RAKAN BLOG MASJID

30 October 2011

TIADA YANG DIINGINKAN SELAIN HAJI MABRUR !

Ibadah Haji adalah puncak ibadah ritual yang sangat dicita-citakan oleh setiap umat Islam di seluruh dunia. Ia adalah sebagai saat pertemuan sejati kaum Muslimin untuk memenuhi panggilan Allah s.w.t dan merupakan kebahagiaan yang tidak terkira nilainya. Justeru pahalanya yang sangat besar, orang-orang yang mengerjakan (haji) akan dianggap oleh Allah sebagai tetamu-Nya.

Kebahagiaan itu akan lahir ketika mereka menginjakkan kaki ke tanah suci dari memasuki Kaabah di Masjidilharam sambil mengucapkan, “Labbaik Allahumma Labbaik.” (Ya Allah aku datang memenuhi panggilan-Mu). Sungguh indah pernyataan fitrah hamba kepada pencipta-Nya.

Tiada yang diinginkan oleh mereka yang mengerjakan haji di Mekah melainkan keinginan yang amat tinggi untuk memperoleh haji yang mabrur. Dari segi bahasa, mabrur mempunyai dua makna. Pertama, bererti baik, suci dan bersih. Kedua, bererti diterima dan mendapat keredaan Allah.

Menurut ulama, haji mabrur adalah haji yang tidak dicampuri dengan dosa-dosa. Ini bermaksud bahawa kebajikan haji yang diperoleh mereka yang melakukannya telah membentengi diri mereka daripada maksiat dan dosa. Orang yang mendapat haji mabrur akan semakin kuat imannya serta makin meningkat amal ibadatnya. Haji mabrur merupakan haji yang sangat mulia dan berharga justeru ia menjadi harapan setiap orang yang beriman.

Daripada Abu Huirairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Dari umrah ke umrah adalah penghapus dosa antara keduanya. Dan haji mabrur ada balasannya iaitu syurga. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Keampunan dosa hanya akan termakbul dengan memperoleh haji mabrur. Pendek kata, haji mabrur itu berkaitan dengan amal kebaikan yang dilakukan oleh para jemaah. Tidak mustahil dengan mabrur duniawi dan mabrur ukhrawi sekali gus, seorang haji mendapat syurga di dunia dan juga syurga di akhirat.

Di dalam hadis riwayat Bukhari diterangkan, bahawa Siti Aisyah pernah bertanya kepada Nabi: “Ya Rasulullah! Jihad (di jalan Allah), adalah amal yang paling mulia!”

Ya, tetapi jihad yang paling mulia ialah haji mabrur (yang ikhlas niatnya dan sempurna syarat rukunnya), jawab Nabi Muhammad.

Dalam konteks haji, dikatakan ibadat haji yang lengkap memerlukan mujahadah iaitu satu usaha yang sungguh-sungguh untuk mencapai musyahadah kesedaran barulah dapat disebut haji mabrur. Kesedaran ini akan melahirkan al-mahadah cinta satu persiapan untuk berkorban apa sahaja kerana Allah.

Ringkasnya ibadah yang telah sampai pada peringkat musyahadah adalah ibadah yang telah melahirkan kesedaran mengubah dan membentuk perilakunya kepada sikap yang sesuai dan nilai moral dan

Dalam ibadah haji, yang menjadi ukuran mabrur atau tidak baik haji kita itu adalah seberapa banyak amal ibadat haji yang telah dilakukan itu melahirkan kesedaran moral dan spirituail yang boleh melahirkan semangat untuk melaksanakan kebaikan dan kebajikan.

Dengan kata lain, seberapa jauh ibadah haji mendorong terjadinya perubahan pada diri kita, sehinggalah dapat mengubah daripada sikap negatif kepada sikap positif dan dari sikap tertutup kepada sikap keterbukaan.

Haji mabrur ditandai dengan bekasnya iaitu makna simbol-simbol amalan yang dilaksanakan di tanah suci, sehingga makna-makna tersebut wujud dalam bentuk sikap dan tingkah laku setiap hari.

Daripada Abu Huirairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Dari umrah ke umrah adalah penghapus dosa antara keduanya. Dan haji mabrur ada balasannya iaitu syurga. (Riwayat Bukhari dan Muslim).Apakah sekembalinya dari tanah suci, masih ada keangkuhan di dalam jiwa? Masih terasa adanya perbedaan darjat kemanusiaan? Masih ingin hipokrit menindas orang lain? Masih mahu berpura-pura alim tetapi hakikatnya jahil. Kalau masih ada maka kita masih mengenakan pakaian biasa dan belum menanggalkannya.

Seseorang yang pulang dari menunaikan haji, bukan sahaja merasakan dirinya kembali ke fitrah kesucian tetapi juga tumbuh dalam dirinya perasaan menjadi sebahagian daripada satu masyarakat dunia bernama bangsa Muslim. Suatu bangsa yang merapatkan barisan atas landasan tauhid yang menyatukan raja dan rakyat jelata, ulama dan kaum dhuafa, jeneral dengan rakyat jajahan.

Lebih penting lagi kita berharap agar mereka dapat membawa cermin kemabruran itu ke dalam masyarakat iaitu keluarga, jiran tetangga, dan akhirnya seluruh tanah air. Maknanya sekembali daripada mengerjakan haji kelak kalau mereka itu seorang ahli politik, pegawai kerajaan, guru, pensyarah, mufti atau seorang usahawan – mereka akan memberi contoh yang baik dan mempraktikkan atau mengamalkan apa yang diucapkan, bukan sekadar memberi teori sahaja.

Pada hakikatnya, pengaruh haji kepada pelakunya adalah sangat besar. Haji dapat menghancurkan personaliti yang suka disanjung, membangunkannya kembali dan mengarahkannya kepada Allah. Lebih daripada itu, haji menguatkan kembali kesedaran pelakunya sebagai satu bahagian daripada ummah yang diberi satu misi universal.

Apabila balik daripada mengerjakan haji, jangan pula kita menjadi juara dalam perpecahan umat Islam dengan menafikan keislaman orang lain dan menganggap dirinya lebih Islam daripada yang lain. Inilah mesej ibadat haji.Islam mengutuk keras sikap yang melebihkan satu kelompok manusia atas kelompok yang lain. Seolah-olah merasai darjatnya lebih tinggi daripada orang lain kerana keturunan, kekuasaan dan kekayaan. Dan dalam perjalanan sejarah, kita dapat saksikan tiga perkara ini yang merosakkan tauhid iaitu keturunan, kekuasaan dan kekayaan.

Umat Islam harus menundukkan kepala dan merenungkan kembali sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

Al-Quran telah mengisytiharkan bahawa setiap penganut Islam adalah anggota umat. Kesatuan umat tidak terikat kepada kesatuan kebangsaan.

Dari setahun ke setahun, citra persaudaraan sejagat melalui ibadat haji tampak berlaku di mana penganut Islam pelbagai bangsa dari seluruh permukaan bumi Allah ini menyerahkan kesucian diri kepada Allah, sebulat rohani tawaf di Baitullah. Apakah citra global Islam yang terjelma daripada ibadat paling penting itu terserap ke dalam usaha-usaha positif mempergunakan kekuatan dan keutuhan persaudaraan Islam?

Sudah tiba masanya kita bergerak agresif dan positif ke arah menggerakkan persaudaraan sejagat Islam yang menjelma dalam nama umat atau ummah supaya menjadi kuasa perdamaian global.

* Artikel ihsan Yayasan dakwah Islamiah Malaysia (YADIM)

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."