RAKAN BLOG MASJID

18 October 2011

APAKAH IBU KEPADA ILMU ?

IBU KEPADA ILMU

kisah sepasang suami dan isteri :-
mereka merupakan pasangan muda yg baru melangsungkan perkahwinan dan telah melalui saat indah 'malam pertama'

pada keesokan harinya si suami berkata:

suami;wahai isteriku aku merasakan diriku jahil dalam agama,oleh itu aku mengambil keputusan utk menuntut ilmu..bagaimanakah pendapatmu?

isteri;wahai suami yg ku sayangi..aku menuruti sahaja apa yg kau putuskan,sekiranya itu boleh mengembirakan engkau, maka pergilah..aku disini akan setia menunggu mu.

selesai perbualan itu ,tanpa berlengah lagi, pergilah si suami ini berjalan mengembara untuk mencari ilmu..setelah lapan tahun lamanya menuntut ilmu,perasaan rindu terhadap isteri yg ditiggalkan mula dirasai,wajah bersihnya terbayang-bayang di mata tak dapat nak di tepis lagi.

lalu si suami merasakan sudah tiba masanya untuk dia pulang menemui isteri tercinta..
si suami mengumpul semua kitab-kitab yg dipelajarinya lalu diletakkan di dalam guni utk dipikulnya pulang ke rumah.
setelah separuh perjalanan utk sampai ke rumah,si suami ini bertemu dengan seorang tua,orang tua ini bertanya kepadanya;

orang tua;siapa kamu dan dari mana untuk ke mana?

suami:aku suami dalam perjalanan pulang dari menuntut ilmu untuk menemui isteriku.

orang tua;aku ingin beranyakan satu soalan,sekiranya engkau dpt menjawab maka pergilah engkau menemui isteri mu.

suami;insya'allah..aku akan cuba menjawabnya..sekiranya tidak dapat,aku tangguhkan dulu pada masa akan datang sehingga kita bertemu lagi,kalau boleh tau apakah soalannye?

orang tua;apakah ibu kepada ilmu?

si suami termenung,berfikir sejenak masih juga tidak mendapat jawapan,lalu dibuka semua kitab-kitab yang dipikul,namun masih juga tidak ketemu...dia berkata kepada orang tua,selama saya belajar,tidak pernah ada mengenai perkara ini,semua kitab-kitab yang saya pikul juga tidak menceritakan bab ini..sehingga aku merasakan diriku masih lagi jahil,lalu dia berpatah balik berjalan untuk menambah ilmu,sehigga lupa akan niatnya untuk menemui isterinya.

setelah hampir lima tahun menuntut ilmu,dia sekali lagi ingin pulang menemui isterinya,dalam perjalan dia bertemu dengan orang tua,lalu berkata;

orang tua;sudahkah kamu mempunyai jawapan kepada soalan ku dahulu.

suami;apa soalannya

orang tua;apakah ibu kepada ilmu.

si suami termenung lagi,mencari-cari jawapannya masih juga tidak mendapat jawapan,lalu dibuka semua kitab-kitab yang dipikul hampir dua guni itu,namun masih juga tidak ketemu...dia berkata kepada orang tua,selama saya belajar,tidak pernah ada mengenai perkara ini,semua kitab-kitab yang saya pikul juga tidak menceritakan bab ini..sehingga aku merasakan diriku masih lagi jahil.

orang tua;tak apalah sekiranya kamu tidak tau jawapannya,hulurkan tanganmu
orang tua itu menulis sesuatu di atas tapak tangan suami lalu menyuruhnya menggenggam dan berpesan..jangan kamu lihat apa yang ku tulis sehigga bertemu isterimu.

lalu berjalanlah si suami untuk menemui isteri yang dicintai....
setelah sampai menghampiri rumahnya,dia terdengar suara isterinya yang sedang bergurau senda degan seorang lelaki..

hatinya mula merasa panas,menyangka isterinya berlaku curang terhadapnya,lalu dia terus masuk dengan niat untuk memukul isterinya..
sedang dia mengangkat tangan untuk melepaskan kemarahannya..dia teringat akan pesanan orang tua..lalu membuka genggamannya...dengan serta merta kemarahannya mula reda..

si isteri yang sedar akan kepulangan suaminya,lalu datang menyambutnya dengan senyuman....lalu memperkenalkan lelaki yang berada ditepinya...inilah anak kita,hasil perkongsian malam pertama dulu..
dia lalu beristighfar..

MEMANG BENARLAH JAWAPAN ORANG TUA ITU BAHAWA IBU KEPADA ILMU ADALAH "SABAR"
Posted by sena-kun

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."