RAKAN BLOG MASJID

13 September 2011

SEORANG PEGAWAI BADAR TIDAK WAJAR KAWAL DUA BANDAR

BADAR adalah nama singkatan bagi Badan Amar Makruf Nahi Munkar. Badan ini berfungsi sebagai Badan Pencegah Maksiat seperti kes bersekedudukan, berkhalwat dan seumpamanya. Pegawai yang dilantik haruslah dengan persetujuan Sultan. Mereka yang dilantik mesti terdiri dari pegawai masjid iaitu Nazir, Bendahari, Bilal dan Siak sahaja. Lain-lain ajk tidak layak menjawat jawatan tersebut. dilantik ada yang meletak jawatan kerana pelbagai alasan yang konkrit maka buat masa ini hanya seorang sahaja pegawai Badar yang ada di Masjid AsSalam. Masjid AsSalam mempunyai kawasan kariah yang luas di mana terdapat 26 dari 31 surau adalah di bawah naungannya. Walaubagaimanapun Badar bertanggungjawab mengawasi 31 buah surau yang meliputi 2 buah bandar iaitu Bandar Baru Bukit Sentosa dan Bandar Baru Bukit Beruntung.
Bayangkan seorang pegawai Badar mahu mengawasi kawasan yang sangat luas dan mujur mendapat bantuan ajk surau berdekatan dan pihak polis dari Balai Polis Bukit Sentosa dan Balai Polis Beruntung. Bandar Baru Bukit Beruntung meliputi Taman Bunga Raya yang mempunyai berpuluh blok pangsapuri, apartment dan kondominum. Terdapat juga perumahan terdiri dari Taman Prima Beruntung, kawasan perumahan banglo, Taman Semarak, Taman Seroja dan Taman Anggerik, Taman Inai dan juga kawasan kilang serta perindustrian.
Bandar Baru Bukit Sentosa yang terdiri dari Bukit Sentosa 1, 2 dan 3 yang terdiri dari Taman Bunga Kertas, Taman Teluki, Cempaka dan banyak lagi.
Sedemikian pihak berkenaan seperti JAIS dan MAIS haruslah realistik bagi menyegerakan
perlantikan baru pegawai badar yang perlu diperluaskan calon jawatan tersebut kepada wakil dari surau dan sebagainya.
Difahamkan setiap kali mesyuarat Masjid AsSalam dengan wakil surau-surau sentiasa ditanya dan diusulkan perlantikan baru dan tambahan baru jawatan pegawai Badar berkenaan.

Masjid AsSalam Bukit Sentosa
http://assalambs.blogspot.com/2009/08/pegawai-masjid-selangor-diberi-kuasa.html

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."