RAKAN BLOG MASJID

25 March 2013

HIBURAN DALAM ISLAM

Berhibur itu adalah fitrah manusia. Hati yang tidak dihiburkan akan menjadikan sesorang itu buta atau gila. Namun bukan semua hiburan itu hiburan tapi cuma tipuan.

Nabi Adam di hiburkan dengan segala kemewahan di Syurga namun masih belum lengkap sehinggalah Allah jadikannya seorang pasangan iaitu isterinya Hawa.

Bagi kaki pancing mungkin kepuasannya bila dapat memancing, dapat atau tak dapat hasil pancing perkara kedua, malah bila dapat ikan itu pun dilepaskan atau diberi kepada orang. Yang penting dia terhibur dengan hobi memancingnya itu. Maka hiburan bagaimanakah yang dibenarkan dalam Islam?

Apakah itu hiburan? Hiburan ialah sesuatu yang bisa gembirakan hati dan menghilangkan stress. Bagi seorang datok hiburannya mungkin dengan melihat cucu2 nya bermain di laman. Bagi seorang suami, hiburannya mungkin belai manja dan senyuman isteri tercinta atau masakan kegemarannya. Bagi seorang anak kecil, mungkin terhibur dengan alunan dodoian dan zikrullah di dakapan bapanya. Lenggok bacaan imam membaca surah juga menjadi hiburan para makmum. Hiburan itu sunatullah.

Hiburan bagaimana yang dibolehkan?
Ingat H I B U R A N.

H - Hati jadi tenang. Kalau hati makin serabut maka itu bukan hiburan. Mungkin dendangan nasyid, alunan qasidah atau bacaan al-Qur'an atau bagi seorang datok tadi bila dapat bermain-main dengan cucunya.
I - Ilmu bertambah. Hiburan yang baik ialah yang dapat memberikan kita ilmu. Contohnya lirik lagu yang ada mesej yang membina atau padat dengan pengajaran bermakna.
B - Berpada-pada iaitu hiburan mestilah berpada-pada dan sederhana. Bernashid kalau sampai 8 jam sehari maka itu sudah tidak kena.
U - Usah melampau-lampau dalam berhibur. Ianya adalah penyeri dan pelengkap bagi mencapai hati yang tenang.
R - Raikan hukum halal haramnya. Sekiranya ianya sesuatu yang haram maka tinggalkan dan jangan diteruskan, namun pabila ianya halal dan harus maka bolehlah diteruskan.
A - Akhlak iaitu sopan-santun mestilah dijaga dalam berhibur termasuklah cara berpakaian dan tutur kata.
N - Niat kena betul. Niat berhibur kerana Allah demi mancapai ketenanagan, mengurangkan pening atau meningkatkan produktiviti.

Islam adalah fitrah yang meraikan keinginan untuk berhibur dengan hiburan yang kena mengikut peraturannya dan tidak melanggar syariat. Antara penyebab sesuatu hiburan menjadi haram ialah kerana lokasi dan masa yang tidak sesuai hingga menggangu orang ramai. Hiburan yang melekakan dan menggalakkan pergaulan bebas. Hiburan itu mestilah tidak mengandungi content yang boleh menimbulkan kemarahan orang lain atau mengandungi unsur2 syirik.

Lirik lagu juga mesti di perhatikan kerana ia tidak sepatutnya mengandungi ungkapan zikir yang tidak habis iaitu di baca separuh saja. Lirik yng lucah atau boleh meransang nafsu syahwat. Unsur2 pemujaan jin/makhluk, memuja penggunaan arak/dadah, melanggar adat sopan atau menidakkan ketentuan qada qadar. Unsur2 yang menghina atau mengaibkan orang. Menjadikan ayat al-Qur'an sebagai lirik lagu juga adalah haram. Begitulah juga aspek berpakaiana dan bertutur kata boleh menjadikan sesuatu hiburan itu haram.

Berhiburlah dengan hiburan yang dapat memberi kebaikan dan pahala, contohnya membaca al-Qur'an dan zikrullah hingga mencapai tahap sedap dan lazat. Carilah hiburan yang mententeramkan jiwa dan merapatkan diri untuk lebih taat kepada Allah. Kembalilah kepada Islam yang syumul, agama fitrah.

Kenapa ceramah Ust Azhar Idrus begitu mendapat sambutan hangat anak2 muda sekelian? Salah satunya ialah kerana UAI berjaya menyediakan hiburan bermanfaat kepada mereka.

Hadirkan diri ke majlis2 ilmu. Kalau di Selangor ini majlis ilmu ada di setiap masjid pada setiap hari. Sesuai dengan title negeri berkebajikan kerana majlis ilmu ada di mana2 maka jika diri masih jahii, memang salah diri sendiri kerana gagal meraikan ilmu yang disebarkan saban waktu. Kalau dulu tanggapan orang berjubah berserban sahaja yang dapat masuk syurga, apa tidaknya yang hadir ke masjid dan surau adalah orang tua2 bakal jenazah belaka.

Maka hari ini kita tarik anak2 muda dengan menyediakan platform sesuai termasuklah hiburan yang dibenarkan dalam Islam. Seorang Islam itu identitinya bukan sekadar masjid, surau, sejadah, kupiah dan jubah tapi kehidupan di luar sana. Ia bukan kemuncak tapi permulaan. Menjalani hidup Islam as the way of life itulah sebenarnya Islam. Islam 24 jam sehari semalam. Persepsi yang salah mestilah diperbetulkan.

Acap kali bila di hasilkan sebuah karya seperti drama TV misalnya digambarkan jalan cerita seorang yang sesat kembali ke pangkal jalan dengan penutupnya adegan menadah doa memohon keampunan di tikar sembahyang dengan linangan air mata, seolah-olah itu kemuncaknya. Sedangkan hakikat sebenar ialah itu hanya permulaan kepada perjalanan yang jauh menuju redha Illahi.

Semoga para karyawan seni sekelian dapat menghasilkan slot hiburan yang menjana persepsi dan hasil yang benar. Hidup ini sementara. Buat yang terbaik dan usah hidup dalam kerugian atau kesesatan lagi. Marilah kita beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran. Setiap kita punyai peranan untuk menyeru manusia kepada Allah.

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."