RAKAN BLOG MASJID

14 October 2011

SOLAT SUNAT HORMAT MASJID BOLEH DIBUAT KAT SURAU?

Untuk pengetahuan anda semua, apabila kita sedang dalam perjalanan dan tiba-tiba rasa nak buang air kecil atau besar dan kita melepaskan hajat kita tu di surau atau masjid (memandangkan tiada public toilet atau R&R berhampiran), maka kita perlu menunaikan solat sunat tahiyyatul masjid sebagai menghormati hak masjid. Tetapi, adakah boleh melakukan solat sunat tahiyyatul masjid atau solat sunat menghormati masjid (dilakukan sebelum kita duduk dalam masjid dan kita akan dapat pahala bila berada dalam masjid) apabila kita berada di surau?

Dalam sebuah hadis riwayat Muslim menjelaskan seseorang yang memasuki masjid hendaklah menunaikan dua rakaat sunat Tahiyyatul Masjid walaupun imam sedang menyampaikan khutbah jumaat. Perkara ini telah menjadi sunnah kepada ummah Islam seluruhnya. Persoalannya adakah boleh bagi seseorang itu menunaikan solat tahiyyatul Masjid di surau?
Berdasarkan penjelasan hadis di atas tidak harus menunaikan solat tahiyyatul Masjid di surau, kerana syarat masjid yang diharuskan seseorang menunaikan solat tahiyyatul masjid ialah masjid yang boleh ditunaikan di dalamnya solat jumaat atau dengan lain perkataan masjid jamik.
Surau tidak ditunaikan di dalamnya solat jumaat kecuali surau yang diisytiharkan oleh pihak kerajaan sebagai masjid dan masyarakat awam boleh menunaikan solat jumaat di situ. Di kala itu barulah boleh ditunaikan solat tahiyyatul Masjid.

No comments:

Post a Comment

PERINGATAN BAGI LELAKI !

Mengikut Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995
"Mana-mana lelaki yang baligh yang tidak menunaikan Sembahyang Jumaat

tanpa apa-apa keuzuran syarie yang boleh didakwa dibawah Seksyen 20,

Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995, sekiranya disabit

kesalahan boleh di denda tidak lebih RM1,000 ATAU dipenjarakan selama

tempoh tidak melebihi enam (6) bulan ATAU kedua-duanya sekali."