RAKAN BLOG MASJID

17 January 2011

KOMEN KEPADA MASJID YANG PERLU DIAMBILBERAT

Masjid Yang Kurang Mesra
Masjid adalah antara tempat suci dan menyucikan. Entah mengapa kebanyakan masjid tidak membayangkan begitu. Berapa banyak masjid yang kita pergi. Hampir mempunyai tahap yang sama. Masjid di kampong dan bandar tidak terkecuali terutama jika dilihat kualiti tandas.

Ada sesetengah langsung tidak menyediakan tandas untuk perempuan. Bahkan ruang sembahyang untuk perempuan juga tidak ada. Sewaktu kami hendak menunaikan sembahyang maghrib di salah sebuah masjid di Coventry Road di Birmingham, ada jamaah semacam pelik melihat aku dan keluarga bertanyakan tempat sembahyang perempuan. Memang ada mazhab yang tidak menggalakkan perempuan bersembahyang di masjid. Aisyeman.... kami musafir la. Tak kan nak sembahyang tepi jalan kalau dah ada masjid!

Semalam aku pergi ke Masjid Beijing di Rantau Panjang. Mak dan Pak Mertua aku teringin nak tengok masjid unik di Kelantan tu. Bersiaplah mereka hendak pergi. Malangnya sampai di sana, mereka tidak boleh masuk masjid. Masjid tidak menyediakan laluan untuk Orang Kurang Upaya. Nak naik tangga, kesian pula. Tengoklah dari luar.

Kalau tidak silap hal yang sama juga ada di masjid negeri Shah Alam dan Putrajaya. Indah untuk dipandang. Cantik rekabentuknya. Sayangnya tidak mesra terutama untuk OKU.

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."