuasa sehebat Allah dan bisa pula menganggap bahwa ada Tuhan selain Allah. Surah Asy-Syu'ara' dan Surah As-Saffat.
Saqar
Neraka untuk orang munafik, yaitu orang yang mendustakan perintah Allah dan rasul. Mereka mengetahui bahwa Allah sudah menentukan hukum Islam melalui lisan Muhammad, tetapi mereka meremehkan syariat Islam. Surah Al-Muddassir.
Lazhaa
Neraka yang disediakan untuk orang yang suka mengumpulkan harta, serakah dan menghina orang miskin. Bagi mereka yang tidak mau bersedekah, membayar zakat, atau bahkan memasang muka masam apabila ada orang miskin datang meminta bantuan. Surah Al-Ma’arij.
Huthamah
Neraka yang disediakan untuk orang yang gemar mengumpulkan harta berupa emas, perak atau platina, mereka yang serakah tidak mau mengeluarkan zakat harta dan menghina orang miskin. Di neraka ini harta yang mereka kumpulkan akan dibawa dan dibakar untuk diminumkan sebagai siksaan kepada manusia pengumpul harta. Surah Al-Humazah.
Sa'iir
Neraka yang diisi oleh orang-orang kafir dan orang yang memakan harta anak yatim. Surah Al-Ahzab, Surah An-Nisa', Surah Al-Fath dan Surah Luqman.
Wail
Neraka yang disediakan untuk para pengusaha atau pedagang yang licik, dengan cara mengurangi berat timbangan, mencalokan barang dagangan untuk mendapatkan keuntungan yang berlipat-lipat. Barang dagangan mereka akan dibakar dan dimasukkan kedalam perut mereka sebagai azab dosa-dosa mereka. Surah Al-Tatfif dan Surah At-Tur.
Neraka dipegang (ditahan) oleh tujuh puluh ribu tali, dan setiap talinya di pegang oleh tujuh puluh ribu malaikat.
01 October 2010
MESYUARAT KHAS SAMBUTAN EIDULFITRI MASJID ASSALAM
Mesyuarat Sambutan Eidulfitri ini adalah kali ke 2 di mana kehadiran wakil-wakil surau amatlah menggalakkan. Mesyuarat dipengerusikan Tuan Nazir dan dibantu Timbalannya.
Yang seronoknya, kali ini Masjid AsSalam berbangga dengan sumbangan tenaga dan makanan bagi menjayakan Sambutan Raya di masjid ini.
Mesyuarat tambah ceria bila kehadiran Sdr Shaiful Pegawai Khas Penyelaras DUN membawa beberapa keping cek sumbangan raya bagi surau-surau yang belum terima pada majlis di Kuala Kubu.
Pengerusi mesyuarat (Tuan Nazir) dan timbalannya berjaya menyusun kerja dan melakukan pembahagian tugas bagi majlis Sambutan Raya yang akan dibuat pada 3 Oktober Ahad ini.
Di mesyuarat tersebut tidak ketinggalan dilakukan majlis taaruf bagi kenal mengenal di antara ajk masjid dan ajk surau-surau yang ada.
Subscribe to:
Posts (Atom)
PERINGATAN BAGI LELAKI !
Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat
tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,
Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit
kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama
tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat
tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,
Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit
kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama
tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."